2011-05-10, 17:22
Medlem
Det finn ingen gud förutom Allah, Muhammed är hans profet. Här redogör Muhammed att det finns bara en enda gud, Allah. Jag frågade en arab för några år sedan vad "Allahau akbar" betyder. Jag trodde det betydde "gud är stor". Jag hade fel! Allahu akbar betyder "Gud är större". Större än vem då? Det finns ju inga andra gudar säger Muhammed, vem är det som Allah är större då?
Citera
2011-05-10, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spandido
Det finn ingen gud förutom Allah, Muhammed är hans profet. Här redogör Muhammed att det finns bara en enda gud, Allah. Jag frågade en arab för några år sedan vad "Allahau akbar" betyder. Jag trodde det betydde "gud är stor". Jag hade fel! Allahu akbar betyder "Gud är större". Större än vem då? Det finns ju inga andra gudar säger Muhammed, vem är det som Allah är större då?

Än allt annat?
Citera
2011-05-10, 17:25
Medlem
Anarchy4Swedens avatar
Större än allt annat? Större än satan?
Citera
2011-05-10, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noyameki
Än allt annat?

För mig låter versen som en direkt jämförelse med någon annans gud. Er gud är stor men allah är större.
Citera
2011-05-10, 17:43
Medlem
Nick Nitros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spandido

Jag tror det var pedofilen och massmördaren Muhammed som vrålade något sådant när han såg småflickor.
Citera
2011-05-10, 17:47
Medlem
Spår av nötters avatar
Gud är störst borde det väl bli isådanafall.

HAIL THE KING OF KINGS, AKSING HIM FOR GUIDANCE.

Vad väger tyngst, kungarnas kung eller bara störst? GOGO JAH!
neh

SHIVA CREATOR AND DESTROYER OF ALL, EVEN THE BIGGEST SON OF BITCHES N ALL KINGS.

Daemn verkar som att allas gud är bäst.
Citera
2011-05-10, 17:56
Medlem
SummaSummarums avatar
Ja det betyder "Allah är större" eller "Allah är överlägsen". Islam handlar ju om att hävda överlägsenhet över de otrogna. Självklart måste man då ha den bästa låtsasguden av dem alla. Det är sandlådetaktik: "Min spade är bättre än din".
Citera
2011-05-10, 18:34
Medlem
Araberna före islam hade polyteism, som religiöst system. Då Allah var en bland alla Gudar. Allah hade tre döttrar, som i Mecka och på några andra platser dyrkades högre än Allah. Så Allahu akbar framför främst krav på att Göra Allah större än hans döttrar.

http://gustafkroonsdagbok.blogspot.com/2008/09/allahs-dttrar.html
http://en.wikipedia.org/wiki/All%C4%81t

Sedan att muslimerna vill framställa Allah som var en förislamisk arabisk Gud som den Gud, som de tidigare abrahamitiska religionerna dyrkar är annan diskussion.
Senast redigerad av Ra-Atum 2011-05-10 kl. 18:36.
Citera
2011-05-10, 18:47
Medlem
SummaSummarums avatar
Uttrycket är ganska ironiskt eftersom Allah är bland de sämsta gudarna man kan tänka sig. Kolla bara på muslimerna hur miserabla de är. Jag skulle kunna hitta på en bättre gud på 5 minuter. Ser dock inte vitsen med det.
Citera
2011-05-10, 19:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ra-Atum
Araberna före islam hade polyteism, som religiöst system. Då Allah var en bland alla Gudar. Allah hade tre döttrar, som i Mecka och på några andra platser dyrkades högre än Allah. Så Allahu akbar framför främst krav på att Göra Allah större än hans döttrar.

http://gustafkroonsdagbok.blogspot.com/2008/09/allahs-dttrar.html
http://en.wikipedia.org/wiki/All%C4%81t

Sedan att muslimerna vill framställa Allah som var en förislamisk arabisk Gud som den Gud, som de tidigare abrahamitiska religionerna dyrkar är annan diskussion.

Polyteism var väldig stor i arabien innan islam kom fram ja. Allah var något som folk andvände som Gud, Judarna/Kristna andvände det för det var ett ord för Gud, andvänds än idag av kristna i MÖ. Allah om man ska vara bokstavligt betyder ''the [sole] deity, God''. Araberna andvände ordet ''gud'' då (allah) och ansåg gud (som var en av deras idolgudar) hade döttrar och så vidare men det var något som Islam stod upp emot och förnekade, likaså gjorde judarna/de kristna på den tiden eftersom de andvände ordet Allah som Gud, världanas herre & förnekade idolerna. Detta har koranen tagit upp på följande sätt,

[53:19]HAR ni ägnat en tanke åt Al-Lat och Al-Uzza
[53:20]och Manat, den tredje [som ni dyrkar]?
[53:21]Förbehåller ni er alltså manlig, och tillskriver Honom kvinnlig avkomma?
[53:22]Det är sannerligen en ojämn fördelning!
[53:23]Nej, dessa [gudinnor] är ingenting annat än namn som ni och era förfäder har uppfunnit; Gud har aldrig gett tillstånd till detta. - De följer enbart lösa antaganden och vad som faller dem in. Men ändå har vägledningen från deras Herre nått dem.
Senast redigerad av WipeAwayYourTears 2011-05-10 kl. 19:26.
Citera
2011-05-10, 19:28
Medlem
qdqdqs avatar
Eftersom troende både är slavar inför religionen och vill underkasta sig gud, så tror jag att det betyder Allah är större än dig själv. Den större meningen för muslimer med andra ord, det handlar mycket om att dra fokus ifrån sig själv till någon större mening.
Citera
2011-05-10, 19:38
Medlem
SummaSummarums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qdqdq
Eftersom troende både är slavar inför religionen och vill underkasta sig gud, så tror jag att det betyder Allah är större än dig själv. Den större meningen för muslimer med andra ord, det handlar mycket om att dra fokus ifrån sig själv till någon större mening.
Ja ett sätt att frånsäga sig ansvar. Det lättare för muslimer att hugga huvudet av folk om de intalar sig själva att Allah vill det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in