2011-05-07, 11:43
Medlem
narlysimpeltons avatar
Finns det feminism i svensk reklam?

Här visar man på hur äckligt något kan vara genom att visa upp män. Väldigt pk

http://www.youtube.com/user/TeliaSverige#p/a/u/2/y4RB45KvdgU

Här visar man på hur bra något kan vara genom att lyfta kvinnan bortom realitet. Väldigt pk

http://www.youtube.com/user/ComHemAB#p/u/0/zcNT9GBEGYM

Lista gärna den reklam ni ser med samma trend eller kontratrend i den här tråden.

Finns det en femipositiv och en mansnegativ trend i svensk reklam eller kanske inte?
Citera
2011-05-07, 11:51
Medlem
fizzles avatar
Det enda jag har reagerat på den första reklamfilmen är att mannen verkar vara en fjolla.

Angående ComHem reklamen är dom där tanterna bara roliga för att de är; inte snygga, tjocka, tvillingar.
Citera
2011-05-07, 11:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av narlysimpelton
Finns det en femipositiv och en mansnegativ trend i svensk reklam eller kanske inte?
Har du levt under en sten? Detta gäller inte bara reklam.
Citera
2011-05-07, 12:01
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dunkett

Nej man behöver inte missa världen och levt under en sten för att man ställer en fråga om feminismen i reklam. Svensk reklam.

OnT (på sätt och vis)

Jag drar mig ur denna diskussen, då jag har inte titta på Svensk reklam på flera år.
Senast redigerad av Empress 2011-05-07 kl. 12:10.
Citera
2011-05-07, 12:04
Medlem
narlysimpeltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dunkett

Försöker vara försiktigt diplomatisk här ..och neutral.
Senast redigerad av narlysimpelton 2011-05-07 kl. 12:08.
Citera
2011-05-07, 12:15
Medlem
Gameboy92s avatar
Det gäller för allt på tv. Varje komediprogram består av en, korkad, fet, oduglig man. Som på något vis gift sig med en supermodell, med akademikerutbildning.
Citera
2011-05-07, 12:52
Medlem
Fast i den första filmen är det väl lite allt möjligt, inklusive djur, barn och kvinnor, som smittar ner hyrfilmen med äcklighet, inte bara män? Eller syftar du på grabben i soffan?

När det gäller den andra filmen har jag svårt att se att den lyfter kvinnan något alls, faktiskt. Det är ju inte precis så att man sitter och oooh-ar beundrande för att hon otippat visar sig vara proffs på praktiskt taget alla idrotter som finns, utan det är ju bara för att kombinationen lätt köttbulleformad, lite äldre kvinna/elitidrottsman är absurd som det blir lite kul, tycker jag.

Däremot är det rätt ovanligt att överhuvudtaget få se lätt köttbulleformade, äldre kvinnor få åbäka sig i TV och än mindre i såpass avslöjande kläder och sysslandes med idrott, och det kan jag tycka är ett litet plus fast inte så mycket för kvinnor som för reklambranschen som ju annars verkar ha fobi för den kvinnovarianten. Vem vet, när som helst, om en 50 - 60 år så där, kanske de t.o.m. kan få vara med utan att det är meningen att man ska skratta åt dem!
Citera
2011-05-07, 14:03
Medlem
narlysimpeltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fizzle
Det enda jag har reagerat på den första reklamfilmen är att mannen verkar vara en fjolla.

Angående ComHem reklamen är dom där tanterna bara roliga för att de är; inte snygga, tjocka, tvillingar.

Det är pk-sättet som mannen porträtteras
Citera
2011-05-08, 09:19
Medlem
narlysimpeltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fizzle

Beijer

http://www.youtube.com/watch?v=8iosDTytT74&feature=related
Citera
2011-05-08, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av narlysimpelton
Finns det feminism i svensk reklam?

Här visar man på hur äckligt något kan vara genom att visa upp män. Väldigt pk

http://www.youtube.com/user/TeliaSverige#p/a/u/2/y4RB45KvdgU

Här visar man på hur bra något kan vara genom att lyfta kvinnan bortom realitet. Väldigt pk

http://www.youtube.com/user/ComHemAB#p/u/0/zcNT9GBEGYM

Lista gärna den reklam ni ser med samma trend eller kontratrend i den här tråden.

Slutklämmen i första filmen är ruggigt PK. Kvinna som är smartare och bättre rent tekniskt än sin man och som dessutom bestämmer över fjärrkontrollen. (Hur vanligt är det?)

Andra filmen är väl lite pk men första filmen är i en helt annan liga.

Extremt politiskt inkorrekt film från Heineken.
http://www.youtube.com/watch?v=yIutgtzwhAc

Vad gäller trenden känner jag att den har avstannat lite. Folk börjar tröttna på filmer i stil med en korkad man som ska läxas upp av en smartare kvinna. Heinekenfilmen är ett exempel på att det finns hopp.
Senast redigerad av Mafia 2011-05-08 kl. 10:20.
Citera
2011-05-08, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Slutklämmen i första filmen är ruggigt PK. Kvinna som är smartare och bättre rent tekniskt än sin man och som dessutom bestämmer över fjärrkontrollen. (Hur vanligt är det?)

Vad gäller trenden känner jag att den har avstannat lite. Folk börjar tröttna på filmer i stil med en korkad man som ska läxas upp av en smartare kvinna. Heinekenfilmen är ett exempel på att det finns hopp.

Du tycker att grabbarna i Heinekenfilmen framstår som smartare än killen i soffan? Här bortifrån ser det precis tvärtom ut, kan jag säga... (Detsamma gäller för övrigt kvinnorna. Det KAN inte bara vara jag som inte skulle bli helt hysterisk över en klädkammare? Snälla?)

Sen tycker jag egentligen inte att man kan säga någonting om personernas klyftighet på den här korta stunden, men det förvånar mig att du tycker att kvinnan i första filmen är smartare än mannen. Varför det? Han tänkte väl bara inte på att de kunde beställa via TV, det kanske är alldeles nytt för honom eller så var han lite tankspridd, bara? Och inte läxar hon upp honom heller, vad är det som gör att du tyder det så? Och "mer teknisk" och "bestämmer över fjärrkontrollen".. Teknisk för att hon kan sköta en fjärrkontroll och bestämmer över den för att det är hon som håller i den den här gången? Alltså... tänker grabbar verkligen så här eller är det bara du? Jag skulle aldrig känna mig mer teknisk eller bestämmande för att jag kan och håller i fjärrkontrollen, och jag tycker inte att min man är det heller när det är tvärtom. Jag förstår mig inte på er alls just nu, vad jobbigt!
Citera
2011-05-08, 11:33
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia

Jag kan hålla med om att Heineken reklamen var underbart kul. Jag skrattade så att jag vek mig.

Kan ju vara så att Heineken reklamen INTE är Svensk reklam för de första..
Så det är lite långsökt att säga att "det finns hopp".

Jag drog mig ur denna tråden då TS ville avhandla Svenska reklam.
Jag tittar ju knappast på Svensk reklam ö.h.t och inte gjort så på länge ( 3-4 år) då jag inte tittar på "svenska reklamkanaler" då jag tycker de är trista och tråkiga. Mer än en och annan svenska reklamsnuttarna på bioduken.

Vad gäller reklam i övriga Europa/USA/Asien så är deras reklam i regel alltid PK inkorrekta i jämförelse med Sveriges reklam.. I Europa så skiljer sig även reklam mellan de olika länderna också..
Senast redigerad av Empress 2011-05-08 kl. 11:36.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in