Citat:
Ursprungligen postat av asa_odem
Om vi tänker genom ett darwinistiskt synsett så är det som du säger, raser utvecklas, omformas och slås ut helt enligt med naturens förrändringar genom yttre och inre faktorer. Men kanske skapade Gud världen så? Kanske är det skapelsens naturliga väg att gå i detta stora kretslopp? Jag tror inte att Gud menade att jorden skulle överbefolkas utav den ena eller den andra djurartern. Gud menade inte att djur skulle kväva andra djur därför fann han en ballans. Men Gud skapade människan med fri vilja och se hur det har gott. Kanske skulle han ha skapat oss som slavar under våra instinkter istället, kanske jorden hade mått bättre? men detta är ju också ett bevis på att Gud inte är en tyrann, han vill inte fängsla oss.
Balansen är inget bevis för guds existens. Om ett virus skulle komma som utrotade råttorna, som bevisligen finns överallt och är en del i denna balans, så skulle naturen snabbt återställa balansen. Nischen som råttorna uppfyllde skulle för ett kort ögonblick vara tomt, men tomma nischer fylls alltid i naturen. Varför? Du kallar det guds hand, jag kallar det evolution.
Angående människans fria vilja så visar du här upp ett typiskt exempel på självbedrägeri. Du utgår från att allt är guds vilja och att gud kan inte kan ha fel. När du observerar någonting som inte verkar helt logiskt så tolkar du det ALLTID så att det passar in i din världsbild. Varför är människor med fri vilja bättre än om vi hade skapats som mer ointelligenta?
Citat:
Okej, om vi går på din teori, eller darwins teori, så skapades allting genom en lång evolutionsprocess som pågår fortfarande. Men någonstans måste det ju ha börjat, eller hur? En evolution kan ju inte bara starta så där ur tomma intet, någonting måste ju komma ur någonting, inget kan skapas ur ingenting. Vem skapade de encelliga cellerna som är källan i den darwinistiska teorin?
Det tänkte inte Darwin på och det är de som är den kännsligaste punkten i hans resonemang.
Läs några böcker om evolutionen innan du börjar klaga på den. Evolutionen är inte läran om ursprunget, utan läran över hur det naturliga urvalet sker. Det är så sjukt att religiösa motarbetar evolutionen när den, enligt mig, lätt går att baka in i ett religiöst sammanhang. Vi har mer än hundra års forskning på evolutionen och det finns INGET resultat som motsäger grundpelarna i denna teori. För mig och forskarna är evolutionen lika naturlig som att soluppgången skapas av jordens rotation kring sin axel. Vad är det som gör den så svår att acceptera i religiösa kretsar?
Citat:
Hur gav naturen oss ett intellekt? Genom evolution? Borde inte då alla djur inneha ett intellekt? Skulle inte naturen må bättre om människan var kvar på det stadiet där impulser och instinkter ledde människan genom livet? Varför vill jorden utrota sig själv? Är det inte meningen, genom evolutionen, att jorden skall bli bättre, väl fungerande genom väl utformade raser som perfekt passar in i en miljö där den gör mest nytta? Vad gör människan för nytta?
Ville evolutionen utrota mänskligheten och naturen själv?
Du missförstår evolutionen. Den har inget mål utan kör sitt eget race i alla riktningar hela tiden. Om en art passar bättre in i en miljö än de andra, så kommer den att bli dominant i denna miljö, så enkelt är det. Evolutionen är ingen kraft som vill uträtta något (tex utrota människan) eller styra utvecklingen åt något håll.
Citat:
Fullständigt lysande att lägga vikt vid en Teori som kan slås sönder utav en enda fråga - vem skapade den första organismen?
Se ovan. Evolutionsteorin slås inte sönder av detta argument eftersom den inte behandlar detta. Men från den dag organismerna skapades så har evolutionsläran gällt obönhörligen. Detta borde ju en kristen kunna baka in i sin tro, tex att gud skapat den första organismen. Därmed inte sagt att jag tror att någon har skapat den första organismen. Bara för att vi inte kan förklara något ännu så behöver vi inte ta till osannolika förklaringar (gud).
Citat:
Vad jag vet är det ganska stort att säga sig vara Gud son och Gud själv. Inte vem som hälst som går och säger att: Jag är människosonen, jag är vägen och ljuset. Att det sen finns klara bevis på att Jesus verkligen existerade får mig knappast att tvivla på Jesus existens och hans förkunnelse.
Jesus eventuella existens och hans gudomlighet är två vitt skilda saker.