Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
Tjadu, finns många sätt att lösa det här "problemet" på. Jag föredrar sättet där man går mot en semi-utopisk framtid där man kan anta att folk är moraliska och vet skillnaden på rätt och fel.
Fel är att ladda ner något, gilla det, men väljer att inte ge ägaren ett rött öre.
Rätt är att ladda ner något, och sen köpa det för att man gillade det.
Jag följer det sistnämnda, även om jag erkänner att jag bara började följa det först när jag fick en fast inkomst.
Människor är inte moraliska, och det är allmänt accepterat. Därför har affärer övervakningskameror, kontrollerade in- och utgångar samt kassor, vakter och övrig personal. I den tramsiga, utopiska, moraliska värld du pratar om så behöver inte någon vara anställd i affärer. Vi kan bara ha ett bord där alla som hämtar något i affären lämnar sina pengar.
Hade en affär gjort så i dagsläget hade ytterst få försökt försvara affären eller ägaren. Istället hade man pekat ut hur djävla korkad ägaren är som inte organiserar affären på ett sätt så att människor inte lika lätt bara kan ta saker utan att betala för sig.
På samma vis bör vi, istället för att jaga fildelare, försöka få organisationer att öppna ögonen. Det är ett trivialt problem att lösa fildelning i dagsläget, men det görs ändå inte. På grund av traditionella, konservativa, utdaterade (icke-)lösningar. Man behöver inte släppa en DVD-skiva med all mjukvara direkt på. Man kan istället dela ut en DVD-skiva med bara en installatiosapplikation, som i sin tur ansluter till en server och laddar ner installationsfiler och installerar direkt genom internet. Det är lätt att göra extremt säkert. Trots det vill ingen ta detta steget.
De riktiga idioterna här är inte fildelarna, utan gamla, trötta, fantasilösa företag som är för lata för att ta tag i problemet och förväntar sig att fildelare (och övriga) ska vara villiga att via beskattning betala för att bli jagade av polis och stat.