Hej käre flashbackare.
Här kommer lite generella frågor av oss som då undrar lite inför ett eventuellt husköp. Vi är sambos just nu, har bott tillsammans i två år och har en sammanlagd inkomst på 31500 efter skatt. Vi har inga barn eller befintliga lån (inte ens studielån).
Jag själv jobbar inom IT och är provanställd just nu men är konsult och min lön bör gå uppåt i rask takt. Jag "del" ärvde en villa av min far i ett relativt "exklusivt område" med 4000kvm tomt och runt 130kvm boarea, nyligen renoverad (förra sommaren och renoveras fortfarande). Den skall ev. säljas nu i sommar och jag har ingen koll på värdet men jag får då ut hälften minus ev. vinstskatt på 22%(?).
Tror ni vi kan få ett bolån? Vi är 20-30år gamla och har stabil inkomst, som sagt inga barn och bör ha en bra buffert pga. den befintliga villan. Och bör även ha råd med handpenning med råge.
Tror ni vi kan få lån på banken? Hur högt lån tror ni vi kan få från banken och hur mycket bör vi betala i handpenning? Med inflation mm. inräknat bör väll så lite som möjligt i handpenning vara optimalt? Något tips på hur vi skall investera våra pengar för att få dem att växa är också mycket uppskattat!
/ En vilsen grabb