2011-05-08, 20:20
Medlem
Jag har bott i Stockholm i mindre än ett år och är förundrad över hur mycket folk det är som har hundarna lösa. Parker, naturområden eller gatumiljö spelar ingen roll. Jag har inte sett samma beteende varken i Göteborg eller de norrländska städer jag bott i. Inte ens på landsbygden har man hunden lös på samma sätt, dvs där man träffar på andra människor och hundar.

Jag tycker att det är nonchalant mot sin omgivning men framförallt ett jäkla skumt riskbeteende. Det är ju bra att man litar på sin egen hund såpass mycket men man kan aldrig vara säker på omgivningens beteende.

Får man ha lösa hundar i stan hursomhelst? Vet att vissa parker utryckligen tillåter att man har lösa hundar, betyder det att det motsatta gäller om det inte utryckligen är tillåtet?

Någon utöver mig som iaktagit skillnaden?
Citera
2011-05-08, 20:46
Medlem
scarfaceswes avatar
Har ingen större erfarenhet från andra städer. Men ang stockholm så håller jag med dig. Total flathet mot omgivningen från väldigt många hundägare.

Många hundägare tror att alla älskar deras hundar när dom låter hunden springa fram till främlingar utan nått större motstånd.

Och alla dessa korvar som ligger överallt usch..

Om en människa pissar på allmän mark riskerar att få ca 800:- i böter.

Vad är skillnaden igentligen?
Citera
2011-05-08, 20:56
Medlem
Inte bara Stockholm, för ett par år sedan ville man införa koppeltvång i Kalmar, då blev det ett jävla liv.
Citera
2011-05-09, 10:17
Medlem
kissflickans avatar
det är inte ett stockholmsfenomen. när jag bodde i berlin noterade jag t ex dagligen hundägare som gick på trottoaren eller cyklade på gatan med okopplad hund efter sig. det var snarare koppelanvändanra som var i minoritet. och det verkade fungera utmärkt, f.ö.
Citera
2011-05-09, 14:27
Medlem
Myrtens avatar
"I Stockholm råder koppeltvång. Det innebär att hundägaren alltid ska hålla hunden kopplad på offentlig plats, utom på kommunens hundrastplatser. Se länken längst ner på sidan under relaterade länkar för att hitta hundrastplatser och hundrastgårdar.

Under tiden den 1 mars-20 augusti är det dessutom förbjudet för hundar att springa lösa i skog och mark där det finns vilt. Under perioden 1 juni–31 augusti (se information på respektive badplats), får heller inte hunden tas med till särskilt angivna områden på badplatser." http://www.stockholm.se/ByggBo/Husdjur/
Citera
2011-05-10, 00:38
Bannlyst
Jo det stör mig som fan (har bott i sthlm hela mitt liv). Om jag ser en hund som går okopplad och jag känner att jag har tråkigt så brukar jag locka på hunden och sen när ägaren kommer så ber jag dom att koppla hunden. Alla kopplar skamset hunden och går vidare, iaf dom som har koppel med sig
Citera
2011-05-10, 01:45
Medlem
brianmolkos avatar
får man ta med sig hunden var som helst i Stockholm ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in