• 1
  • 2
2011-05-14, 13:45
Medlem
Fjantooomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
Rullstolen är det som är den största orsaken till våra höga genomsnittsåldrar.

och bra hygien +att inte många spädbarn dör
Hur många hamnar i rullstol vid 40-50 års ålder? Eller är bara förekomsten av rullstol anledningen till att folk inte blir sjuka och hamnar i den? Rullstolen är ett utmärkt redskap för att höja livskvaliteten för sjuka och handikappade, men förklara hur den har höjt genomsnittsåldern?

Vikten av hygien har man upptäckt inom skolmedicinen och är en stor del i bättre hälsa och sjukvård, liksom för säkrare barnafödsel. Men att spädbarnsdödligheten minskat beror på alla förbättrade möjligheter och kunskaper vi har idag samverkat.
Citera
2011-05-14, 14:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fjantooomen
Hur många hamnar i rullstol vid 40-50 års ålder? Eller är bara förekomsten av rullstol anledningen till att folk inte blir sjuka och hamnar i den? Rullstolen är ett utmärkt redskap för att höja livskvaliteten för sjuka och handikappade, men förklara hur den har höjt genomsnittsåldern?

Vikten av hygien har man upptäckt inom skolmedicinen och är en stor del i bättre hälsa och sjukvård, liksom för säkrare barnafödsel. Men att spädbarnsdödligheten minskat beror på alla förbättrade möjligheter och kunskaper vi har idag samverkat.
Det du skriver är självklarheter. Jag vet inte vad du vill att jag ska svara?

Det är hursomhelst inte på långa vägar medecinerna som är största orsaken till att vi har en längre genomsnittsålder i nutid än förr. Folk vill gärna inbilla sig detta dock.
Citera
2011-05-14, 17:36
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:

Det är hursomhelst inte på långa vägar medecinerna som är största orsaken till att vi har en längre genomsnittsålder i nutid än förr. Folk vill gärna inbilla sig detta dock.

Förklara då vem/vilka som vi kan tacka för att medellivslängden är högre.
Genom medicinen har även sterilitet och skärpta hygienkrav kommit. Även påverkat allmänheten privat.
Barndödligheten har minskat tack vare bättre vård på alla sätt. Sverige ligger bra till på den skalan.

Vi såg inte så många rullstolar förr (och absolut inte så fantastiska som de elektriska som finns nu!)
Nu får även dessa rörelsehindrade bo kvar i sitt eget hem och kan t.o.m. klara sej själva med minimal hjälp.
Därför ser vi mer av dom rörelsehindrade än förr.
Jag har upplevt ålderdomshem förr (är gammal nog för att t.o.m. bott närmaste granne med ett när jag var barn)

Då var en fasa att bli gammal och sjuk och hamna på ett sådant. Där låg äldre och sjuka i sina sängar, i bästa fall kom dom upp på en stol vid sidan av sängen. Ja, inte bara äldre, även unga människor (ex. psykiskt retarderade utan anhöriga) blandades in i bland "gamla" och den enda terapin var att i bästa fall få gå och släpa benen efter sej runt huset sommartid, utan livsglädje.

Hade de anhöriga i livet så kunde dom i bästa fall få bo kvar i hemmet, men ofta så "gömdes dom undan" inför omgivningens ögon.

Under alla år jag arbetat inom sjukvården har det kommit bättre och bättre metoder och mediciner. Vare sej ni vill ta åt er det eller inte.

Vi kan t.ex. ta hjärtsjukdomar.
På 1970-80talen så dog många av hjärtinfarkt trots sjukhusvård.
Nu kan läkarna göra akuta ingrepp genom att rensa kärl och patienterna får omedelbar lättnad. Mediciner gör att dom för det mesta kan leva ett helt normalt liv trots dom varit utsatta för livsfarlig sjukdom.

Alltså har vi där bl.a. anledning till högre medellivslängd.

Edit: och högre livskvalitet - givetvis!
Senast redigerad av Eliza CT 2011-05-15 kl. 00:04.
Citera
2011-05-14, 20:08
Medlem
Fjantooomens avatar
Citat:

Det är klart att det var självklarheter. Vad du borde svara på är hur har rullstolarna ökat medellivslängden. De har ökar LIVSKVALITETEN för gamla och sjuka. Men på vilket sätt har de ökat medellivslängden? Och om du anser att det övriga jag skrev är självklart, då håller du ju med om att bl a medicinerna tillsammans med övrig sjukvård är en mycket stor del i att livslängden har ökat i Sverige. Eller hur menar du?
Citera
2011-05-15, 18:00
Medlem
Slackoffs avatar
Om man får brist på salt så märker man det!
Man blir nämligen...taadaa, jättesugen på salt!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in