Citat:
Ursprungligen postat av ZhongNanHai
nej, detta är såklart bara EN parameter att ta hänsyn till, och jag hävdar att detta inte är irrelevant. jag undrar om jag har fel och vill isf ha en logisk förklaring till varför jag skulle ha det
Det är många som har använt sig av liknelsen om att investera i aktier med hjälp av historisk data är som att köra bil genom att titta i backspegeln. Visst, det låter lite klichéartat men faktum är att det faktiskt är en ganska bra liknelse. Att dessutom använda historisk data om
kursutvecklingen, som inte säger någonting om företaget, är som att köra bil när man ligger bagageluckan.
Att kursen har gått upp eller ner säger ingenting om
varför den har gått upp eller ner, och ger därmed ingen information om vad som kommer hända i framtiden. Om man däremot går lite djupare så kanske man lyckas ta reda på att orsaken till att kursen har gått ner exempelvis är att företaget har haft problem sista tiden - men det säger ju fortfarande ingenting om vad som kommer att hända i framtiden! Vad som är intressant är ju huruvida företaget kan lösa problemen eller inte. Historisk data om
företaget kan ju åtminstone ge lite vägledning om företagets förmåga att klara av problemet, men historisk data om
aktien säger ju inte ett piss.