Flashback bygger pepparkakshus!
  • 5
  • 6
2012-06-09, 15:00
Medlem
skadskjutens avatar
Melodin till nationalsången kommer från Så rider jag mig över en tolvmilanskog, lyssna på den här.

”Så rider jag mig över tolvmilan skog,
Me´n de andra så söteligen sofvo,
Trallallarela, trallalalera, tralalala la la
Me´n de andra så söteligen sofvo”
Citat:
Dybeck lånade melodin till sången från folkvisan ”Olof Adelin”, idag mer känd som ”Så rider jag mig över en tolvmilanskog”, en riddarvisa upptecknad i över 200 varianter. Många av dem finlandssvenska.

Den svenska (inofficiella) nationalsången är med andra ord en nytextad finlandssvensk folkvisa skriven i den rådande skandinavistiska andan. En nordisk sång, för ett nordiskt folk, i ett enat Norden.

Texten skrevs i skandinavismens andan. En pannationell rörelse vilken kännetecknades av hänvisningar till Nordens gemensamma ursprung och strävan efter att bilda en enhet. Den tidigare fiendskapen de nordiska länderna emellan hade i mitten av 1800-talet istället förändrats till en betydelsefull kontakt mellan brödrafolken, vilken man kan se tydliga spår av i Dybecks originalverser till den svenska nationalsången.

http://www.nordfront.se/sang-till-norden-med-anledning-av-nationaldagen.smr
Senast redigerad av skadskjuten 2012-06-09 kl. 15:07.
Citera
2012-06-09, 19:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
Enligt wikipedia är "Du gamla du fria" Sveriges inofficiella. http://sv.wikipedia.org/wiki/Du_gamla_du_fria
Orkade dock bara läsa första raden så finner inte förklaringen till detta. Hur som helst är den representativ för vårat land och jag hoppas att den alltid förblir det (hoppas de aldrig byter till "Öppna Landskap").

Inte antagen som nationalsång, alltså "inofficiell"... Detta visste jag faktiskt inte. Tog för givet att den är officiell nationalsång, för någon annan finns ju inte heller. "Kungssången" kanske?

Ett jäkla konstigt land vi lever i: fram tills för några år sedan var svenska inte ens officiellt språk i Sverige - och fortfarande inte om begreppet "huvudspråk" inte är detsamma (däremot är jiddisch(!) officiellt minoritetsspråk!) - och vi har alltså ingen officiell nationalsång heller...
Citera
2014-06-03, 00:15
Medlem
Jag återupplivar denna tråden lite, då jag vet att ni hatar att man inte använder sökfunktionen

Det närmare sig 6juni, så letade efter en version av nationalsången som jag inte längre finner!

Den fanns på spotify och tjejen som sjöng var ganska ung och en fantastisk röst till denna visa.
är det någon som har någon som helst aning? säg gärna till!.

Det är inte Carola!

Man blir alldeles varmt i hjärtat av denna visa måste jag få säga med
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här