2011-05-09, 17:02
Medlem
incarnateds avatar
Det finns väl någon tråd här och där om HU SnG, men jag fann ingen som specifikt tog upp allt, och det är väl onödigt att gå in i "leva på HU SnG?"-tråden och ställa frågor om skillnaden mellan den och den BI-nivån.

Jag tycker därav att en tråd behövs som tar upp det mesta där allt inom ramen Heads Up SnG kan diskuteras.

Mina frågor: Hur ser övergången ut mellan BI-nivån $5 (det som var $6) och $10 (det som var $11) på PokerStars? Jag kör $5 och det går relativt bra, och jag tänker smyga mig på $10 när jag har runt $350+ i min BR.

Jag har hört mycket om att desto högre upp i nivå, desto mer pre-flop play. Jag kan 3b BB redan nu med ... Ja. Det var väl nära att jag sade "Ax" där, vilket delvis stämmer, men jag kan 3b många händer från BB såvida jag känner att det är ett bra spel mot FI (eller the enemy, som jag gillar att kalla dem), och sedan köra 50% alternativt 75% av potten på floppen. Check-raisa gör jag sällan. Jag betar om jag inte har någonting. Jag betar lika mycket om jag har något. Det fungerar rätt bra.

Går det att köra optimalt spel med två+ bord? Jag känner att jag kör bäst spel när jag kör ett bord, men det är fan alldeles för lite $/h, sedan så förstår väl till och med jag att man inte bör köra fler bord än man kan hantera; må det vara ett eller åtta bord. Någon som kan kommentera det här?

Jag kör förresten oftast 4-manna shoot-out.

Allting om erfarenheter, händer, strategier, BI-nivå, BRM, etc, som har att göra med HU SnG, kan diskuteras i denna tråd.
Citera
2011-05-09, 19:30
Medlem
incarnateds avatar
MEN VAD ÄR DET SOM FACKING HÄNDER I DAG???

PokerStars Game #61880084030: Tournament #392390578, $5.00+$5.00+$0.50 USD Hold'em No Limit - Match Round I, Level VII (50/100) - 2011/05/09 19:28:30 CET [2011/05/09 13:28:30 ET]
Table '392390578 37' 2-max Seat #1 is the button
Seat 1: SantechMILAN (1880 in chips)
Seat 2: calypsian (1120 in chips)
SantechMILAN: posts small blind 50
calypsian: posts big blind 100
*** HOLE CARDS ***
Dealt to calypsian [8c 9h]
SantechMILAN: raises 100 to 200
calypsian: calls 100
*** FLOP *** [Tc Qs Js]
calypsian: bets 920 and is all-in
SantechMILAN: calls 920
*** TURN *** [Tc Qs Js] [Qd]
*** RIVER *** [Tc Qs Js Qd] [6s]
*** SHOW DOWN ***
calypsian: shows [8c 9h] (a straight, Eight to Queen)
SantechMILAN: shows [Qc Jd] (a full house, Queens full of Jacks)
SantechMILAN collected 2240 from pot
SantechMILAN wins the $5 bounty for eliminating calypsian
calypsian finished the tournament in 146th place
*** SUMMARY ***
Total pot 2240 | Rake 0
Board [Tc Qs Js Qd 6s]
Seat 1: SantechMILAN (button) (small blind) showed [Qc Jd] and won (2240) with a full house, Queens full of Jacks
Seat 2: calypsian (big blind) showed [8c 9h] and lost with a straight, Eight to Queen
____

Tilten åt sidan, vad bör jag göra på river i nedanstående hand?

