2011-05-07, 00:58
Medlem
Trodde någon redan gjort tråd om detta, men hittade ej vid en sökning!

Kan man frysa om kött, jag har hört många gånger att det inte är någon bra idé. Men varför? Kanske är det bara en myt??... Ex köpa 1,5 kg fryst oxfile och sedan dela upp den i mindre bitar för att sedan frysa det igen? Om man kan det, hur påverkas då smaken?
Citera
2011-05-07, 01:05
Medlem
Rikard^^s avatar
Vet inte exakt vad som är dåligt med det förutom att smaken osv inte blir den samma, men sånt skiter jag i och fryser köttet om och om igen tills det tar slut :P
Citera
2011-05-07, 01:17
Medlem
JonDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerillerdill

Kan man frysa om kött, jag har hört många gånger att det inte är någon bra idé. Men varför? Kanske är det bara en myt??... Ex köpa 1,5 kg fryst oxfile och sedan dela upp den i mindre bitar för att sedan frysa det igen? Om man kan det, hur påverkas då smaken?

Konsistens samt saftighet är vad som påverkas mest, då celler spricker av att den frusna vätskan i köttet expanderar och när detta sedan tinas upp tappar köttet denna vätska, detta förvärras då för varje omfrysning.
Citera
2011-05-07, 09:20
Medlem
dePauls avatar
Citat:

Eftersom köttet tappar vätska varje gång. Det går dock bra att halvtina köttet för att därefter dela det i mindre bitar och sedan frysa igen.

~Paul~
Citera
2017-09-14, 15:16
Medlem
jayamilas avatar
Citat:

Det kan gå bra så länge du inte tinar i rumstemperatur, bakterier i rått kött dör inte vid infrysning och när köttet tinar förökar dom sig och bildar toxiner( toxiner finns kvar eftertillagning), förutom detta så blir kött som fryses mer än en gång sämre i kvalitet så det känns som om eftersom oxfile kostar mycket pengar så är det lite som att slänga bort pengar till ingen nytta då smaken försämras. Man kan dock låsa fast en del av smaken genom att tillaga köttet innan du fryser ner det igen( tänk på att inte steka i smöret du tror att det kommer ligga länge i frysen( smör härsknar). I kylen förökar sig inte bakterier lika snabbt vid upptining så det är ett säkrare alternativ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in