2004-10-06, 10:03
Medlem
THEIDFs avatar
..det står 47.3 % alkoholhalt på flaskan. Har sökt info om denna på internet men hittar ingen sida med just denna produkt förutom japanska och estländska sidor som man inte fattar ett piss av.

Den vanliga Gordon´s är ju 37.5? Hmm..

Någon som har erfarenhet av denna flaska? Samma kvalitet som en vanlig Gordon´s?

Köptes på Tallink-båten ska sägas..
Citera
2004-10-06, 10:14
Medlem
Goblins avatar
När jag köpt Gordons eller annan gin i bla England så har alkoholhalten varit 47% så det är nog bara så att alkoholhalten varierar mellan olika länder. Är väl ingen skillnad på smaken men tex dry martinin blir alldeles för stark om man inte späder med vatten.
Citera
2004-10-06, 22:39
Medlem
Kanske är viktprocent istället för volymprocent. Jag är inte insatt i hur skillnaden blir.
Citera
2004-10-06, 22:53
Medlem
Sees avatar
mja, är nog inte vikt%.. är nog som vanliga%.. dock högre.. de flesta grejer e ju svagare i sverige än utmolands.. ju högre %.. desto högre skatt, desto mer kostar spriten.. det är därför vi inte har några riktigt starka grejer på systemet.. jag hade jävligt gärna haft en 47,5% gin! har ju en 80% rom.. och 96% "vodka"
Citera
2004-10-07, 01:11
Medlem
Goblins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av See
mja, är nog inte vikt%.. är nog som vanliga%.. dock högre.. de flesta grejer e ju svagare i sverige än utmolands.. ju högre %.. desto högre skatt, desto mer kostar spriten.. det är därför vi inte har några riktigt starka grejer på systemet.. jag hade jävligt gärna haft en 47,5% gin! har ju en 80% rom.. och 96% "vodka"

Nja, den första ginen med 37% jag fick kom från Belgien och detta upptäkte jag först när jag tog flaskan ur frysen och delar av innehållet var fast! Detta hände alltså inte med flaskor från bolaget då. Har förresten 37% blivit någon sorts eu-standard?
Citera
2004-10-07, 05:32
Medlem
jokers avatar
Håller med om att varor som i Sverige brukar hålla 40% ofta ligger på 37 eller 37,5% på "Kåntinenten" (Sägs med något längtansfullt i rösten, gärna på skånska).
Citera
2004-10-07, 05:45
Medlem
Pavlik Morozovs avatar
Jag har sett Gin som legat på 60% utomlands.
Citera
2004-10-07, 08:07
Medlem
Det är tydligen eu-standard att vissa spritsorter (ex vodka) måste ha 37.5% volymprocent för att få kallas vodka. Troligtvis gäller samma sak för gin, rom m.fl. Så det är ingen slump
Citera
2004-10-07, 09:08
Medlem
Goblins avatar
Tycker det är synd att man inte enas om 40% då en flaska med lägre alkoholhalt riskerar att frysa till om man har en kall frys och 47% är för mycket om man ska blanda cocktails.
Citera
2004-10-07, 12:40
Medlem
Sees avatar
du behöver ju inte blanda lika mycket gin i..
Citera
2004-10-07, 12:54
Medlem
Goblins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av See
du behöver ju inte blanda lika mycket gin i..

Så du menar att drjjan kommer att smaka likadant om jag istället för 7-1 blandar 5-1? Att andelen vermouth ökar inte påverkar smaken?
Citera
2004-10-07, 13:10
Medlem
Sees avatar
mja.. i en dry martini kanske det e lite svårt.. men i tex en GT så e det nog lite enklare.. det är i alla fall vad min dam brukar göra när hon använder stroh romen... funkar nog finfint där skulle jag tro.. men hey.. det e ju bara å testa.. tror nog mer på dig, att smaken inte blir densamma i.. föresten.. den skall väll inte blandas 7-1.. utan just 5-1? eller? visserligen en tolkningsfråga om hur torr man vill ha den.. men i alla fall..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in