Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-05-11, 19:00
  #1
Medlem
Hej!

Måste säga först och främst att jag har svårt att förklara frågan (är lite förvirrad själv), men jag funderar på att köpa hus själv. Men hus är dyra, jag tjänar ca 20 tusen efter skatt. Har sparat ihop 200 tusen, men frågan är om banken kommer låta mig att köpa hus utan att någon annan går i borgen eller är medsökande? Jag antar att huset kommer kosta mellan 1 och 1,5 miljon, jag har inga skulder... har endast de vanliga räkningarna dvs mobil, busskort och annat litet.
Citera
2011-05-11, 19:39
  #2
Medlem
Asså tänkte du en villa ? eller lägenhet? För när jag bodde i villa innan mina föräldrar separerade sig för 3 år sen, och då när vi sålde villan så fick vi ca; 4,5 miljoner för den om jag minns rätt.
Citera
2011-05-11, 20:21
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Att-Mada
Asså tänkte du en villa ? eller lägenhet? För när jag bodde i villa innan mina föräldrar separerade sig för 3 år sen, och då när vi sålde villan så fick vi ca; 4,5 miljoner för den om jag minns rätt.

Haha, vänta..... vad hjälper det här inlägget?

Rätt stor skillnad på att köpa hus i Sthlm och tex Skara.
Dessutom sträcker sig huspriser i ganska stora spann i vilken stad du än väljer.
Citera
2011-05-11, 20:22
  #4
Medlem
. blev dubbelt
Citera
2011-05-11, 20:48
  #5
Medlem
Matchens avatar
Kanske, kanske inte. Bra svar va?

En vän till mej, med samma ungefär samma förutsättningar som du, fick bara låna 800 000:-. Men det var något år sen och han hade inget sparat.

Det beror ju inte bara på din inkomst, utan även fall du verkar pålitlig och ordentlig, lånehistoria, fall bankmannen fick ligga i helgen etc.

Det lättaste är att ringa ett par banker, boka tid och höra med dom.
Citera
2011-05-11, 22:34
  #6
Medlem
Poke53281s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkris
Hej!

Måste säga först och främst att jag har svårt att förklara frågan (är lite förvirrad själv), men jag funderar på att köpa hus själv. Men hus är dyra, jag tjänar ca 20 tusen efter skatt. Har sparat ihop 200 tusen, men frågan är om banken kommer låta mig att köpa hus utan att någon annan går i borgen eller är medsökande? Jag antar att huset kommer kosta mellan 1 och 1,5 miljon, jag har inga skulder... har endast de vanliga räkningarna dvs mobil, busskort och annat litet.

Du saknar mycket information för att vi skal kunna hjälpa dig på väg...

t.eks, vill du bo i staden? Norra eller Söder Sverige? Tätt på en storstad? Min. invånarantal?

Jag har själv bott i en storstad (Köpenhamn), och viss man ville köpa hus i t.eks Malmö eller 1-2 timme därifrån med bil utanför Köpenhamn, ville villa´n kosta flera miljoner. Jag tänkte INTE att skuldsätta mig resten av mitt liv bara för att ha det privilegium att bo gångavstånd till en storstad, det är 100% onödigt "lyx".

Så jag valde att köpa en halv-miljons villa 1 timme med TÅG från en storstad, i jättebra skick faktisk, samma kåk ville kosta 3.5 miljoner nära staden

Nu är jag villa-skuldfri, dvs. ingen hyra el. ränta el. amorteringar, och lag lever livet och njuter varje dag.

1) Där är tog tät på. Går varje timme till många storstäder.
2) 10 minuter gångavstånd till en tätorts by med allt man behöver.
3) Naturen är ju FANTASTISK, intet by liv kan slå denna luft och njutning, och så har man alla storstadens bekvämligheter.
4) Höghastighets internet
5) Alla kanaler
6) Alla känner alla, man blir aldrig ensam här, alls! (och där bor flera tusen tätt på varandra)
7) Sjö 500 från villa´n.
8) Jättestor trädgård, är i full sving med att odla grönsaker.
9) Stort hem, mycket större än en storstads lägenhet, mycket MYCKET större.
10) Solid villa som i hulan! Dubbelt mur & tegel.
11) Jättebillig uppvärmning (pellets, ca 12.500,- om året)

Och jag kunde bli vid och skriva och skriva, men jag orkar inte

Allt är ju inte paradis med att äga en villa, man skal arbeta hela året med att fixa sakar, skotta snö om vintern, klippa gräs om sommaren, fixa sakar som inte fungerar längre, måla (inte så mycket med mur/tegelstens villa då...men lite under gaveln blir det alltid)...

Men vissa orter i Skåne...är "Svenssons" bäst dolda hemlighet, paradis til 15-år-sen pris (kompispris? )
Citera
2011-05-12, 10:12
  #7
Medlem
TMSs avatar
Det är bara banken som kan svara på det.

Själv känner jag en person som fick ett lånelöfte själv på 2 miljoner, dock tjänar denna personen lite mera, runt 45k brutto.

Sedan hänger det väl på hur "tjenis" man är med bankpersonalen etc etc.

Enklast är att söka lånelöfte på 1.5milj och se.
Citera
2011-05-13, 12:32
  #8
Medlem
Efersom att du har sparat ihop 200K och på så sätt visat att du är ansvarsfull med pengar så borde inte 1,5 milj. vara något problem. Gör inte som en wiseguy på Plus som sprang till varenda bank i halva Sverige och frågade om bolån, det slutade med att han inte fick något alls.
Citera
2011-05-15, 03:06
  #9
Medlem
Fan vad folk snackar skit och drar onödiga anekdoter om sitt eget liv. med 200.000 bottenlån och 20.000 efter skatt bör det gå bra att låna 1.5 miljoner. eventuellt krävs ett mindre blancolån eller om du har möjlighet att släkt går in med pant.
Citera
2011-05-15, 12:26
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Fan vad folk snackar skit och drar onödiga anekdoter om sitt eget liv. med 200.000 bottenlån och 20.000 efter skatt bör det gå bra att låna 1.5 miljoner. eventuellt krävs ett mindre blancolån eller om du har möjlighet att släkt går in med pant.
Men hur mycket är din kusins radhus värt?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback