2011-05-05, 16:38
Medlem
Germanofils avatar
Jag är bosatt i Tyskland sedan September förra året. Tidigare arbetade jag åt en svensk arbetsgivare på distans och fick då min lön betalt till mitt svenska konto. Kontraktet gick dock ut nu i månadsskiftet och jag har redan lyckats få löfte om att få börja jobba åt en lokal arbetsgivare här i Tyskland. Därför har jag nu öppnat ett tyskt lönekonto. Så långt inga konstigheter.

På dagens möte på banken så kom frågan även upp om jag ville öppna ett sparkonto här i Tyskland. Jag tänkte först att det är en bra idé men blev sedan lite tveksam då de bara erbjöd mig 2% ränta trots att jag låser pengarna i 3 år. Det känns lite ruttet då jag i dagsläget har majoriteten av mina sparpengar hos Hoist Spar som ger 3% och dessutom fria uttag. Men samtidigt vet jag att euron är billig just nu och om man ser till att den kommer att stiga 5-10% gentemot kronan de närmaste åren så skulle jag alltså tjäna på att ha pengarna i ett tyskt sparkonto de närmaste 3 åren, eller?

Värt att notera är att jag planerar att stanna här i minst 4-5 år och att fonder/aktier just nu inte känns som ett alternativ. Vad tror ni experter, är det en bra idé att spara pengar på ett euro-konto till 2% ränta? Eller kommer kronan fortsätta att vara stark i förhållande till euron?
Citera
2011-05-05, 17:47
Medlem
Svizzeras avatar
Omögligt att säga.verkar dock dumt att låsa pengarna så länge.jag antar att du är ung,rätt som det är behöver du pengarna.
Citera
2011-05-05, 18:13
Medlem
DanteAlighieris avatar
Finns placeringar i svenska banker där du kan få upp till 11,5 % ränta om du binder beloppet på 2 år. 2,5 % är fast ränta och resten, 9,0 % är potentiell ränta i underliggande aktier.

Så länge euron ligger bra till ser jag inga problem att slussa över pengarna till ett svenskt bankkonto.

Halvedit: Antar att du kommer få belopp varje månad, tänkte inte på det när jag skrev första stycket.
Citera
2011-05-05, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Finns placeringar i svenska banker där du kan få upp till 11,5 % ränta om du binder beloppet på 2 år.

Du har inte lust att länka till den relavanta bankens info om det konto du nämner?
Citera
2011-05-05, 22:32
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Du har inte lust att länka till den relavanta bankens info om det konto du nämner?

http://www.nordea.se/Privat/Spara+oc...g/1479112.html

Tror den ser lite annorlunda ut för Maj.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in