Citat:
Ursprungligen postat av gladakatten
Hur många människor har Svenska som modersmål i Finland? De enda siffror man får fram är de 5-6% som bara har ett modersmål, ej inräknat de med fler modersmål.
Jag visste inte att man kan ha flere modersmål? Mitt modersmål är svenska, även då finskan har blivit mitt starkaste språk och min 'moders' modersmål är officielt finska.
Citat:
Hur bra är andra Finnar på svenska? På wikipedia står att ca 50% pratar Svenska, är det en bra siffra?
Beror vad man menar med "pratar svenska". 50% kan stämma om man menar personer som någotlunda förstår svenska och kan kommunicera på någon basnivå, men flytande/bra svenska talar nog säkert endast en 10% av finskspråkiga, om ens så många. Sen måste man komma ihåg att finnar är ganska "blyga" att tala språk, så det finns säkert en stor del som kunde tala svenska om de bara försökte.
Citat:
Var kan man prata Svenska i Finland? Åbo och Helsingfors? Någon som vet?
Åland självklart, och dessutom Österbotten och Åbo skärgård till en hög grad. Gå västerut längs kusten från Helsingfors ända upp till mellersta Österbotten, så hittar du flera svenskpråkiga orter. Området mellan Åbo och Österbotten är dock nästan enbart finskspråkigt.
Visst kan du försöka med svenska i Åbo och Helsingfors, men med stor sannolikhet så blir du lättare förstådd på engelska än svenska. Sen är ju inlandet, östra Finland och norra Finland nästan totalt finskspråkiga, så där hittar du knappast många som kan svenska.