2011-05-07, 21:41
Medlem
Flickpojkens avatar
Min tanke är att köpa aktier som för tillfället är på väg upp och ges goda framtidsutsikter och behålla dom under kort tid. För de första ges goda omdömen av ett skäl och för de andra stimulerar de köpandet av en viss aktie. Tanken är sedan att säja dom nästan med en gång (de viktiga är inte att tjäna utan att aldrig förlora) och satsa på nästa aktie som för tillfället är hetast. Man väljer helt enkelt en tidsram eller ett sista datum för att behålla en aktie och ser till att sälja innan oavsett om man har vunnit förlorat eller tror sej ha utsikter att tjäna mer på aktien. Sen följer man konsekvent strategin.

Funkar de att som jag beskriver att hela tiden följa konjunkturen? Jag inser att man inte tjänar särskilt mycket utan att ta några risker.
Citera
2011-05-07, 21:45
Medlem
Det du syftar på kallas daytrading och kan innebära riktigt bra vinster om du är duktig. Det kan såklart även innebära stora förluster om du inte är så bra. Googla daytrading så borde du få upp massvis med matnyttiga tips.
Citera
2011-05-07, 22:30
Medlem
Har du ingen tidigare erfarenhet av aktiehandel, rekommenderar jag att köpa i stora bolag som Volvo, Alfa-Laval, Sandvik etc. och hålla på dessa en längre tid. Av egen erfarenhet kan jag säga att för mycket pillande i portföljen med impulsiva köp/sälj hit och dit, i längden leder till att du förlorar pengar och/eller missar uppgångar du annars skulle varit med om.

Det är ett klassiskt rookie mistake att försöka tajma toppar och dalar. Är du inte superinsatt och sysslar med trading som profession, rekommenderar jag buy and hold i "säkra" bolag. Det är tråkigt men det funkar iaf.
Citera
2011-05-08, 01:40
Medlem
luciddreamers avatar
Tror det är svårt att tävla med proffsen när det gäller DayTrading. Dom sitter där med sina superdatorer i olika team och med många års erfarenhet.
Citera
2011-05-08, 14:51
Medlem
Flickpojkens avatar
De verkar varar så här att de som verkligen har kunskaper kan förutser en uppgång och köper aktien i god tid. Efter ett tag kommer privatpersoner och tycker "att de där verkar ju bra". Men ganska snart avtar uppgången kraftigt. Ofta går den ner igen och ibland ligger den i princip oförändrad kanske vinner några på de på lång sikt. Men om man bara behåller aktien i några månader och tycker att de är helt ok att tjäna några hundralappar? Eller gör man en sådan obetydlig vinst i förhållande till intressant att de inte är intressant för någon?
Citera
2011-05-08, 15:17
Medlem
annanmedlems avatar
Behåller du i tillräckligt många år och det är ett stabilt företag finns ju möjligheten att det går bra. Men det var ju inte riktigt vad du frågade om.
Citera
2011-05-08, 23:29
Medlem
luciddreamers avatar
Vilken oförutsedd information som helst kan dyka upp *när som helst* och förändra läget. Proffsen kommer sälja i tid. Inte du.

Enorma resurser har lagts ned på att hitta variabler som kan förutsäga aktiemarknaden, men faktum kvarstår: Ingen har lyckats.

Så varför inte hålla sig till grunderna istället, tex satsa långsiktigt?

(Warren Buffet blev världens rikaste man på det sättet... )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in