2011-05-09, 14:12
Medlem
Vid förra årets deklaration så missade jag deadline, och blev således skyldig att betala 1000 spänn i avgift (right?). Jag fick dock tillbaka hela min återbäring, och såg inte avgiften nämnd någonstans.
Detta året deklarerade jag inte alls, då jag är student och inte tjänar något, men om jag var skyldig dem 1000:- så hade väl de försökt kräva det av mig?
Eller ligger skulden någonstans och ruvar?

Vad bör jag göra? Ringa dem nu och kolla, eller skita i det och hoppas jag aldrig hör något mer från dem om det?

Tack för hjälpen
Citera
2011-05-09, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av youngcontrarian
Vid förra årets deklaration så missade jag deadline, och blev således skyldig att betala 1000 spänn i avgift (right?). Jag fick dock tillbaka hela min återbäring, och såg inte avgiften nämnd någonstans.
Detta året deklarerade jag inte alls, då jag är student och inte tjänar något, men om jag var skyldig dem 1000:- så hade väl de försökt kräva det av mig?
Eller ligger skulden någonstans och ruvar?

Vad bör jag göra? Ringa dem nu och kolla, eller skita i det och hoppas jag aldrig hör något mer från dem om det?

Tack för hjälpen

Logga in på ditt skattekontot på www.skatteverket.se så ser du om du har skuld eller tillgodo.
Citera
2011-05-09, 14:38
Bannlyst
Skatteskulder är inte att leka med. Går till fogden direkt gör dom också. Dom glömmer aldrig! Troligast är att dom skitit i att ge dig förseningsböter för att du uppfyller ett undanstagskriterium som endast dom vet om(och som förmodligen är hemliga eftersom alla skall behandlas lika officiellt), eller så sket handläggaren i att jävlas med dig.
Citera
2011-05-09, 17:46
Medlem
Gotcha, jag loggade in och kollade, och ser ingenting som skulle antyda att jag har någon skuld.

Borde jag ringa ändå, eller har jag inget att oroa mig för?
Citera
2011-05-09, 20:05
Medlem
grejigabosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av youngcontrarian
Gotcha, jag loggade in och kollade, och ser ingenting som skulle antyda att jag har någon skuld.

Borde jag ringa ändå, eller har jag inget att oroa mig för?

Angående eventuell förseningsavgift.
Hur sent deklarerade du?
Min uppfattning är att det är okej med någon dag. Dom som fått pröjsa har varit sena i två tre månader.
Googlade i samband med min egen deklaration och fick fram detta
Citera
2011-05-09, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grejigabosse
Angående eventuell förseningsavgift.
Hur sent deklarerade du?
Min uppfattning är att det är okej med någon dag. Dom som fått pröjsa har varit sena i två tre månader.
Googlade i samband med min egen deklaration och fick fram detta

Ah, kan vara det. Jag tror det var en vecka eller så. Tack för infon.
Citera
2011-05-24, 18:54
Medlem
lemonzhellos avatar
Fick du inget beslut om förseningsavgift så är det lugnt. Först får man ett övervägande om förseningsavgift, så att man kan komma in med uppgifter om att man t.ex. var sjuk eller liknande, och därefter antingen ett meddelande om att det är ok eller ett beslut. Du får aldrig ett sådant krav utan att verket skickat en del papper till dig. Så det är nog lugnt i ditt fall, eftersom man låter det gå ett tag innan man börjar påföra förseningsavgift, olika för olika kategorier. Ett företag t.ex., som fått anstånd med deklarationen till 15 juni och kommer in med den den 16 juni kan mycket väl åka på avgift, medan en privatperson mycket väl kan klara sig ett tag. Men som sagt, man får höra ifrån dem innan det händer något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in