2011-05-08, 22:53
Medlem
stenboms avatar
Hej käre flashbackare.

Här kommer lite generella frågor av oss som då undrar lite inför ett eventuellt husköp. Vi är sambos just nu, har bott tillsammans i två år och har en sammanlagd inkomst på 31500 efter skatt. Vi har inga barn eller befintliga lån (inte ens studielån).

Jag själv jobbar inom IT och är provanställd just nu men är konsult och min lön bör gå uppåt i rask takt. Jag "del" ärvde en villa av min far i ett relativt "exklusivt område" med 4000kvm tomt och runt 130kvm boarea, nyligen renoverad (förra sommaren och renoveras fortfarande). Den skall ev. säljas nu i sommar och jag har ingen koll på värdet men jag får då ut hälften minus ev. vinstskatt på 22%(?).

Tror ni vi kan få ett bolån? Vi är 20-30år gamla och har stabil inkomst, som sagt inga barn och bör ha en bra buffert pga. den befintliga villan. Och bör även ha råd med handpenning med råge.

Tror ni vi kan få lån på banken? Hur högt lån tror ni vi kan få från banken och hur mycket bör vi betala i handpenning? Med inflation mm. inräknat bör väll så lite som möjligt i handpenning vara optimalt? Något tips på hur vi skall investera våra pengar för att få dem att växa är också mycket uppskattat!

/ En vilsen grabb
Citera
2011-05-08, 22:59
Medlem
Isildurrrrs avatar
Ni lär utan tvekan få ett bostadslån så länge ni har möjlighet att betala runt 15% av bostaden ur egen ficka, samt är fria från betalningsanmärkningar. Banken kan även värdera tomten du ärvt och klassa den som en säkerhet för en del av lånet.

Låt bankerna kriga om er.
Citera
2011-05-08, 23:12
Medlem
cammos avatar
Du kan ju börja med att skriva var i Sverige ni tänkt köpa hus.
Citera
2011-05-08, 23:13
Medlem
stenboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cammo
Du kan ju börja med att skriva var i Sverige ni tänkt köpa hus.

Söder om Stockholm. Missade det, sorry
Citera
2011-05-08, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stenbom

Jag själv jobbar inom IT och är provanställd just nu men är konsult och min lön bör gå uppåt i rask takt. Jag "del" ärvde en villa av min far i ett relativt "exklusivt område" med 4000kvm tomt och runt 130kvm boarea, nyligen renoverad (förra sommaren och renoveras fortfarande). Den skall ev. säljas nu i sommar och jag har ingen koll på värdet men jag får då ut hälften minus ev. vinstskatt på 22%(?).
Kolla upp hur mycket du kommer få. Har du ingenting sparat? För söder om stockholm behöver du runt 4 miljoner, alltså 600 000 i kontantinsats. Ni kommer då betala 14 000 i ränta vilket kan bli problematiskt med er inkomst. Många banker vill att ni ska ha runt 16 000 över i månaden när ränta/boendekostnader är betalda och då kommer ni ligga på gränsen. Så säg att ni snarare behöver 1 miljon i kontantinsats för att vara säkra på att få lånet. Har ni bil behöver ni ännu större kontantinsats.

Men det är ju klart, det går att hitta billigare om ni kan tänka er ett mindre hus eller till och mer radhus. Då bör till och med 2 miljoner räcka om ni kan tänka er att bo i t.ex huddinge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in