PokerStars Game #61879681034: Tournament #392390578, $5.00+$5.00+$0.50 USD Hold'em No Limit - Match Round I, Level III (20/40) - 2011/05/09 19:19:34 CET [2011/05/09 13:19:34 ET]
Table '392390578 37' 2-max Seat #1 is the button
Seat 1: SantechMILAN (1290 in chips)
Seat 2: calypsian (1710 in chips)
SantechMILAN: posts small blind 20
calypsian: posts big blind 40
*** HOLE CARDS ***
Dealt to calypsian [5h Ac]
SantechMILAN: raises 40 to 80
calypsian: calls 40
*** FLOP *** [8c 7h 6s]
calypsian: checks
SantechMILAN: checks
*** TURN *** [8c 7h 6s] [9c]
calypsian: bets 50
SantechMILAN: raises 190 to 240
calypsian: calls 190
*** RIVER *** [8c 7h 6s 9c] [3s]
calypsian: checks
SantechMILAN: bets 970 and is all-in
Citera
2011-05-10, 02:43
Medlem
J.Donadonis avatar
Angående handen där du funderar på river spelet:
Jag tycker att du spelar handen bra rakt igenom, jag antar att du inte har någon speciell läsning på motståndaren, ex att han är extremt lös/ aggressiv.

Bett/ synen på turn känns rätt.
När han går all in på rivern ska han va tom eller ha övre stegen.
Tidigt i matchen utan nån speciell läsning av fi bör vi folda här.
Citera
2011-05-10, 02:55
Medlem
J.Donadonis avatar
Citat:
Jag har hört mycket om att desto högre upp i nivå, desto mer pre-flop play. Jag kan 3b BB redan nu med ... Ja. Det var väl nära att jag sade "Ax" där, vilket delvis stämmer, men jag kan 3b många händer från BB såvida jag känner att det är ett bra spel mot FI

Preflopp spelet,
Att ha en solid grund, en lös/ aggressiv grundstrategi med att höja med en bred HD på knappen och spela tight ur possition.

Detta följt med att du justera ditt pre flopp spel efter motspelarens spelstil är grunden.

Exempelvis, mot endel vek tighta motspelare så är det +ev att höja 100% av händerna på knappen.
Mot synstationer så bör vi lägga in mer limp händer i vår HD ex.

Citat:
Check-raisa gör jag sällan.
Att CR är ett viktigt vapen i HUsng.
Exempelvis när du möter en lös motspelare som skjuter oavbrutet, nära 100% på floppen som fortsättningsbett bör vi då använda CR både med värde och bluff händer.

Citat:
Går det att köra optimalt spel med två+ bord? Jag känner att jag kör bäst spel när jag kör ett bord, men det är fan alldeles för lite $/h, sedan så förstår väl till och med jag att man inte bör köra fler bord än man kan hantera; må det vara ett eller åtta bord. Någon som kan kommentera det här?

Om du exempelvis har 8% roi när du spelar ett bord åt gången så kommer din roi att minska när du ligger till ett bord men det kan ändå innebära mer profit, mer matcher och en högre profit per timme.

1. Se vilken roi du har när du spelar ett bord.

2. Kör två bord och få in mycket matcher.
Undersök vilken roi du ligger på och jämför vinsten mot när du kör ett bord.

3. Man kan sen fortsätta så här och lägga på bord för att se vad som är mest ekonomiskt lönsamt.

Jag tror att för de allra flesta som har stor övertag på en viss nivå och kör ett bord åt gången kommer att tjäna på att lägga till ytterligare bord.
Citera
2011-05-10, 07:35
Medlem
incarnateds avatar
Tack för svaret angående handen!

Citat:
Ursprungligen postat av J.Donadoni
Preflopp spelet,
Att ha en solid grund, en lös/ aggressiv grundstrategi med att höja med en bred HD på knappen och spela tight ur possition.

Detta följt med att du justera ditt pre flopp spel efter motspelarens spelstil är grunden.

Exempelvis, mot endel vek tighta motspelare så är det +ev att höja 100% av händerna på knappen.
Mot synstationer så bör vi lägga in mer limp händer i vår HD ex.
Skönt att höra. Jag har nämligen träffat på ett par idioter som insisterar på att gå all-in som BB med 20+ bbs flera gånger om när jag höjer med mediokra händer likt K10, Ax, etc, 2.5bb som knappen. Jag börjar istället limpa lite mer då - för vad fan ska jag göra? - och tar det som det kommer.

Citat:
Att CR är ett viktigt vapen i HUsng.
Exempelvis när du möter en lös motspelare som skjuter oavbrutet, nära 100% på floppen som fortsättningsbett bör vi då använda CR både med värde och bluff händer.
Jo, det handlar så klart om anpassning, men många motspelare tar det ändå som en bluff när jag bettar ur position det första jag gör på floppen, så det handlar väl om att anpassa sig till motståndaren.

