2011-05-10, 09:14
Medlem
MolganMolesters avatar
Har hela livet haft allergier mot pollen, kärnfrukter, pällsdjur m.m.
Under barndommen var mina reaktioner främst i ögon och näsa, svälde i och runt ögonen så jag inte kunde se, var röd under hela sommaren, samt kunde få okontrolerade nysanfall (30 ggr i rad var vanligt). Åt diverse mediciner som hjälpte mig att lindra svullnaden. Men det är när jag blir äldre det blir "konstigt".

Under gymnasiet märker jag att mina ögon besvär allt mer börjar försvinna. Men även om jag första året inte kopplar det till pollensäsongen får jag en konstig yrsell, trötthet och konstant huvudvärk. När dessa upplevelser återkommer nästa vår och sommar börjar jag förstå att det har ett sammanband med allergi.

Varje vår och sommar återkommer detta tryck i bihålor,tinningar och vid vissa tillfällen en känsla av att hela huvudet faktiskt ska sprängas av trycket. Jag märker av att mitt balanssinne påverkas,har svårt att läsa eller koncentrera mig. Blir också överkänslig mot ljud och fruktansvärt irriterad på det och dem flesta som råkar pasera min väg. Är vanligtvis mycket skärpt, snappar upp det mesta jag ser, hör läser, är social m.m. Men under dessa perioder försvinner mitt riktiga jag helt.

Jag har gått till 2 olika läkare, samt skickats till specialklinik för allergi. Tagit nån spruta, provat väldigt MÅNGA tabletter, det enda som lindrar är Prednisolon (som inte är allergitablett utan avsvällande?). har också fårr röntgad skallen men inget hittades hehe. De läkare jag går till tycker att det är konstigt och menar att mina symptom inte borde uppstå av allergin, men säger också att om jag upplever dem så finns dem ju där. Men att de inte förstår varför.

Problemen kommer under pollensäsongen, men påverkar mitt sociala liv, samt mina studier mycket då jag blir otrevlig, trött och inte kan koncentrera mig på att läsa. Börjar ge upp hoppet om att någonsin slippa detta. Ber er kunniga om tips, råd och gissningar om vad som kan lindra. Någon som har erfarenhet av liknande fall?
Senast redigerad av MolganMolester 2011-05-10 kl. 09:17. Anledning: glömde lite fakta
Citera
2011-05-10, 09:33
Medlem
Vad har du nu för behandling mot allergin? Är det prednisolon du använder för tillfället?

Appropå tryck i bihålor, har du testat nässpray med kortison i? Den avsvällande effekten borde minska trycket i skallen som kommer från bihålorna.
Citera
2011-05-10, 10:28
Medlem
Citat:
Varje vår och sommar återkommer detta tryck i bihålor,tinningar och vid vissa tillfällen en känsla av att hela huvudet faktiskt ska sprängas av trycket. Jag märker av att mitt balanssinne påverkas,har svårt att läsa eller koncentrera mig.
Japp, inget konstigt med det. Jag brukar få avsvällande emot allergin.
Citat:
Blir också överkänslig mot ljud och fruktansvärt irriterad på det och dem flesta som råkar pasera min väg. Är vanligtvis mycket skärpt, snappar upp det mesta jag ser, hör läser, är social m.m. Men under dessa perioder försvinner mitt riktiga jag helt.
Inget konstigt med det heller. Det kan bli så när man är svullen i huvudet. Det kan också bli så av eventuella mediciner som du tar emot allergin. De flesta allergimediciner påverkar det centrala nervsystemet. Det är bara att testa dig fram ibland sorterna. Själv struntar jag i tabletter av just den anledningen och använder bara nässpray, ögondroppar, inhalator och kortisontabletter.
Citera
2011-05-10, 16:23
Medlem
MolganMolesters avatar
Jag har för första gången tagit en spruta, som ska ersätta tabletter. Var nu 1 månad sedan. Jag upplever att den inte har gett något resultat. Brukar därför äta Cetrizin som allergitablett de dagar jag känner mig ovanligt dålig.

Kortisontabletterna äter jag dag1 4st, dag2 3st dag3 2st dag4 1st. Med uppehåll emellan. När jag har ätit en sådan kan jag efter ett tag känna hur trycket i skallen minskar på liknande sätt som ett öronlock släpper när man blåser ut, med en liten knäppning. Kan efter släppet uppleve extrem rinnsnuva för ett litet tag.

Ögondroppar använder jag ifall jag ska ut i sociala samanhang och inte vill vara röd. Kanske bör använda dess mer frekvent?

Nässpray har jag använt vid ett tillfälle. Flaskan hade någon bred grön kork, men kan inte komma ihåg namnet. Efter att ha använt den vart jag illamående och mycket yr, så vågade inte riktigt prova vidare med spray. Men nu när jag tänker på det så är nog detta något som jag bör prova mig fram med för att gå vidare.

