2004-10-07, 13:31
Medlem
ericfjortondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asa_odem
?

Utveckla, på vilket sett?

Om Gud nu finns så bör man väl vara ganska ödmjuk inför denne som har gett oss denna stund på jorden? Inte fjäskande men ändå känna en viss tacksamhet och visa detta genom ett ödmjukt förhållningssätt. Ungefär så som vi behandlar medmänniskor som betyder mycket för oss (och förväntar oss bli behandlade).

De religiösa påstår ju att deras syn på sanningen om Gud är den rätta. Trots att det över hela världen kryllar av människor som har helt andra uppfattningar.

Det enda sättet att visa ödmjukhet inför "Gud" är att släppa alla irrläror och påståenden om hur Han vill ha det här på jorden. Ni vet ju inte!

Visa lite respekt för det stora vi är med om och sluta sprid skvaller - för det gör man inte mot den man respekterar.

Gud måste vara djävulskt less på alla tomma påståenden om Honom vid det här laget.
Citera
2004-10-07, 13:47
Medlem
Comps avatar
Citat:
Naturen, människan och hela skapelsen är för perfekt, för välorganiserad och för exakt för att det någonsin skulle kunna vara en slump, eller ett tillfälle. Att växter som producerar syre som i sin tur ger tillgång till allt liv på denna jord kan inte vara en tillfällighet. Att djur skapats för att hålla naturens ballans i shack, kan knappast vara en slump. Att allting i naturen har en liten liten egen del, ett eget litet uppdrag, ett eget syfte, är för fantastiskt för att kunna vara utav en slump.

Slump, vem har sagt slump - det är frågan om evolution...

Evolution där saker inte existerade tillsammans från första sekunden, utan där saker sakta, sakta finner sin existens därför att mutationer och förändringar i miljön möjliggör denna utveckling.

Och att det är "perfekt" det är ju bara från ditt inskränkta (inget påhopp, men valde "ditt" istället för "vårt" då du håller vid tanken) sätt att se det eftersom du är i stort sett "sist" i den evolutionskedja vi har idag och därför passar in bäst i den också.

Inte slump alltså, utan evolution.
Citera
2004-10-07, 14:44
Medlem
asa_odems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comp
Slump, vem har sagt slump - det är frågan om evolution...

Evolution där saker inte existerade tillsammans från första sekunden, utan där saker sakta, sakta finner sin existens därför att mutationer och förändringar i miljön möjliggör denna utveckling.

Och att det är "perfekt" det är ju bara från ditt inskränkta (inget påhopp, men valde "ditt" istället för "vårt" då du håller vid tanken) sätt att se det eftersom du är i stort sett "sist" i den evolutionskedja vi har idag och därför passar in bäst i den också.

Inte slump alltså, utan evolution.

Men vem startade evolutionen då?
Vem skapade de första organismerna?
Är alltet skapat ur intet, eller måste alltet vara skapat ur något?

Kanske mera inne på Filosofi men mycket viktiga frågor för att kunna fortsätta denna debatt.
Citera
2004-10-07, 14:48
Medlem
ericfjortondes avatar
Citat:

Kanske mera inne på Filosofi men mycket viktiga frågor för att kunna fortsätta denna debatt.

Så här långt är vi överens du och jag...
Citera
2004-10-07, 14:49
Medlem
Halvannans avatar
Citat:

Kanske något som placerades hit av något från en annan planet? Vad vet vi egentligen?
Citera
2004-10-07, 14:52
Medlem
ericfjortondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halvannan
Kanske något som placerades hit av något från en annan planet? Vad vet vi egentligen?

Just det - vi vet inte!

Därför borde alla troende leva efter tesen att de "tror" istället för vet!
Citera
2004-10-07, 14:53
Medlem
asa_odems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ericfjortonde
Så här långt är vi överens du och jag...

Det är väll det enda du och jag varit överrens om.

Vad tror du? Finns svaren någonstans eller måste vi söka oss till diverse "irrläror" för att någonsin kunna finna en liten del i allt det stora?
Tror du inte att människan mår bra utav att finna en mening med livet?
Om vi inte finner en mening då är ju livet på jorden totalt irrelevant och ointressant. Då skulle vi lika gärna inte ha funnits enligt min mening.
Tror du inte att tron på Jesus kan få många att finna sin plats i vardagen och i denna stora världsrymd?
Citera
2004-10-07, 14:55
Medlem
Inlines avatar
Citat:
Om vi tänker genom ett darwinistiskt synsett så är det som du säger, raser utvecklas, omformas och slås ut helt enligt med naturens förrändringar genom yttre och inre faktorer. Men kanske skapade Gud världen så? Kanske är det skapelsens naturliga väg att gå i detta stora kretslopp? Jag tror inte att Gud menade att jorden skulle överbefolkas utav den ena eller den andra djurartern. Gud menade inte att djur skulle kväva andra djur därför fann han en ballans. Men Gud skapade människan med fri vilja och se hur det har gott. Kanske skulle han ha skapat oss som slavar under våra instinkter istället, kanske jorden hade mått bättre? men detta är ju också ett bevis på att Gud inte är en tyrann, han vill inte fängsla oss.
Balansen är inget bevis för guds existens. Om ett virus skulle komma som utrotade råttorna, som bevisligen finns överallt och är en del i denna balans, så skulle naturen snabbt återställa balansen. Nischen som råttorna uppfyllde skulle för ett kort ögonblick vara tomt, men tomma nischer fylls alltid i naturen. Varför? Du kallar det guds hand, jag kallar det evolution.
Angående människans fria vilja så visar du här upp ett typiskt exempel på självbedrägeri. Du utgår från att allt är guds vilja och att gud kan inte kan ha fel. När du observerar någonting som inte verkar helt logiskt så tolkar du det ALLTID så att det passar in i din världsbild. Varför är människor med fri vilja bättre än om vi hade skapats som mer ointelligenta?