Eftersom att jag kör ett sådant loose-aggressive spel, så tycker många om att beta ut bb på floppen så att jag inte hinner beta själv. Jag brukar re-raisa mot nästan alla motståndare här hur tom jag än är, då det nästan skriker "jag betar så att du inte hinner beta". Är det här standard play?

Citat:
Om du exempelvis har 8% roi när du spelar ett bord åt gången så kommer din roi att minska när du ligger till ett bord men det kan ändå innebära mer profit, mer matcher och en högre profit per timme.

1. Se vilken roi du har när du spelar ett bord.

2. Kör två bord och få in mycket matcher.
Undersök vilken roi du ligger på och jämför vinsten mot när du kör ett bord.

3. Man kan sen fortsätta så här och lägga på bord för att se vad som är mest ekonomiskt lönsamt.

Jag tror att för de allra flesta som har stor övertag på en viss nivå och kör ett bord åt gången kommer att tjäna på att lägga till ytterligare bord.
Hm. Ja ska börja lägga upp ett bord här och där när jag känner att jag kan klara av att koncentrera mig på dem.

Tror du att jag kan flytta upp till BI-$10 nu med $270 om jag tror mig ha en edge där? Det jag är rädd för är väl att han en loosing streak på fyra+ BI det första jag gör, men jag körde en $10 4-manna SH nyss - vilket jag plockade hem.

Jag ska även köra SCOOP HU $16 i dag. Det är väl klart att jag inte tror mig själv ha en direkt chans mot dessa grabbar, men det blir en kul grej. Hur bör jag spela när jag har en sådan deep stack?
Senast redigerad av incarnated 2011-05-10 kl. 07:37.
Citera
2011-05-10, 14:52
Medlem
incarnateds avatar
Är det någon skillnad på $5 och $10 på PS? Jag vet inte, men, det känns som annorlunda spel. Definitivt fler grinders och bättre spelare. Jag vet inte om jag vågar lira där med en osäker bankrulle. Jag vann 2 stycken 4-manna SH, och sedan förlorade jag tre i rad. Kanske bara varians, eller så möter jag bättre spelare - vad fan vet jag?
Citera
2011-05-11, 16:05
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av incarnated
Är det någon skillnad på $5 och $10 på PS? Jag vet inte, men, det känns som annorlunda spel. Definitivt fler grinders och bättre spelare. Jag vet inte om jag vågar lira där med en osäker bankrulle. Jag vann 2 stycken 4-manna SH, och sedan förlorade jag tre i rad. Kanske bara varians, eller så möter jag bättre spelare - vad fan vet jag?

Dra INGA slutsatser om ditt spel på så små samples.
Citera
2011-05-11, 17:25
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av incarnated

Det är definitivt inga kompetenta spelare på 10dollars nivån. Scoopar du dem så inser du att minst 90% är förlorare om inte mer. Det som skiljer nivåerna är att fler tar initiativ att betta mer, och vara lite mer aggressiva.
Citera
2011-05-12, 21:37
Medlem
Capones avatar
Citat:
Angående handen där du funderar på river spelet:
Jag tycker att du spelar handen bra rakt igenom, jag antar att du inte har någon speciell läsning på motståndaren, ex att han är extremt lös/ aggressiv.

Bett/ synen på turn känns rätt.
När han går all in på rivern ska han va tom eller ha övre stegen.
Tidigt i matchen utan nån speciell läsning av fi bör vi folda här.

Jag skulle nog säga att bet-fold på turn hade varit ett bättre spel. Redan där vet vi i princip att motståndaren har högre stege eller ingenting, och det finns i princip ingen chans att få en gratis showdown utan position.
Citera
2011-05-13, 00:26
Medlem
Melongrasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capone
Jag skulle nog säga att bet-fold på turn hade varit ett bättre spel. Redan där vet vi i princip att motståndaren har högre stege eller ingenting, och det finns i princip ingen chans att få en gratis showdown utan position.

Håller med, känns inte som att det vore ett bra spel att syna en 5x raise om man hade tänkt folda river.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in