2011-05-06, 21:18
Medlem
Jag såg på Discovery Science om detta, ett kometnedslag i Mexico eller liknande.

Allt inom en radie av 150 mil eller liknande skulle drabbas av det stora eldhav som uppstod.

New York är ju en bit därifrån men dömdes på folk helt och drabbades av en stor Tsunamivåg.

Tsunamivågen vart uppåt 1000 m hög och gick in mot Europa och utplånade bl.a. städer i Frankrike.

Det var vad jag såg, om det är en komet som är på väg mot jorden idag och dom har gjort en "film" om hur det kunde se ut, ja det kallas ju nått det också.

Hur skulle Europa påverkas egentligen tror ni?
Den här kometen sades vara 10 mil bred och skulle skapa ett stort eldhav.
Man skulle klara sig bäst om man kunde gå under jord men hela jorden skulle bli innesluten i ett stort dammoln och solen skulle väl inte komma fram förrän om ett antal år.

Min första tanke är ju, hur klarar vi oss i Sverige?
Hur länge måste vi vara under jord för att kunna komma upp och återuppbygga allt som är utplånad och vad ska man ha för mat och hur mycket vatten skulle behövas?

Finns säkert många som jobbar med sånt här idag, diskuterar hur man ska gå tillväga för att evakuera större städer, bunkra upp o.s.v.

O som sagt, detta är ett forum, där kastar man inte trådar som saknar information.
STÄLL FRÅGOR SÅ SLIPPER JAG SKAPA EN NY TRÅD MED SAMMA ÄMNE.

Hade det verkligen skett ett nedslag i Mexico? Dom kanske tog den faktan dom hade kring detta och skapade en filmdramatisering (ja det kallas nått annat) från detta som visades idag, det görs ju likadant i dokumentären där man får se om flygkrascher, där har dom troligtvis spelat in i en simulator och lagt till en hel del effekter som gör att det ser verkligt ut.

Som sagt, kasta inte tråden, ställ frågor istället så kanske jag kan förklara djupare senare.
Citera
2011-05-06, 22:35
Medlem
Om detta är fel tråd att lägga diskussionen i, vilken tråd ska den då läggas om det handlar om ett tänkbart scenario man sett på tv om?
Citera
2011-05-07, 07:54
Medlem
Eliza CTs avatar
Hänvisar till PM.
Kanske i TVprogram?
Man kan fråga moderator före man startar en tråd i vad man anser vara lämpligt forum.
Eliza CT/moderator
Senast redigerad av Eliza CT 2011-05-07 kl. 08:00.
Citera
2011-05-08, 12:31
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Den här kometen sades vara 10 mil bred och skulle skapa ett stort eldhav.

Allt under asteroiden skulle förångas av värmen som skulle skapas när denna gigantiska sten börjar brinna av luftmotståndet. Sen nedslaget skulle spruta brinnande bajs över hela jorden och sätta eld allting. För att inte tala om tryckvågen och allt bråte som kommer färdas i en cirkel runt nedslaget.

Det blir minst sagt intressant för oss i Sverige tills skiten når oss.

Mexico har f ö redan blivit träffad av en asteroid för 65 miljoner år sedan, vad den gjorde låter vi vara ett litet mysterium för TS Man tror att den var 1 mil i diameter.
Senast redigerad av svampdamp 2011-05-08 kl. 12:35.
Citera
2011-05-09, 11:16
Medlem
En 10 mil bred komet (med en sprängkraft flera tusen gånger Chicxulubnedslaget som utplånade dinosaurierna) skulle skapa en krater med en diameter på över 1000 km, större än den Mexikanska golfen. Inget på Jorden skulle överleva, vid sidan av bakterier långt nere i underjorden.
Citera
2011-05-09, 11:28
Medlem
fernebos avatar
Alla större däggdjur inklusive människan skulle dö. It's the end of the world..

Att tala om tsunamis i sammanhanget är ju bara löjligt. Tryckvågen skulle nog räcka för att ta död på oss. Om nån enstaka varelse mot förmodan skulle överleva smällen så lär man knappast överleva särskilt länge när mörkret sänker sig..
Citera
2011-05-09, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Alla större däggdjur inklusive människan skulle dö. It's the end of the world..

Att tala om tsunamis i sammanhanget är ju bara löjligt. Tryckvågen skulle nog räcka för att ta död på oss. Om nån enstaka varelse mot förmodan skulle överleva smällen så lär man knappast överleva särskilt länge när mörkret sänker sig..
Jag såg skrivet någonstans att med sådär 50 miljoner års mellanrum så inträffar en global katastrof (ett nedslag) som utrotar minst hälften av allt liv på jorden.
Sannolikt är det just dom marklevande däggdjuren som får det jobbigast...

/T
Citera
2011-05-09, 21:50
Rekommenderar den här lilla "miniräknaren":

http://impact.ese.ic.ac.uk/ImpactEffects/
Citera
2011-05-09, 21:56
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Det är svårt om inte omöjligt att bunkra upp mat inför en så pass stor smäll.
Ev stiger temperaturen till mer än 100 grader över stora delar av jorden direkt efter smällen (inte säker på att jag minns rätt där).
Sen följer flera år utan sommar pga allt skit i atmosfären som skymmer solen.
Ingenting kan odlas och det mesta av befintlig växtlighet dör.
Bara mikrober och en del små djurarter typ råttor lever med någorlunda säkerhet vidare, kanske tom en och annan människa som är bra jägare och inte bangar för att bli kannibal och asätare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in