2011-05-11, 12:19
Medlem
osiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lcdtv
Då förstår jag. Ts lär inte ha vetat det heller.

/ Om du visste detta ifrån början, varför skrev du inte det som ett första inlägg eller som ett svar på mitt första inlägg?.....

Jag visste det. Men jag hade nog räknat med att folk som är lite mer insatta i aktien skulle svara. Ber om ursäkt. Borde ha länkat till nån artikel.
Citera
2011-05-11, 12:24
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lcdtv
Då förstår jag. Ts lär inte ha vetat det heller.

/ Om du visste detta ifrån början, varför skrev du inte det som ett första inlägg eller som ett svar på mitt första inlägg?.....
Varför skrev du något alls om du inte var insatt i anledningen till 88% ras? Det bara skedde hur som helst, "lite nedgång idag men kommer tillbaka imorgon?" ..
Citera
2011-05-11, 12:27
Medlem
lcdtvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av osis
Jag visste det. Men jag hade nog räknat med att folk som är lite mer insatta i aktien skulle svara. Ber om ursäkt. Borde ha länkat till nån artikel.

Då lär du redan veta att du ska sälja, liksom 99% utav resten skulle göra om bolaget inte har någon framtid? Vad ville du få ut utav tråden liksom..
Citera
2011-05-11, 12:38
Medlem
lcdtvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Varför skrev du något alls om du inte var insatt i anledningen till 88% ras? Det bara skedde hur som helst, "lite nedgång idag men kommer tillbaka imorgon?" ..

Ts skrev inget om fas 3 testet, hade han gjort det hade jag sagt att bolaget inte har någon framtid. Det finns flertal anledningar till att ett bolag knasar ihop sig.

Kännde du dig smart i det du skrev?

Jag har gjort över 220k på aktier och fonder över 2år, på en minimumlön medans jag pluggar på sidan om. Ifrågasätt inte det jag skrev i mina tidigare inlägg, jag hade agerat så om mina akiter hade gått i botten. Eftersom jag är insatt i mina investeringar.

-TÄNK! Eftersom jag inte visste om fas 3 testet, så förklarade jag vad jag hade gjort i samma situation.

-Ingen idé att du svarar för du förstår uppenbarligen inte missförståndet och varför jag svarade på mitt sätt. Hoppa iväg till någon annan tråd och lek smart.
Senast redigerad av lcdtv 2011-05-11 kl. 12:44.
Citera
2011-05-11, 12:43
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Jag gick på en riktigt sur klocka härom dagen. Jag satt på ett bra innehav i Diamyd Medical B när den rasade kraftigt. I skrivande stund har jag en avkastning på -88% i den aktien. Frågan är nu om jag ska sälja den eller behålla den?
Det som möjligen skulle kunna påverka det är om du har en vanlig depå eller kapitalförsäkring. Jag tänkte alltså på förlustavdrag.

För egen del hade jag förmodligen sålt oavsett.

Pengar har inget minne, så om en akties kurs stigit eller fallit är annars ointressant. Hittar du något placeringsalternativ med bättre förutsättningar bör du sätta pengarna där istället.

Citat:
Jag har förresten bestämt mig för att inte satsa mer på läkemedel. Så att köpa är inget alternativ. Har haft liiite otur med mina läkemedelsaktier.
Hoppas du inte förlorat allt för stora summor, för ser du till att dra den lärdomen kan det här ha varit din livs viktigaste aktieaffär!

Men jag skulle rekommendera dig att ta det ett steg till:
Undvik förhoppningsbolag oavsett bransch. Köp aldrig aktier i bolag som aldrig någonsin gått med vinst.
Citera
2011-05-11, 15:48
Medlem
-=Magnus=-s avatar
En sak du kan göra med dina Diamydaktier är att du säljer dem samma år som du säljer av någon aktie du har gjort en riktigt bra vinst på och använder Diamyd-torsken för att kvitta bort vinstskatt.

Om du nu inte har dem i en kapitalförsäkring förstås för då går ju inte det.
Citera
2011-05-11, 17:01
Medlem
Tänkte precis skriva som Magnus.. Behåll dom om du ändå inte behöver pengarna och kvitta mot en eventuell vinst i framtiden..
Citera
2011-05-12, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -=Magnus=-
Om du nu inte har dem i en kapitalförsäkring förstås för då går ju inte det.

OT
Ursäkta att jag snor tråden för en nybörjarfråga, men varför går inte det? Hur påverkas detta om han skulle ha KF/vad är nackdelarna med KF?
Citera
2011-05-12, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av O-Nilsson
OT
Ursäkta att jag snor tråden för en nybörjarfråga, men varför går inte det? Hur påverkas detta om han skulle ha KF/vad är nackdelarna med KF?
Du kan inte kvitta förlusten mot annan vinst om du har aktierna i KF.
Citera
2011-05-12, 00:58
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av O-Nilsson
OT
Nackdel:
Schablonskatt.

Fördel:
Slipper 0.7 gångers hävstång
Äger inte aktierna personligen.
Citera
2011-05-12, 09:37
Medlem
osiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Det som möjligen skulle kunna påverka det är om du har en vanlig depå eller kapitalförsäkring. Jag tänkte alltså på förlustavdrag.

För egen del hade jag förmodligen sålt oavsett.

Pengar har inget minne, så om en akties kurs stigit eller fallit är annars ointressant. Hittar du något placeringsalternativ med bättre förutsättningar bör du sätta pengarna där istället.

Hoppas du inte förlorat allt för stora summor, för ser du till att dra den lärdomen kan det här ha varit din livs viktigaste aktieaffär!

Men jag skulle rekommendera dig att ta det ett steg till:
Undvik förhoppningsbolag oavsett bransch. Köp aldrig aktier i bolag som aldrig någonsin gått med vinst.

Jag tror du har rätt. Detta var nog en viktig affär för mig. Jag gick på en liknande klocka förra året. Men en gång är ju ingen gång...
Det är nog det där med förhoppningsbolagen som jag har insett nu. Jag har haft för mycket pengar i såna. Mest för att jag är lite gambler av mig. Det händer ju generellt sett lite mer med dom aktierna. Sen går det ibland lite väl fort utför. Hädanefter blir det säkrare kort.

Vad gäller summorna så är det ingen större fara. Det var en del pengar, men inte så att jag sitter här och kallsvettas. Men alla förluster är bittra erfarenheter.
Citera
2011-05-12, 10:50
Medlem
Sälj. BL kommer garanterat sälja mer än han redan gjort.

Diamyd är ett dött bolag och kommer vara så flera år framöver.

Men om du ska sälja så sälj inte under värdet på kassan (runt 16kr nu tror jag).
Kom dock ihåg att kassan sjunker rejält och snabbt utan intäkter, även om Diamyd överlag inte har så hög burn rate.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in