2011-05-10, 10:36
Medlem
Tjena FB!

Jag har ett problem, ett stort problem..

Såhär är det:
Jag flyttade in i en lägenhet i slutet på förra året.
Dåvarande ägaren berättade glatt hur hon och hennes far hade renoverat köket och dragit all el själva etc, det var enligt henne helt legitimt.

Nu i helgen började en väggkontakt brinna(?!) och bokstavligt talat friterade alla vitvaror vi har, hade..

Elektrikern har precis varit förbi och inspekterat fanskapet och han brast nästan ut i gråt, det var så dåligt gjort. Tillochmed köksfläkten blev underkänd.

Hur ska jag gå tillväga nu?
Jag anar att Hemförsäkringen inte täcker detta pga att förre ägaren ej var certifierad elektriker, dock påstod hon att det var inspekterat och godkänd. Hursom, elektrikern vill dra om all el i hela köket och hallen, flytta tvättmaskinen som vi hade i köket och installera den i badrummet.

Hela notan kommer hamna på någonting jag inte vill tänka på. Hur ska jag gå tillväga i denna situation?

Planen just nu är att ringa förra ägaren och berätta hur det ligger till och att vi kommer skicka en faktura till henne på rubbet, och hoppas på det bästa.

Vad är era tankar kring detta problem? Hjälp mig!

Edit: Elektrikern sa även att vi borde polisanmäla, men det vet jag inte hur seriöst det var. Isåfall, för vad?
Senast redigerad av Stervo 2011-05-10 kl. 10:51.
Citera
2011-05-10, 11:12
Medlem
Jag skulle prata med försäkringsbolaget iallafall. Jag skulle anse att försäkringsbolaget skall ersätta skadorna för att sedan driva det vidare mot de tidigare innehavarna som inte haft nån aning om vad dom har hållit på med. I villa är det så att även om man sålt huset är man ansvarig för dolda fel i upp till 10 år.

Skulle vilja påstå att detta är ett dolt fel, inte ska du behöver skruva isär uttag och liknande även om du har en undersökningsplikt? Du är ju ingen elektriker heller, så vad skulle du ha där å göra?

Och ja, jag skulle definitivt polisanmäla. Ingen aning vad brottsrubriceringen skulle bli, men du och folk i omgivningen har ju blivit utsatt för fara.

Vid torrkokning tex, då brukar polisen upprätta en anmälan om allmänfarlig vårdslöshet.

Uppdatera gärna så vi får veta hur detta slutar
Citera
2011-05-10, 11:20
Medlem
Okej, ska prata med dem såfort jag kommer hem.
Samt en polisanmälan snarast, röken som från "branden" fick oss båda att bli sängliggande större delen av dagen, plaströk är inte att leka med.
Citera
2011-05-10, 11:32
Medlem
kakburks avatar
Ett vägguttag börjar inte brinna hur som helst även om det är feldragen el. Och tydligen var elen rätt dragen eftersom vägguttaget fungerade.
Det som kan hända om det är feldragit är i regel att det blir kortis och säkringen löser. Men då gör det så direkt efter installation.

Det är vissa faktorer som gör att brand uppstår p g a elen. T ex om det blir krypströmmar som får annat material att börja smälta/påverkas. Detta förutsätter att strömmarna är under 10A så att inte säkringen löser och de får "arbeta ifred". (och ev jordfelsbrytare inte löser)
Detta kan hända i hus med äldre installationer eller om man renoverar och råkar sätta en spik eller skruv i väggen som går in i en kabel.

Man kan med fördel megga elen i ett hus med en isolationsprovare. Den lägger 500-1000V DC under mätningen och registrerar minsta lilla krypström. Du måste dock koppla bort all hemelektronik först då den kommer att ta skada. Samt ta bort huvudsäkringarna så ingen ström från nätet ligger aktiv.

I ditt fall tror jag att installatören råkat skada trådarna mellan fas och nolla och en krypström uppstått däremellan som sedan smält höljet.
Citera
2011-05-10, 11:36
Medlem
Vägguttag kanske var fel uttryck, det var en väggkontakt som hängde i luften bakom tvättmaskinen, som var seriekopplad till de andra maskinerna.
Hörde även något om säkringarna, de skulle gått av men kärringen innan gjorde någon mycket smart och spännande omkoppling, för det var uppenbarligen två säkringar som var ihopkopplade på något vänster. Jag kan absolut nada om el men även i mina okunniga öron låter det helt käpprätt åt h*lvete fel.

Tackar för infon!
Ska ringa och höra hur det går nu.
Citera
2011-05-10, 11:40
Medlem
Har man inte undersökningsplikt när man köper en lägenhet?
Citera
2011-05-10, 11:42
Medlem
hejsan07s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stervo
Vägguttag kanske var fel uttryck, det var en väggkontakt som hängde i luften bakom tvättmaskinen, som var seriekopplad till de andra maskinerna.
Hörde även något om säkringarna, de skulle gått av men kärringen innan gjorde någon mycket smart och spännande omkoppling, för det var uppenbarligen två säkringar som var ihopkopplade på något vänster. Jag kan absolut nada om el men även i mina okunniga öron låter det helt käpprätt åt h*lvete fel.

