2011-05-09, 14:52
Medlem
Lys avatar
Jag vill ha några goda recept på Nässelsoppa. Nässlorna har ju sin bästa tid nu, så det kan vara lämpligt att laga mat med nässlor. Visst kan man titta i kokböcker och det har jag gjort med. Det står oftast att nässlorna ska förvällas och hackas, och de recept jag hittat innehåller sen buljong och ofta grädde/mjölk. Recepten är så lika så att det är som att det bara finns en enda sorts nässelsoppa. Men nog borde det finnas fler varianter. Känner ni till några? Vilka grönsaker passar att blanda i? Tomater? Några särskilda kryddor eller örter som passar bra med just nässlor? Lämna gärna förslag på vackra, goda och även annorlunda varianter på nässelsoppa. Vet du hur den ideala nässelsoppan bör lagas, så säg det här.

Och vet ni annan mat där nässlor kan vara med, skriv det också. Har druckit nässelté, det var inte så gott och ätit bröd med nässlor ( det var bättre ). Kan tänka mig nässlor funkar i grönsaksröror, i gratänger och säkert annat med. Vegetariska biffar med nässlor kanske. Tycker man ska uppskatta detta gröna som oftast ses som ett obehagligt ogräs. Näringsrikt, gratis, finns nästan överallt från vår till höst. Är det bra ska man ta vara på det.
Citera
2011-05-09, 15:59
Medlem
Har tyvärr inget ultimat nässelrecept, men syrran brukar göra nässelsoppa med ungefär lika mycket bladspenat som nässlor. Kan tänka mig att det är gott att ha i smakrika grönsaker som fänkål och selleri också.

Vegetariska biffar med nässlor låter som en bra idé, detta ska testas!

Bra att du påminner, hehe. Är oerhört förtjust i nässlor, men blir sällan av att man lagar nässlor.
Citera
2011-05-09, 16:02
Medlem
Stitch81s avatar
Här är ett sjukt gott recept på Nässelsoppa

http://ensmakavkarin.wordpress.com/2...e-nasselsoppa/
Citera
2011-05-09, 16:13
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stitch81

Ungefär sådär jag brukar göra i grunden, sen blir det ju självklart annorlunda med kryddningen från person till person. Tipset för en god nässelsoppa är att bara plocka dom unga växterna.
Citera
2011-05-09, 16:33
Medlem
Stitch81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
Ungefär sådär jag brukar göra i grunden, sen blir det ju självklart annorlunda med kryddningen från person till person. Tipset för en god nässelsoppa är att bara plocka dom unga växterna.

Exakt. Toppskotten från de lite äldre plantorna går också bra. Men det ska vara späda fina små blad.
Citera
2011-05-09, 20:31
Medlem
Matpaj med nässlor och brieost är mums.
Citera
2011-05-10, 20:55
Medlem
ljummen_biras avatar
Personligen tycker jag det är gott att krydda nässelsoppan med lite fänkål!
Citera
2011-05-10, 21:04
Medlem
kungsmeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stitch81

Den var bra. Rekommenderat är att göra egen grönsaksbuljong efter recept på internetz, se till att få riktigt krispiga brödkrutonger (gärna dePauls übervariant som finns här någonstans) och så går det att använda grädde istället för kräm fräsch. Jag har bara ätit med grädde, och det är jättegott.
Citera
2011-05-13, 14:54
Medlem
Lys avatar
Tack för era tips! Jag ska smaka mig igenom förslagen. Men det kan dröja ett tag innan jag skriver här igen och säger hur gott det blev, har en tråd om kikärtsmjöl och tänkte provlaga flera förslag jag fått där med. Nässelsoppan från "en smak av Karin" verkar härlig, den ska jag laga först. Och sen paj med nässlor och brieost som nån av er föreslog. Brie som är så gott, det blir nog fint att ha i maten. Imorse i tidningen hittade jag just ett recept på nässelpaj med brieost. ( Svenska dagbladet, om nån vill se receptet i detalj, finns säkert på nätupplagan eller på Tasteline ). Ja, hoppas fler än jag kommer plocka nässlor och koka soppor och annan nässelmat. När nu naturen har så gott om nässlor, och de inte bara är nyttiga utan riktigt goda också så är det klart man ska ta vara på de!

Läste nånstans att nässlor är så vanliga i Sverige för att de rymt från köksträdgårdar och kloster där de odlades från början ( de är alltså en import från annan del av Europa ursprungligen ). Först användes de mest som medicinalväxt, och sen som mat. Det känns som om nässelsoppa blivit lite bortglömt, men vi matvänner på Flashback kan ju hålla liv i traditionen att äta nässelsoppa.
Citera
2011-06-20, 18:36
Medlem
GolfWangs avatar
Jag har inte testat men både spenat och grönkål kan nog passa riktigt bra i soppan. Annars kan jag rekommendera nässelpaj och nässelpizza. Synd att det är ett sånt otyg att plocka dom jävlarna!
Citera
2011-06-20, 23:12
Medlem
Lys avatar
Nässelpaj och nässelpizza var bra förslag! Måste bara köpa en ny pajform, för jag gav bort min gamla. Grönkål och nässlor verkar ju passa utmärkt ihop. Synd bara grönkål är så svår att få tag på om man inte odlar själv. Bara vid jul det säljs. Då brukar jag köpa så mycket grönkål jag har plats att förvara. Spenat måste ju också fungera. Och mangold. Nässlor är tyvärr jobbigt att plocka, ja. När jag var liten kunde jag konsten att plocka nässlor utan handskar. Det gick att ta i stjälkarna, nära under bladen (utan att nudda bladen ) och så fort knipsa av dem. Vågar man sig ej på den metoden eller misslyckas med den, så får man ta handskar. Annars kan en plastpåse om handen duga. Om man klipper av nässlorna går det lätt. Klippa alla späda skott, och samla i luftiga påsar, gärna en papperspåse. Och gå hem och koka soppa och annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in