Skönt å höra att man inte är helt ensam om dessa problem. Folk har mycket svårt att koppla min trötthet till allergi, då alla är av föreställningen att allergi ska synas som hösnuva. Min flickvän trodde inte på mig förens hon efter ett par år också kunde se hur mitt beteende ändrades med säsongerna.

Mycket tacksam för era svar
Citera
2011-05-10, 19:21
Medlem
TellA1000Liess avatar
När man uppenbarligen har så mycket problem med allergi som du har så bör man medicinera med antihistamin(oralt), ögondroppar (mastcellstabiliserande, inte bara med antihistamin) samt lågdos kortison nässpräy. Detta för att man angriper allergin från 3 olika håll. Antihistaminet går på histaminet i hela kroppen som mastcellerna släpper ut. Mastcellsstabiliserande för att just "kyla" ned mastcellerna som spottar ut histaminet. Kortisonet som verkar avsvällande i näsan/bihålor. Eftersom du verkar ha stora problem med just bihålor tror jag inte att det är en så dum idé att medicinera med det. Läser dock att du fått någon slags biverkan av detta(Nasonex kanske?) så ta det lite piano och fråga din läkare innan.
Citera
2011-05-10, 19:50
Medlem
MolganMolesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TellA1000Lies
När man uppenbarligen har så mycket problem med allergi som du har så bör man medicinera med antihistamin(oralt), ögondroppar (mastcellstabiliserande, inte bara med antihistamin) samt lågdos kortison nässpräy. Detta för att man angriper allergin från 3 olika håll. Antihistaminet går på histaminet i hela kroppen som mastcellerna släpper ut. Mastcellsstabiliserande för att just "kyla" ned mastcellerna som spottar ut histaminet. Kortisonet som verkar avsvällande i näsan/bihålor. Eftersom du verkar ha stora problem med just bihålor tror jag inte att det är en så dum idé att medicinera med det. Läser dock att du fått någon slags biverkan av detta(Nasonex kanske?) så ta det lite piano och fråga din läkare innan.

Tack för ett mycket bra svar, ska åter ta kontakt med min läkare eftersom sprutan inte har varit effektiv.
Citera
2011-12-05, 01:58
Medlem
nildavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MolganMolester
Jag har för första gången tagit en spruta, som ska ersätta tabletter. Var nu 1 månad sedan. Jag upplever att den inte har gett något resultat. Brukar därför äta Cetrizin som allergitablett de dagar jag känner mig ovanligt dålig.

Kortisontabletterna äter jag dag1 4st, dag2 3st dag3 2st dag4 1st. Med uppehåll emellan. När jag har ätit en sådan kan jag efter ett tag känna hur trycket i skallen minskar på liknande sätt som ett öronlock släpper när man blåser ut, med en liten knäppning. Kan efter släppet uppleve extrem rinnsnuva för ett litet tag.

Ögondroppar använder jag ifall jag ska ut i sociala samanhang och inte vill vara röd. Kanske bör använda dess mer frekvent?

Nässpray har jag använt vid ett tillfälle. Flaskan hade någon bred grön kork, men kan inte komma ihåg namnet. Efter att ha använt den vart jag illamående och mycket yr, så vågade inte riktigt prova vidare med spray. Men nu när jag tänker på det så är nog detta något som jag bör prova mig fram med för att gå vidare.

Skönt å höra att man inte är helt ensam om dessa problem. Folk har mycket svårt att koppla min trötthet till allergi, då alla är av föreställningen att allergi ska synas som hösnuva. Min flickvän trodde inte på mig förens hon efter ett par år också kunde se hur mitt beteende ändrades med säsongerna.

Mycket tacksam för era svar

kortison har även den biverkingen att vid högt inatg så får man (kan få) höjt blodtryck och även vattenansamling, det kan kännas som ett stort tryck på skallen. (väldigt obehagligt). Nässprayet du har, nasonex, är mot pollen och allergi. skaka och spraya med huvudet framböjt så ska det nog kännas lite bättre. vissa allergisäsonger regagerar man mer, vissa reagerar starkare när det regnar medans andra mår bättre då. knapra antihistamin och håll dig inne med stängda dörrar är mitt tips. och vänta på att skiten ska bli lättare. själv tar jag antihistaminet Aerius som jag tycker är superbra.
Citera
2011-12-11, 06:51
Medlem
Har upplevt precis samma symptom som du beskriver under många år. Fick "komma på" själv vad det var för fel då läkarna inte kom fram till något . Kärnfrukter-nötter-morötter och lösningsmedel av alla de slag ger mig svullnad i hals och nacke + feber. Det som till slut hjälpte mig var Symbicort röd , ett pulver som man andas in , det var det enda som fick ner svullnaden och trycket i huvudet, andra preparat var totalt verkningslösa.
Blev bra mycket bättre på bara någon dag efter att ha använt det preparatet , efter många års väldigt smärtsamma problem.

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in