Citat:
Okej, om vi går på din teori, eller darwins teori, så skapades allting genom en lång evolutionsprocess som pågår fortfarande. Men någonstans måste det ju ha börjat, eller hur? En evolution kan ju inte bara starta så där ur tomma intet, någonting måste ju komma ur någonting, inget kan skapas ur ingenting. Vem skapade de encelliga cellerna som är källan i den darwinistiska teorin?
Det tänkte inte Darwin på och det är de som är den kännsligaste punkten i hans resonemang.
Läs några böcker om evolutionen innan du börjar klaga på den. Evolutionen är inte läran om ursprunget, utan läran över hur det naturliga urvalet sker. Det är så sjukt att religiösa motarbetar evolutionen när den, enligt mig, lätt går att baka in i ett religiöst sammanhang. Vi har mer än hundra års forskning på evolutionen och det finns INGET resultat som motsäger grundpelarna i denna teori. För mig och forskarna är evolutionen lika naturlig som att soluppgången skapas av jordens rotation kring sin axel. Vad är det som gör den så svår att acceptera i religiösa kretsar?

Citat:
Hur gav naturen oss ett intellekt? Genom evolution? Borde inte då alla djur inneha ett intellekt? Skulle inte naturen må bättre om människan var kvar på det stadiet där impulser och instinkter ledde människan genom livet? Varför vill jorden utrota sig själv? Är det inte meningen, genom evolutionen, att jorden skall bli bättre, väl fungerande genom väl utformade raser som perfekt passar in i en miljö där den gör mest nytta? Vad gör människan för nytta?
Ville evolutionen utrota mänskligheten och naturen själv?
Du missförstår evolutionen. Den har inget mål utan kör sitt eget race i alla riktningar hela tiden. Om en art passar bättre in i en miljö än de andra, så kommer den att bli dominant i denna miljö, så enkelt är det. Evolutionen är ingen kraft som vill uträtta något (tex utrota människan) eller styra utvecklingen åt något håll.

Citat:
Fullständigt lysande att lägga vikt vid en Teori som kan slås sönder utav en enda fråga - vem skapade den första organismen?
Se ovan. Evolutionsteorin slås inte sönder av detta argument eftersom den inte behandlar detta. Men från den dag organismerna skapades så har evolutionsläran gällt obönhörligen. Detta borde ju en kristen kunna baka in i sin tro, tex att gud skapat den första organismen. Därmed inte sagt att jag tror att någon har skapat den första organismen. Bara för att vi inte kan förklara något ännu så behöver vi inte ta till osannolika förklaringar (gud).

Citat:
Vad jag vet är det ganska stort att säga sig vara Gud son och Gud själv. Inte vem som hälst som går och säger att: Jag är människosonen, jag är vägen och ljuset. Att det sen finns klara bevis på att Jesus verkligen existerade får mig knappast att tvivla på Jesus existens och hans förkunnelse.
Jesus eventuella existens och hans gudomlighet är två vitt skilda saker.
Citera
2004-10-07, 14:55
Medlem
asa_odems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halvannan

möjligt men knappast troligt då alla planeter skapades samtidigt helt enligt med BIG BANG teorin. Någon som för övrigt tror på den teorin, vad säger Erik?
Citera
2004-10-07, 14:58
Medlem
Ruskigbusss avatar
Jag fortsätter tjata ...

ALLTET har alltid funnits - det har inte uppstått och det kommer inte att försvinna. Per definition. Alltså behöver vi inte funderar på det.

LIVET är en oundviklig utveckling av en syrerik atmosfär där det finns kol och vatten i flytande form. Det kräver ingen skapare, det behövs ingen mystisk orsak. Det uppstår alltid under rätt förutsättningar. Det är inget mysterium.

MENINGEN MED LIVET är att leva det. Det finns ingen högre mening eller syfte, vi har ingen att stå till svars för efter detta livet.

DÄREMOT så vet vi inte allt - och det finns många underbara upptäckter att göra.

ALLTSÅ - det finns ingen GUD - det går bra ändå.

