2004-10-08, 20:52
Medlem
Ni chokladkonässörer vet säkert om att det är Chokladfestival på Nordiska muséet nu i helgen. Är det någon som ska gå?
2004-10-08, 22:24
Bannlyst
Något annat som är väldigt gott är att ha salt i/till choklad. En nypa salt i chokladpuddingen gör stor skillnad. Lite salt på en bit mjölkchoklad är en smakupplevelse som inte går av för hackor.

Testa att smälta någon fin choklad (behöver inte vara 80% kakao, men gärna runt 60%), blanda ned väldigt finhackad chilipeppar (prova gärna med allt från bell pepper (väldigt mild) till habanero (extremt stark) i olika mängder för att hitta din favoritblandning) och några nypor salt. Rör om och gör sedan dina egna små "praliner".

http://www.chili-pepper-plants.com/h...i_peppers.html

Jag lovar att detta är en upplevelse som man inte glömmer första gången man smakar. Först sötman från chokladen, sedan chilihettan och den svaga sältan.

EDIT: En sak som jag aldrig provat, men som jag kom på just nu, är att köpa små, mellanstarka chilifrukter och fylla dem med smält choklad. Hur gott skulle inte det vara?
2004-10-08, 22:37
Medlem
Garfield.coms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine_Gothenburg
Något annat som är väldigt gott är att ha salt i/till choklad. En nypa salt i chokladpuddingen gör stor skillnad. Lite salt på en bit mjölkchoklad är en smakupplevelse som inte går av för hackor.

Testa att smälta någon fin choklad (behöver inte vara 80% kakao, men gärna runt 60%), blanda ned väldigt finhackad chilipeppar (prova gärna med allt från bell pepper (väldigt mild) till habanero (extremt stark) i olika mängder för att hitta din favoritblandning) och några nypor salt. Rör om och gör sedan dina egna små "praliner".

http://www.chili-pepper-plants.com/h...i_peppers.html

Jag lovar att detta är en upplevelse som man inte glömmer första gången man smakar. Först sötman från chokladen, sedan chilihettan och den svaga sältan.

EDIT: En sak som jag aldrig provat, men som jag kom på just nu, är att köpa små, mellanstarka chilifrukter och fylla dem med smält choklad. Hur gott skulle inte det vara?

Jag klarar knappt av chillin som finns i kebab m bröd. Chokladen kanske mildrar hettan och skapar nya smakupplevelser?
2004-10-08, 23:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Garfield.com
Jag klarar knappt av chillin som finns i kebab m bröd. Chokladen kanske mildrar hettan och skapar nya smakupplevelser?
Jag gillar i och för sig stark mat (och särskilt chili), men det finns ju som sagt väldigt milda chilifrukter. Bell peppers är som sagt mycket mildare än de vanliga feferoni-frukterna som man oftast får i kebab och liknande. Men visst, sötman tar bort en del av styrkan, men man får prova sig fram till en bra balans.

Och det viktigaste--ta bort kärnor och de vita skiljeväggarna inuti chilifrukten så försvinner det mesta av hettan, och man känner mer av själva chilismaken. Fast det är klart, käka en habanero gör man ändå inte hur som helst

EDIT: Bell peppers är ju alltså paprika, men det finns ju olika sorters bell pepper också, med olika styrkor. Det är en djungel
2004-10-09, 12:40
Medlem
LadyTieras avatar
Caine, nästa gång du tittar upp kan vi ha en lite matorgie och pröva dessa chilichokladgrejer+lite annat spännande du tipsat om här.
2004-10-09, 17:21
Medlem
Svensken Von Svenskens avatar
Jag lägger mitt tycke på http://www.droste.nl/pages_en/home.php
2004-10-09, 17:24
Medlem
KaZibers avatar
Lät för en stund sedan Madagaskar Lindt smälta i munnen på mig, ganska god lite torr men god.
2004-10-09, 19:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTiera
Caine, nästa gång du tittar upp kan vi ha en lite matorgie och pröva dessa chilichokladgrejer+lite annat spännande du tipsat om här.
Vilken bra idé!
2004-10-09, 23:40
Medlem
Garfield.coms avatar
Lindt excellence 99%, är otroligt god o nyttig.
2004-10-09, 23:51
Medlem
StigAllans avatar
Smittad av denna tråd så kunde jag inte hålla mig när min ICA:handlare sålde "Våra finaste praliner" tillverkade av Belgisk choklad för 9,90.
Misstänkte att det skulle vara av tredjesortering, men icke.
Dom går ner alldeles för fort, visserligen bara 14 stycken.
2004-10-10, 00:02
Medlem
KaZibers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garfield.com
Lindt excellence 99%, är otroligt god o nyttig.
Tycker det är för mycket då, då kan man ju lika gärna käka kakao med sked ur paketet.
2004-10-10, 00:06
Medlem
Garfield.coms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaZiber
Tycker det är för mycket då, då kan man ju lika gärna käka kakao med sked ur paketet.

Börja lite längre ner i skalan öka sedan stegvis till en högre kakaohalt. Först då kommer du märka skillnaden

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in