• 1
  • 2
2017-01-16, 23:42
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Men blev lite nojig nu. Jag ställde dom i källarförrådet. Får man ha dom där?
Nojig med rätta för man kan bli vräkt för mindre, ingenting i källarförråd, 5 liter i bostad och mindre än 30 liter på ej inglasad balkong, om du förvarar gasol i bostad så rekommenderar jag att du investerar i en gasolvarnare.
https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/25365.pdf
Senast redigerad av Arne.Anka 2017-01-16 kl. 23:51.
Citera
2017-01-17, 07:08
Medlem
Citat:
Men blev lite nojig nu. Jag ställde dom i källarförrådet. Får man ha dom där?
OM nåt nu skulle hända typ brand, är det inte bättre att dom är där än i lägenheten för det kan väl vara farligt om dom utsätts för eld antar jag och då vill jag inte ha dom i garderoben bredvid min säng?

I lägenheten märker du ju om de börjar läcka, det är också vanligen bättre ventilerat. I ett förråd kan det ju hinna läcka kritiska mängder innan någon märker något.
Citera
2017-01-17, 16:09
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Nojig med rätta för man kan bli vräkt för mindre, ingenting i källarförråd, 5 liter i bostad och mindre än 30 liter på ej inglasad balkong, om du förvarar gasol i bostad så rekommenderar jag att du investerar i en gasolvarnare.
https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/25365.pdf
Aj aj aj. Får nog gömma dom i en kartong då så ingen ser dom.
Citat:
Förvaring i flerbostadshus
I flerbostadshus får endast gasolbehållare med volym som är mindre än
5 liter hanteras (blå campingbehållare). Behovet av gasol avgör antal
flaskor, vilket vanligtvis innebär två stycken, en för drift och en i reserv.
Förvaring av behållare med brandfarlig gas på vind, i källarförråd och
garage i flerbostadshus eller för flera hushåll är förbjudet.
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
I lägenheten märker du ju om de börjar läcka, det är också vanligen bättre ventilerat. I ett förråd kan det ju hinna läcka kritiska mängder innan någon märker något.
Jag har ju 3 stycken med 1.9 kg gasmängd vardera. Kan det vara farligt att ha i lägenheten eller är det för liten mängd att dom ska börja pysläcka, jag tänder ett ljus och blåser ut hela lägenheten?
Citera
2017-01-17, 18:15
Medlem
Citat:
Jag har ju 3 stycken med 1.9 kg gasmängd vardera. Kan det vara farligt att ha i lägenheten eller är det för liten mängd att dom ska börja pysläcka, jag tänder ett ljus och blåser ut hela lägenheten?

Vad är det du behöver så mycket gas till? Jag har ett litet primuskök när jag är ute i skogen. Till det använder jag en gasbehållare som rymmer 230g gasol. Det känns ok att förvara i ett köksskåp.

3st 1.9KG låter omotiverat mycket, på gränsen till tillståndspliktigt.
Senast redigerad av Engineer 2017-01-17 kl. 18:19.
Citera
2017-01-17, 21:01
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Vad är det du behöver så mycket gas till? Jag har ett litet primuskök när jag är ute i skogen. Till det använder jag en gasbehållare som rymmer 230g gasol. Det känns ok att förvara i ett köksskåp.

3st 1.9KG låter omotiverat mycket, på gränsen till tillståndspliktigt.
Jag köpte ett primus campingkök för flera år sedan men den har sedan dess legat i ett garage hos en bekant.
Men nu tog jag hem den då jag vill ha nåt att laga mat/koka vatten på utifall att 'nåt' skulle hända, längre elavbrott, kris, förorenat vatten. En del i min lilla beredskapsplan.
Men när jag hade köket första gången så att säga ägde jag bara en behållare med gas. Men den bekanta som förvarat allt åt mig hade i sin tur fått behållare med gas av 'nån' och nu fick jag med dom när jag tog hem köket.

Kan jag sälja två av dom tro, finns det nåt värde i såna? Och ha en kvar.
Citera
2017-01-19, 04:19
Medlem
Citat:
Jag köpte ett primus campingkök för flera år sedan men den har sedan dess legat i ett garage hos en bekant.
Men nu tog jag hem den då jag vill ha nåt att laga mat/koka vatten på utifall att 'nåt' skulle hända, längre elavbrott, kris, förorenat vatten. En del i min lilla beredskapsplan.
Men när jag hade köket första gången så att säga ägde jag bara en behållare med gas. Men den bekanta som förvarat allt åt mig hade i sin tur fått behållare med gas av 'nån' och nu fick jag med dom när jag tog hem köket.

Kan jag sälja två av dom tro, finns det nåt värde i såna? Och ha en kvar.
En ny campingflaska (2012) kostar runt 500 kr. Fyllning tillkommer. Anslutningen skiljer sig från "P" flaskor (P6, P11 o.s.v.) vilket kanske minskar antalet potentiella kunder men nog bör de gå sälja. Jag tror de är populära på mindre båtar. Annars brukar de väl oftast användas med en toppmonterad brännare som Frigg Stove.

Själv förvarar jag min 2012 under ett bord på balkongen. Att den står under bordet beror på att jag vill att den skall stå i skuggan för att inte bli för varm när det är soligt.
Citera
2017-01-19, 18:56
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
En ny campingflaska (2012) kostar runt 500 kr. Fyllning tillkommer. Anslutningen skiljer sig från "P" flaskor (P6, P11 o.s.v.) vilket kanske minskar antalet potentiella kunder men nog bör de gå sälja. Jag tror de är populära på mindre båtar. Annars brukar de väl oftast användas med en toppmonterad brännare som Frigg Stove.

Själv förvarar jag min 2012 under ett bord på balkongen. Att den står under bordet beror på att jag vill att den skall stå i skuggan för att inte bli för varm när det är soligt.
Ok. Ska försöka bli av med ett par av dom.
Jag har inglasad balkong vilket i dom här sammanhangen tycks ses som del av bostaden och där blir det galet varmt på sommaren så där vill jag inte förvara den även om det kanske är ofarligt, vad vet jag.
Citera
2020-04-03, 18:28
Medlem
irrblosss avatar
Om man bor i hyreshus och har ej inglasad balkong är det då ok att ha en PC5-behållare på balkongen? Kan hyresvärden ha egna regler för detta? Eller är det ”alltid” ok?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in