2011-05-05, 16:25
Medlem
Vilket är det snabbaste sättet att få ett utdrag ur belastningsregistret? Kan man hämta detta på polisstation, eller måste man skicka efter?
Citera
2011-05-05, 16:43
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av el capitan
Vilket är det snabbaste sättet att få ett utdrag ur belastningsregistret? Kan man hämta detta på polisstation, eller måste man skicka efter?

Det är en ansökan som skall fyllas i och skickas in. Så det är inget som du kommer få i handen på en polisstation bara sådär.
Citera
2011-05-05, 17:11
Medlem
Jag har hört att man ska kunna få utdrag ur något "misstanke register" också, vet ni något om det?
Alltså om du varit misstänkt för något samt om dom bedrivit span mot dej (haft dej under uppsyn) utan din vetskap ska man kunna ta del av det när/om misstanke inte längre finns...

mvh
Citera
2011-05-05, 17:42
Bannlyst
Varför skulle polisen delge dig om de har eller haft span på dig? Nej, är det inte brottsregistret du är ute efter, som skickas efter från Kiruna har jag för mig, så kan du nog glömma det.
Citera
2011-05-05, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hush.nobody
Varför skulle polisen delge dig om de har eller haft span på dig? Nej, är det inte brottsregistret du är ute efter, som skickas efter från Kiruna har jag för mig, så kan du nog glömma det.

Du tänker på spaningsregistret och inte misstankeregistret.

Belastningsregister: Brott man befunnits skyldig till (allt från domstolsbeslut till åtalsunderlåtelser). Gallras som tidigast 3 - 10 år efter beslut/frigivning/annat vilkor. Alla har rätt att begära utdrag om sig själva.

Se: Lag (1998:620) om belastningsregister http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980620.htm

Misstankeregister: Uppgifter om personer som bedöms vara minst skäligen misstänkta för ett brott. Gallras när personen inte längre anses som minst skäligen misstänkt (t.ex. om förundersökningen eller åtal har lagts ner, dom har vunnit laga kraft, m.m.).
Enskilda kan få utdrag från misstankeregistret under vissa omständigheter (söka vissa jobb, inresetillstånd till vissa länder, o.s.v.).

Se: Lag (1998:621) om misstankeregister http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980621.htm

Spaningsregister: En mängd olika uppgifter som är intressanta för polisens spaningsarbete om personer som figurerar i sammanhang där man kan misstänka brott. Gallras 3 år efter att uppgiften fördes in (5 år om det rör brott som ger minst 2 års fängelse). Gallringsfristen förlängs om nya uppgifter förs in (även om uppgiften inte rör någon direkt brottsmisstanke...d.v.s. lätt att komma in, svårt att komma ut om man hör till kategorin "välkänd av polisen").
Enbart vissa myndigheter kan få ut uppgifter från spaningsregistret (även utländska polismyndigheter).

Se: Lag (2010:362) om polisens allmänna spaningsregister http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20100362.htm

edit: fetade registernamnen för läsbarhet
Citera
2011-05-05, 20:37
Medlem
Zkeks avatar
http://lista.se/listor/anvandbara-register-for-dig-som-stalkar-1329

https://www.flashback.org/sp19819760
Citera
2011-05-05, 21:24
Medlem
SanTiagos avatar
Jag kan ju säga såhär.
I min belastningsregister så fanns det kvar saker sedan 20 år tillbaka.
Det där med gallringen får man ta med en nypa salt.
Citera
2011-05-05, 21:31
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SanTiago
Jag kan ju säga såhär.

Baserat på dina inlägg antar jag att detta beror på att du har fortsatt att ägna dig åt att jävlas med samhället. Och då jävlas samhället tillbaka mot dig genom att inte gallra uppgifterna. Gallringstiderna gäller bara om man inte straffas ytterligare eller endast får penningböter.
Citera
2011-05-05, 21:45
Medlem
SanTiagos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
Baserat på dina inlägg antar jag att detta beror på att du har fortsatt att ägna dig åt att jävlas med samhället. Och då jävlas samhället tillbaka mot dig genom att inte gallra uppgifterna. Gallringstiderna gäller bara om man inte straffas ytterligare eller endast får penningböter.
Jag har inte varit en regelbunden kund hos domstolarna, ändå finns det kvar.
Det borde definitivt ha försvunnit om man går efter gallringstiden.
Eller "aktualiseras" man om man hamnat i misstankeregistret? Kan vara det då...
Citera
2011-05-05, 21:49
Medlem
Iveccs avatar
Citat:
Jag har inte varit en regelbunden kund hos domstolarna, ändå finns det kvar.
Det borde definitivt ha försvunnit om man går efter gallringstiden.
Eller "aktualiseras" man om man hamnat i misstankeregistret? Kan vara det då...

Nej, tro fan du inte har varit kund hos "domstolarna", då dessa aldrig har haft kunder.
Citera
2011-05-06, 00:38
Medlem
Citat:
Jag kan ju säga såhär.

Nu hänvisade jag till de faktiska lagar som reglerar bl.a. belastningsregistret av en anledning, jag skrev beskrivningarna generella och kortfattade. Det jag skrev om gallring var de vanliga tiderna (därav "tidigast" kursivt) som gäller för majoriteten av alla som ö.h.t. hamnar i belastningsregistret. Är man en misslyckad yrkeskriminell som radar upp nya anmärkningar med jämna mellanrum så kan tidigare dumheter ligga kvar hur länge som helst men det hör inte till vanligheterna.

Anser man att det finns felaktiga uppgifter i ens belastningsregister så går det alldeles utmärkt att påpeka detta (vilket framgår i lagarna i fråga) och få uppgifterna rättade, man kan t.o.m. få skadestånd i de fall där felaktiga uppgifter orsakar skada.

Polisen i sig har inget som helst intresse av att hålla kvar uppgifter i belastningsregistret, vill de ha kvar information om dig så är det mycket enklare att använda spaningsregistret än att medvetet låta bli att gallra i belastningsregistret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in