/RB - er guide bland irrlärorna.
Citera
2004-10-07, 15:12
Medlem
asa_odems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inline
Balansen är inget bevis för guds existens. Om ett virus skulle komma som utrotade råttorna, som bevisligen finns överallt och är en del i denna balans, så skulle naturen snabbt återställa balansen. Nischen som råttorna uppfyllde skulle för ett kort ögonblick vara tomt, men tomma nischer fylls alltid i naturen. Varför? Du kallar det guds hand, jag kallar det evolution.
Angående människans fria vilja så visar du här upp ett typiskt exempel på självbedrägeri. Du utgår från att allt är guds vilja och att gud kan inte kan ha fel. När du observerar någonting som inte verkar helt logiskt så tolkar du det ALLTID så att det passar in i din världsbild. Varför är människor med fri vilja bättre än om vi hade skapats som mer ointelligenta?.

Jag kan hålla med dig om att naturen är en fyndig plats att vandra på. Naturen har, som du säger, en slags läkande kraft genom att kunna fylla ut det som slås ut. Vist, det håller jag med om. Men någonting måste ju ha dragit igång denna process? Skulle inte naturen falla platt utan denna inbyggda förmåga till anpassning?

Citat:
Läs några böcker om evolutionen innan du börjar klaga på den. Evolutionen är inte läran om ursprunget, utan läran över hur det naturliga urvalet sker. Det är så sjukt att religiösa motarbetar evolutionen när den, enligt mig, lätt går att baka in i ett religiöst sammanhang. Vi har mer än hundra års forskning på evolutionen och det finns INGET resultat som motsäger grundpelarna i denna teori. För mig och forskarna är evolutionen lika naturlig som att soluppgången skapas av jordens rotation kring sin axel. Vad är det som gör den så svår att acceptera i religiösa kretsar??.

Nej, jag klagar inte. Jag diskuterar och ställer frågor som sig bör när man är nyfiken och vill få klart för sig hur andra tänker. Vist går evolutionen att baka in i kristendomen och det har jag gjort till viss del. Jag har även plockat in idéläran utav Platon, att allting måste haft en idé, ett ursprung, ett orginal och att allting är kopior från en väl genomtänkt idé. Denna idé, eller ursprung kallar jag Gud. Vad väljer du att kalla det?

Citat:
Du missförstår evolutionen. Den har inget mål utan kör sitt eget race i alla riktningar hela tiden. Om en art passar bättre in i en miljö än de andra, så kommer den att bli dominant i denna miljö, så enkelt är det. Evolutionen är ingen kraft som vill uträtta något (tex utrota människan) eller styra utvecklingen åt något håll.

Det är möjligt att jag missförstår evolutionen och jag förstår vad du menar när du säger att evolutionen startade så fort första organismen uppstod.
Så Darwin glömde totalt nästan den viktigaste frågan människan i alla tider ställt sig - hur uppstod världen?
Är inte det en slags evolution - att gå från ingenting till någonting?

Citat:
Se ovan. Evolutionsteorin slås inte sönder av detta argument eftersom den inte behandlar detta. Men från den dag organismerna skapades så har evolutionsläran gällt obönhörligen. Detta borde ju en kristen kunna baka in i sin tro, tex att gud skapat den första organismen. Därmed inte sagt att jag tror att någon har skapat den första organismen. Bara för att vi inte kan förklara något ännu så behöver vi inte ta till osannolika förklaringar (gud)..

Se ovan.

Citat:
Jesus eventuella existens och hans gudomlighet är två vitt skilda saker.

Ja, det må hända men hans gärningar och förkunnelser måste även de granskas. Accepterar man att Jesus över huvudtaget existerade så måste man även ställa frågan: Var och är jesus Guds son? Är jesus korrekt beskriven i evangelierna och gjorde han verkligen det som står i bibeln?
Citera
2004-10-07, 15:15
Medlem
Halvannans avatar
Tron, den har man för att man tycker att man håller med just det och känner sig trygg av den. Ruskigbuss har en tro, asa_odem har en annan.
Men kan inte komma och påstå att Gud gjorde det och Jesus gjorde det. Allah, Buddha och de andra då? Man måste ju se till världen som helhet.
Citat:
MENINGEN MED LIVET är att leva det. Det finns ingen högre mening eller syfte, vi har ingen att stå till svars för efter detta livet.
av Ruskigbuss
Så kan man inte heller se det, tycker jag. Tänk OM det finns en fortsättning, om reinkarnation existerar mm. Jag själv har svårt att ta till mig att allt skulle vara slut efter vår korta tid på jorden. Jag hoppas hellre på att man knallar vidare någonstans. Just det är min lilla tro, men för den skull tror jag inte på någon Gud eller skapare.
Någon skrev tidigare att Bibeln är som en sagobok, och det är också min uppfattning. Berättelser och skrönor som gått från mun till mun för att sedan efter många hundra år blir nedtecknade för att bli en bestseller. Det finns ju så många vettliga förklaringar till Jesus "underverk" så det är lite svårt att tro att just han var så speciell.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in