2020-05-11, 16:29
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krypfolket
Vilken är den bästa och billigaste detektorn ? funkar de som bara kostar 3-700kr ?
ska söka vanligt stål på ett djup i mossa på 2-3dm i skogen , lite våtmark typ

nytt eller begagnat för detta engångssök?

Dom billigaste funkar så klart, jag har en sådan billig från rusta, jag tycker den är nästan likvärdig med min Fisher F2 (som inte säljs ny längre). Vilket kan vara ett dilemma då sökdjup inte riktigt speglar prisbilden. Ej heller tillhörande funktioner, det speglar inte vad du hittar. Det som spelar vad du hittar är antal gräv och lokalisering du gräver på. Men så klart alltid roligare med dyrare utrustning, brukar det sägas. Det finns en uppsjö av detektorer och vattentäthet är en dealbreaker, resten tycker jag inte är det. Men smaken är delad.

F2 är en bra instegsdetektor och har bättre byggkvalitet, väldigt simpel detektor men den räcker för mig, även om det är en instegsdetektor. Den skiljer ut järn och visar exempelvis siffra för patronhylsor. Är praktiskt för den kan ställas in för att inte visa järn, vilket ofta är järnspik och järnskrot. Likaså bra om den sorterar bort patronhylsor. Men guld, visar samma som järn, så om järn plockas bort då hittar den inte guld.

F2 är också anpassad efter amerikanska marknaden att hitta mynt p stranden, så där visar den vilket mynt som ligger under sanden. Men det funkar alltså lika bra att gräva på "allt". Hoppiga signaler på denna detektor är ofta ölburkar. Och rena signaler föremål. Men som sagt en strategi är att gräva allt och istället få på lokalisering på platsen. Ersättaren till Fisher F2 är F22 och kan med fördel köpas på Amazon. Köp med fördel till en pin-pointer, helst inte billigaste utan välj en av något bättre kvalitet. Alltså så du lättare hittar föremålet då detektorn väl signalerar. Jag har också stor nytta av att se djupet, då F2 indikerar djup med en ich, skillnad (2.5cm= 1 inch).

Och även en medelbra detector. Den lite bättre kommer väl ner ca 5 cm längre ner. Så det är inte stor skillnad. 2-3 dm då bör det vara lite större saker. För oftast så hittar vi mynt ner till kanske max 2 dm. Yxor och liknande, visst 2-3 dm och även djupare.

Om du lägger ca 2000 kr då kan du kolla efter märkena Fisher F22, F44 och dylikt. Och Garett 250, 300 och 350 heter modellerna. Sedan går priserna uppåt då det är vattentäta hus, som går dyka med. Även specialmodeller som kan söka efter guldkorn som Fisher och modeller som Gold bug 2.

Minelab Excallibur och Garett Pro är enligt mig utmärkta dykdetektorer. Och även landdetekorer. Ska du ha det som hobby är det nog bästa satsa på Garett Pro direkt. Eller jag köpte iaf först en på rusta för att prova, sedan köpte jag min Fisher F2 för ca 2000 kr med tillbehör. Men jag har ont om ställen att gräva på, då jag inte har tillstånd gräva där jag vill, i dagsläget.

Nackdelen med hobbyn är att det kan i bland känns lite meningslös att gräva kapsyler, ölburkar, spik och skrot. Dom som gräver på ständer i USA kan tjäna in ett antal hundra kronor per gång, dom är ute i mynt. Likaså dom som gräver på krigsskådeplatser i Europa, men då tillkommer den uppenbara faran i att stöta på en mina, alltså det sprängs en detektorist till döds per år i Europa, därför gräver jag inte krigsreliker, även om jag skulle vilja.
Senast redigerad av Hegamon 2020-05-11 kl. 16:35.
Citera
2020-06-27, 14:11
Medlem
KilgeRs avatar
Någon som vet om Fisher f22, Garrett 300i eller liknande modeller kan doppas i vattnet från sjökanten?