Tackar för infon!
Ska ringa och höra hur det går nu.
Jag hoppas du postar svaret du får, din frågeställning är intressant.
Citera
2011-05-10, 12:03
Medlem
Liten uppdatering då.

Fick precis höra igen om hur farligt etc det var. Hehe.
Nu är det säkrat för tillfället, hon hade använt 16ampere proppar(?!) istället för de vanliga man ska ha.

Sambon sitter i telefon på försäkringsbolaget för tillfället och jag ska ringa mäklaren när denne är tillbaka från sin lunch, du kommer inte undan mäklarjävel!

Hela köket är ett fuskbygge, allt som hon har gjort med köket är olagligt säger proffset.
Så nu ska hon sättas på plats rejält, är lite förbannad för tillfället men jag återkommer senare idag med mer info.

Nu ska jag till läkaren och undersöka mina lungor efter all härlig rök jag fick i mig!
Citera
2011-05-10, 14:23
Medlem
DennisOlofs avatar
Stervo en del andra har bra ideer i tråden. Felet föregående ägare gjorde var ju just att dom gjorde allt själva. Om man pratar med elektriker så är det så att en del som är trevliga kan låta dig göra en del av jobbet själv så länge man gör rätt. För att dem därefter ska komma dit och ansluta prylarna osv. Det är inte alla som gillar det.

Men det beror ju helt på vem man är, händig osv. Det problemet som uppstår om man gör el själv är just som du säger, kan blir strul med försäkringsbolaget, och man kan göra saker fel. Ni ska ta kontakt med mäklare och försäkringsbolag och låta juridiskt kunniga driva processen eller ärendet så att ni därefter får klart för er vad ni kan göra. Om ni måste stå för vissa kostnader själv osv. För jag antar att TS önskan är att få problemet åtgärdat utan att behöva utföra något jobb själv eller betala.

Någon skrev undersökningsplikt osv. Ja det finns men frågan är hur långt den sträcker sig när det gäller just villor och BRFer. Det är nog lite en bedömningsfråga om det blir tvist osv. Jag vågar påstå att TS har bättre utgångsläge än säljaren i det här fallet.
Citera
2011-05-10, 20:00
Medlem
sceptics avatar
Undersökningsplikten är väldigt omfattande. Allt som du kan kontrollera, utan att behöva knacka sönder väggar eller riva upp golv eller liknande, har du skyldighet att kontrollera. Exempelvis uttag (ja, att skruva isär uttag för att se att kablarna sitter rätt, exempelvis). Jag säger inte att TS har fel, men bered dig på att få undersökningsplikten slängd i ansiktet. Dolda fel är sådant som du rimligen inte har en chans att kunna hitta. Att du själv inte har koll på el spelar ingen roll, då är det ditt ansvar att ta dit någon som har koll (elektriker till exempel) för att kolla att allt är ok. Felen TS beskriver skulle en elektriker mycket lätt hitta (vilket ju också gjordes efteråt), så "dolda" var de nog inte, juridiskt sett.

Jag vet detta eftersom jag själv köpt radhus och haft en besiktningsman att gå igenom huset innan jag köpte. Denne hade inte heller 100 % koll (de har de sällan, de kan lite om mycket), men kunde påpeka att "den där eldragningen ser inte helt korrekt ut, du bör ta hit en elektriker om du vill vara säker på att den är ok".
Citera
2011-05-10, 20:32
Medlem
Fickludds avatar
Vad har ni fått för respons från försäkringsbolaget och mäklaren?
Citera
2011-05-11, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sceptic
Undersökningsplikten är väldigt omfattande. Allt som du kan kontrollera, utan att behöva knacka sönder väggar eller riva upp golv eller liknande, har du skyldighet att kontrollera. Exempelvis uttag (ja, att skruva isär uttag för att se att kablarna sitter rätt, exempelvis). Jag säger inte att TS har fel, men bered dig på att få undersökningsplikten slängd i ansiktet. Dolda fel är sådant som du rimligen inte har en chans att kunna hitta. Att du själv inte har koll på el spelar ingen roll, då är det ditt ansvar att ta dit någon som har koll (elektriker till exempel) för att kolla att allt är ok. Felen TS beskriver skulle en elektriker mycket lätt hitta (vilket ju också gjordes efteråt), så "dolda" var de nog inte, juridiskt sett.

Jag vet detta eftersom jag själv köpt radhus och haft en besiktningsman att gå igenom huset innan jag köpte. Denne hade inte heller 100 % koll (de har de sällan, de kan lite om mycket), men kunde påpeka att "den där eldragningen ser inte helt korrekt ut, du bör ta hit en elektriker om du vill vara säker på att den är ok".

Däremot ska alla eldragningar vara korrekt utförda. Lekmän får i stora drag inte fippla med el.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in