Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
Köp en lite äldre v70 (typ 03-04) som inte gått så långt. Får du för halva priset och fungerar lika bra. Efter en snabbsök på blocket såg jag en v70 -04. Silvermetallic, nybesiktigad, fullutrustad, drag, m.m. gått knapp 8k mil. Enligt annonsen vill säga.
100k (du kan casha ut). DET är en bättre bilaffär om man vill åka lite finare.
Lite tråkigt svar kanske, men för min del är det X2 på det här förslaget. Det känns lite galet att gå från en så pass gammal bil som du hade, till en treåring. Köpte själv en ny bil (visserligen en förnuftig modell till ett bra pris och bra finansiering) när jag pendlade 12 mil om dagen, men nog önskar man att man hade köpt en fem-sex årig asiatisk bil istället. Värdeminskningen hade blivit lägre, förmodligen hade servicekostnaderna varit ungefär likadana och man hade kunnat köpt den kontant. Värdeminskningen är brant de första fem åren på de flesta nya bilar innan den börjar plana ut.
Vill du trots allt köpa en dyrare bil än du har råd att betala kontant blir det oftast billigast att låna hos banken. Vissa bilhandlare har kampanjer med låg ränta (ibland lägre än banken). Det gäller dock att kolla upp vad det tillkommer för avgifter (uppläggningsavgift, aviavgift) om räntan är knuten till någon referensränta (STIBOR 90 är vanligt förekommande) samt om du kan amortera extra eller lösa lånet i förtur utan avgifter. Brukar själv pytsa in extra på mitt billån när jag har pengar över.