Såg nu att det fanns ett utförligt bra svar ovan, men med huset menas då själva sökaren? Har inte tänkt dyka.
Senast redigerad av KilgeR 2020-06-27 kl. 14:17.
Citera
2020-07-02, 13:24
Medlem
orrecrists avatar
Krävs fortfarande tillstånd av länsstyrelsen? Någon som ens bryr sig om detta?
Citera
2020-07-26, 05:55
Medlem
Isnatts avatar
Hittar inte mina pinnar som visar var min tomt börjar/slutar.
Duger julas för några hundralappar till sånt?
Citera
2020-07-28, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Krävs fortfarande tillstånd av länsstyrelsen? Någon som ens bryr sig om detta?

Inte många som bryr sig om det längre sen de införde en administrativ avgift på 870:- för att ens titta på din ansökan för ett! tillstånd. Så oavsett om du får tillstånd el ej kostar det 870:-
Citera
2020-07-28, 20:49
Medlem
Skall du ha en billig metalldetektor för att använda 1 - 2 gånger så rekomenderar jag dig att åka till valfri bygg och anläggnings uthyrningsfirma och hyra en. Ramirent, Cramo, etc
Citera
2020-08-07, 15:14
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Closeau
Inte många som bryr sig om det längre sen de införde en administrativ avgift på 870:- för att ens titta på din ansökan för ett! tillstånd. Så oavsett om du får tillstånd el ej kostar det 870:-

Men om man skiter i att ansöka sparar man alltså 879:-?
Citera
2020-08-07, 15:17
Bannlyst
någon som vet vart man kan köpa en bra beg detektor ? kollat blocket men hittar inget !

har gömt en grej som måste hittas
Citera
2020-08-09, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Men om man skiter i att ansöka sparar man alltså 879:-?

Så är det ju, skulle själv aldrig betala den summan för att ev få ett tillstånd.
Går man inte och söker på en fornlämning så är det bötesstraff på 30 el 40 dagsböter.
Inte billigt det heller men chansen att åka fast är mikroskopisk.
Citera
2020-08-09, 10:18
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Closeau
Så är det ju, skulle själv aldrig betala den summan för att ev få ett tillstånd.
Går man inte och söker på en fornlämning så är det bötesstraff på 30 el 40 dagsböter.
Inte billigt det heller men chansen att åka fast är mikroskopisk.

Precis tänker med att det inte är så stor, polisen har (förmodligen) andra prioriteringar.
Citera
2021-01-05, 19:09
Medlem
Hej!

En liten planka med två skruvar på har försvunnit i hästhagen och jag vill hemskt gärna hitta den!
Har sparkat i snön, grävt och skottat utan resultat. Funderar på om en metalldetektor kan hjälpa mig? Och vilken isåfall? Det är ca 5 cm snö och hagen är ca 40 m2
Citera
2021-01-05, 21:05
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2674
Hej!

En liten planka med två skruvar på har försvunnit i hästhagen och jag vill hemskt gärna hitta den!
Har sparkat i snön, grävt och skottat utan resultat. Funderar på om en metalldetektor kan hjälpa mig? Och vilken isåfall? Det är ca 5 cm snö och hagen är ca 40 m2
Ja, det skulle jag tro. Den ligger ju ytligt och inte nere i jorden så. Det var det som tog enorm tid för mig när jag letade efter mina tomtpinnar - grävandet!
Men dela upp det du ska söka av i rutor och gå igenom systematiskt. Är lätt att som jag gjorde koncentrerar sig på där man TROR att det ska vara och så återkommer man ständigt dit även om det man söker inte finns där.
Kan även rekommendera att köpa en stark magnet som kan suga tag i det du söker. Jag har en sån här:
https://www.biltema.se/bil---mc/bilv...ark-2000034998

Och jag köpte den billigaste metalldetektorn på jula.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in