Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-05-09, 08:26
Medlem
Resolutios avatar
Allt handlar om priset, jag som svensson har inte råd att lägga ner flera tusen kronor på musik och film varje månad.

En musikskiva kostar mellan 150-200kr vilket är tok för dyrt och man kanske också bara vill ha 2-3 låtar som finns på skivan. Spotify va en utmärkt produkt som jag själv sponsrar.

Samma sak gäller filmer och spel. Ett nytt spel släpps för 500kr/st, om populärt och med extra matrial så kan det säljas uppåt 1000kr. Kommer jag köpa det? Nej! tok för dyrt. Om jag va rik, javisst.

Helt enkelt så är det sammanlagda priset / månad på allt jag vill ha för högt för mig och jag kommer ladda ner istället. Brukar köpa spelen om dem ligger på 100kr ungefär, men det vet alla som spelar tar ett jävla bra tag, speciellt som spelen är populära.

Jag rättfärdigar det med att dem rånar mig på kultur om jag inte får ladda ner. En kultur som jag vill ta del av.
Senast redigerad av Resolutio 2011-05-09 kl. 08:29.
Citera
2011-05-09, 13:23
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soffbord
Grattis. I det inlägget lyckades du med:

Ha en trasig, verklighetsfrämmande politisk filosofi.
Ha en extremt dysfunktionell uppfattning om konceptet etik.
Helt uppenbart hyckleri.
Varför?
Citera
2011-05-09, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
Varför?
Citat:
Ha en trasig, verklighetsfrämmande politisk filosofi.
Du snackar om en slags utopi, sådana fungerar inte ens i teorin. Dessutom så misslyckas du med att förstå varför folk laddar ner istället för att köpa. Det har inget med rätt och fel att göra, ännu mindre med ersättning till de som skapat materialet i fråga.

Istället handlar det om att hitta nått sätt att fixa materialet som gör det värt att fixa det. Är man uttråkad är det inte värt att gå 2 mil till bokhandeln däremot är det värt det att gå och hämta en bok i rummet bredvid. Använda människans egoism istället för att kämpa mot det. Där har du en fungerande politisk filosofi du kan bygga utifrån.
Citat:
Ha en extremt dysfunktionell uppfattning om konceptet etik.
Jo du kanske borde läsa på lite om etik och moral i allmänhet. Är du ateist så kan du börja med den här videon.
Citat:
Helt uppenbart hyckleri.
När du säger att det är ok att ladda ner bara för att det inte går att köpa så kan vi nästan jämföra det med att sno tavlor på museer bara för att de inte går att köpa.

En exakt liknelse är om du helt utan tillstånd gör kopior utav tavlor. Varför åka till Louvren för att se Mona Lisa när man kan ha en exakt likadan hemma på köksväggen? Om du nu anser det så ok, då är du inte en hycklare.
Citera
2011-05-09, 22:28
Medlem
secryxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurrraa
Jag håller med dig på denna punkt! Dock har jag ingen fast inkomst så ännu så jag väljer att vänta med dessa köp.

Vem är du att säga vad som är filosofi och inte?

Vem är du att säga Vem är du att säga vad som är filosofi och inte?
Citera
2011-05-15, 00:53
Jag finner det märkligt att folk rättfärdigar sina brottsliga handlingar med att hänvisa till att de saknar de ekonomiska medlen; lever vi inte i ett kapitalistiskt samhälle, vem är du att göra uppror?
Citera
2011-05-15, 01:40
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
Tjadu, finns många sätt att lösa det här "problemet" på. Jag föredrar sättet där man går mot en semi-utopisk framtid där man kan anta att folk är moraliska och vet skillnaden på rätt och fel.

Fel är att ladda ner något, gilla det, men väljer att inte ge ägaren ett rött öre.

Rätt är att ladda ner något, och sen köpa det för att man gillade det.

Jag följer det sistnämnda, även om jag erkänner att jag bara började följa det först när jag fick en fast inkomst.

Människor är inte moraliska, och det är allmänt accepterat. Därför har affärer övervakningskameror, kontrollerade in- och utgångar samt kassor, vakter och övrig personal. I den tramsiga, utopiska, moraliska värld du pratar om så behöver inte någon vara anställd i affärer. Vi kan bara ha ett bord där alla som hämtar något i affären lämnar sina pengar.

Hade en affär gjort så i dagsläget hade ytterst få försökt försvara affären eller ägaren. Istället hade man pekat ut hur djävla korkad ägaren är som inte organiserar affären på ett sätt så att människor inte lika lätt bara kan ta saker utan att betala för sig.

På samma vis bör vi, istället för att jaga fildelare, försöka få organisationer att öppna ögonen. Det är ett trivialt problem att lösa fildelning i dagsläget, men det görs ändå inte. På grund av traditionella, konservativa, utdaterade (icke-)lösningar. Man behöver inte släppa en DVD-skiva med all mjukvara direkt på. Man kan istället dela ut en DVD-skiva med bara en installatiosapplikation, som i sin tur ansluter till en server och laddar ner installationsfiler och installerar direkt genom internet. Det är lätt att göra extremt säkert. Trots det vill ingen ta detta steget.

De riktiga idioterna här är inte fildelarna, utan gamla, trötta, fantasilösa företag som är för lata för att ta tag i problemet och förväntar sig att fildelare (och övriga) ska vara villiga att via beskattning betala för att bli jagade av polis och stat.
Citera
2011-05-16, 18:14
Medlem
sussistapeters avatar
Själv tycker jag det är för dyrt att köpa skivor. Speciellt musik. Så jävla mycket är inte en musiker värd.

Filmer däremot kostar en jävla massa att producera. Men jag laddar ner iaf för att risken att åka dit och få grova böter eller typ fängelse är minimal. Och för att det är enkelt.

Tycker kungen och alla överbetalda politiker kunde betala lite av sin lön till alla musiker istället för att sälja en skiva för 150 kr.
Citera
2011-05-16, 20:42
Medlem
marcus90_kungs avatar
Det är ju skönt att slippa köpa grisen i säcken när det gäller film och musik helt enkelt. Laddar man ner gratis så slipper man sitta och känna sig missnöjd efter. Perfekt helt enkelt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in