Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-05-05, 18:49
Medlem
barkies avatar
tja.
jag sitter pa en usb-flashdrive nu, med nedladdat windows7, allt fungerar finfint, men min gamla harddisk, som kraschade, eftersom jag hade virus i winlogon.exe, far jag inte bort.. Drar igenom det fort:

WindowsXP home edition ar installerat pa min externa stora harddisk, och jag far inte bort den. Jag forsoker formatera via windows7 nu, nar jag sitter pa flashdriven, men de star bara att de ar grejer som anvands etc..

Jag har bara 16 gig pa detta minne, sa jag kan ju inte tanka hem ett skit i princip, och jag har ingen skiva alls, och slipper helst jaga en sadan om de finns nan losning.

Nagot program kanske?

Notera:

Jag KAN inte komma in pa vanliga windows XP, eftersom att winlogon och massa annat ar borta, jag kan bara komma in pa datorn via flashdriven och sitta har och fleska med windows7. Men jag maste fa bort skiten pa min stora harddisk sa jag kan installera windows7 dar.

Nagon losning gents?
Citera
2011-05-05, 19:06
Medlem
Datorn måste startas från Win 7 DVD eller USB minnet du skapat.

Sen så ska du bara ha 1 hårddisk och 1 DVD/USB minnet när du installerar Windows för annars får du samma och ännu mer problem. De andra kopplar du in EFTER att du installerat klart.

Eftersom du har virus så bör du via Win 7 DVD/USB minnet ta bort och skapa nya partitioner som snabb formateras.

USB minnet väljer du i bios. Eftersom man kan ha FLERA USB minnen och FLERA samtidigt så funkar INTE det vanliga sättet. Du letar efter en listan med konstiga modell namn. Om din dator har 2 hårddiskar och 3 USB minnen kopplade så ska alla 5 synas samtidigt i samma lista med konstiga modellnamn.

Det som alltid är bra att ladda ned innan man börjar är nya och bättre drivrutiner och sparar dom med din backup och USB minnet (till nästa gång du får virus) så att man slipper göra det med en halvt fungerande dator.
Citera
2011-05-05, 19:09
Medlem
barkies avatar
okej panpo.

Men jag forstar inte riktigt hur du menar...

Jag trodde ju att versionen jag tankade ned pa min flashdrive var en INSTALLATION for windows, inte ett ''fardigt'' exemplar. Jag bootade liksom fran min FLASHDRIVE och vips sa var jag inne pa ett fullinstallerat windows 7.

Men jag har forsokt pa flera olika satt att liksom installera windows 7 pa min stora vanliga harddisk men jag kommer inte till den menyn. Vad menar du att jag ska boota fran bios med isafall???
Citera
2011-05-05, 21:13
Medlem
Då har du nog installerat Win 7 på USB minnet av misstag. Rekommenderas inte eftersom USB minnet går sönder snabbare om man inte har skapat en special version som begränsar skrivningarna till USB minnet.

Du får nog radera USB minnet och skapa ett nytt som kan installerar Win 7 från USB minnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in