2004-10-07, 09:30
Medlem
Hönapönas avatar
For your pleasure, Snaggeltooth!

90 g torkade trattkantareller
2-3 msk smör
6 msk vetemjöl
7 dl avrunnet svampspad
8 dl vatten
3 tärningar grönsaksbuljong
1½ msk tomatpuré
50 g ädelost
3 dl creme fraiche
2 tsk pressad citron
finhackad persilja

Grovkrossa den torkade svampen. Häll över 7 dl vatten och låt den ligga i blöt minst en timme. Låt den rinna av i ett durkslag, men spara spadet. Värm svampspad, vatten och buljongtärningarna i en kastrull. Smält smöret i en stekpanna och stek svampen på svag värme 5-10 minuter. Pudra över vetemjöl och rör om väl. Tillsätt buljongen under omrörning. Smaksätt med tomatpuré och ädelost och låt soppan koka i cirka 10 minuter. Tillsätt creme fraiche och citronsaft och smaka av kryddningen. Strö över persilja strax innan serveringen.
Citera
2004-10-07, 21:38
Medlem
SuperGeezers avatar
Det verkar gudomligt gott det där! Har ett par påsar förvällda och frysta trattisar i frysen att plocka fram vid behov.

Mitt grundrecept genom åren har varit svamp, schallottenlök, grönsaks/hönsbuljong grädde/créme fraiche och har sen varierat resten av ingredienserna. Bl.a har jag haft en skvätt sherry i, det blir en mycket god kombination med svampen. Ska testa ditt recept snarast!
Citera
2004-10-08, 07:56
Awaiting Email Confirmation
crapps avatar
Mitt bidrag:

1 finhackad lök, gul eller scharlotten
1 l färska trattisar eller motsv torkade
2 brk cremé fraiche
1-2 st ädelost (Kvibiles eller hur det stavas är bäst)
1 dl Sherry (går utan givetvis)
2 buljongtärningar
1 liter vatten
1-2 pressad lime (riv lite av skalet på rivjärn utan att få med det vita,-beskt, innan du pressar saften ur dem. Ha i det finrivna skalet i slutet av koket) Limen är ett måste i detta recept.... I värsta fall ta lite pressad citron istället men mindre då.

Fräs lök o svamp, i med vatten, fraichen och buljongen. Koka upp o låt sjuda några minuter. I med osten låt den sjuda med tills den smält. I med Lime juicen och Sherryn o smaka av med salt o peppar. Sjud nytterligare nån minut och sist av allt innan du tar grytan från spisen, ha i det finrivna skalet (kokar det med för länge så kan det bli beskt).

Servera med bröd o ost alt vitlöksbröd, men helst med trattkantarellmuffins (så jävla goda, men jag har inget recept än tyvärr)

Mmmmm- älskar hösten.....
Citera
2004-10-08, 09:02
Medlem
Snaggletooths avatar
Dregglar hejdlöst.
Fan på dig HönaPöna
Klockan är ju bara 9.05 och du gör mig så förbannat hungrig!.
Citera
2004-10-11, 12:57
Medlem
Hönapönas avatar
Och för er som gillar vin, välj en flaska Deidesheimer (nr 5042 hos systemet) till. Passar utmärkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in