2011-05-05, 22:32
Medlem
Jag ska göra Engelska nationella B skriftligt imorn och temat är ''Generation''.

Tycker ni att det vore en bra/idiotiskt idé att skriva om cannabis generationen? Hur liberalt det var för 6000 år sedan fram tills idag, och hur jag tror det kommer se ut om 30 år, t.ex..? Skolverkat kanske tänker ''Den här unge mannen måste ju röka på efter han skriver om det, lika bra att höra av till hans föräldrar så han får pissa'' (Kommer visa positivt).. eller är det bara jag som tänker lite för nojigt?
Citera
2011-05-05, 22:38
Medlem
ocbxperts avatar
Jag tycker det låter kul!
Men då slipper jag ta skiten också heh
Är det värt det om de börjar ifrågasätta? Om så kör på!
Läser gärna när du skrivit klart

Edit: debatt är bra.
Behöver du nån att intervjua kan jag ställa upp

Edit2: Ah nationellt, var lite snabb. Dock har du mitt stöd!
Senast redigerad av ocbxpert 2011-05-05 kl. 22:45.
Citera
2011-05-05, 22:39
Medlem
Biochems avatar
Tror du tänker lite för nojigt, men det är ju lite onödigt kanske... det förändrar ju inte så mycket för någon...
Citera
2011-05-05, 23:02
Medlem
AxiomKims avatar
Det handlar ju mer om hur du skriver än vad du skriver om.
Citera
2011-05-05, 23:04
Medlem
Kentaros avatar
Skolverket bryr sig nog mer om själva uppsatsen än bakgrunden till uppsatsen.
Citera
2011-05-05, 23:15
Medlem
FrankRosenthals avatar
TS, hur gammal är du egentligen? Varför skulle de höra av sig till dina föräldrar?

Tycker att du borde skriva om det om du kan göra det bra. Känner du att du kan göra ett kanonarbete så kör på. Du oroar dig för mycket. Gjorde ett väldigt stort arbete om lite olika droger en gång i tiden och min lärare blev helt skön och öppnade upp sig. Han sa bland annat att när han blev pensionär så skulle han testa allt möjligt. Var i och för sig en NO-lärare. Det värsta som kan hända är väl att din lärare frågar om du röker cannabis och då är det ju bara att säga nej men att du är intresserad av själva debatten.
Citera
2011-05-05, 23:29
Medlem
Stuppes avatar
Lämnar man inte bara in uppsatsen med personnummer som identifiering och låter andra lärare rätta den? Jag är ganska säker på att det fungerar så på Svenska B nationella. Då bör uppsatsen vara relativt "anonym"..
Citera
2011-05-06, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankRosenthal
TS, hur gammal är du egentligen? Varför skulle de höra av sig till dina föräldrar?

Tycker att du borde skriva om det om du kan göra det bra. Känner du att du kan göra ett kanonarbete så kör på. Du oroar dig för mycket. Gjorde ett väldigt stort arbete om lite olika droger en gång i tiden och min lärare blev helt skön och öppnade upp sig. Han sa bland annat att när han blev pensionär så skulle han testa allt möjligt. Var i och för sig en NO-lärare. Det värsta som kan hända är väl att din lärare frågar om du röker cannabis och då är det ju bara att säga nej men att du är intresserad av själva debatten.

Jag är 19

Tack för feedbacken
Citera
2011-05-06, 11:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stuppe
Lämnar man inte bara in uppsatsen med personnummer som identifiering

Jag har svårt att tro att man skulle kontakta föräldrar/skolan (har inte gått i svenska skola/gjort nationella) men man kan ju inte heller kalla det anonymt om de har ditt Personnr.

TS, hur gick det med proven idag?
Citera
2011-05-06, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldirith
Jag har svårt att tro att man skulle kontakta föräldrar/skolan (har inte gått i svenska skola/gjort nationella) men man kan ju inte heller kalla det anonymt om de har ditt Personnr.

TS, hur gick det med proven idag?

Det gick helt okej tror jag. En del av uppsatsen bestod av cannabis generationerna Dock har jag ingen aning om vilket betyg jag får på den då jag blev otroligt stressad pga tiden. Hoppas på vg iaf
Citera
2011-05-06, 18:55
Medlem
Moisess avatar
Eftersom du är över 18 får skolan inte kontakta dina föräldrar utan ditt tillstånd. Skolverket kommer troligen inte att läsa din uppsats, då endast ett fåtal av alla uppsatser skickas till dem. Detta brukar väljas ut slumpvis, typ alla uppsatser skrivna av elever födda i Januari.

Huruvida det är ett bra ämne att skriva om eller hur dina lärare kommer att reagera är svårt att svara på. Troligen har du väl någorlunda koll på hur din lärare är och skulle kunna tänkas reagera på en uppsats om cannabis. Dock kan det vara så att någon annan lärare på skolan än din kurslärare rättar uppsatsen, det varierar från skola till skola hur man gör med det där.

Måste dock hålla med vem det nu var som tidigare skrev att du ju alltid bara kan säga att du är intresserad av debatten men att du inte brukar själv. Sen beror det ju självklart också på hur och vad du skriver också. Känner du att det är ett ämne du kan skriva en bra uppsats om är det bara köra på, du har nog inget att oroa dig för. I värsta fall misstankar från en av skolans engelsklärare men det ska väl inte vara några problem. Dina föräldrar får inte veta något hur som helst.

Edit: Såg nu att det var idag du skulle skriva så mitt svar kom lite sent. Hoppas det gick bra.
Citera
2011-05-06, 19:49
Medlem
Jag skrev om det för några år sedan men ingen testade mig....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in