2011-05-05, 11:57
Medlem
Läser första året civilingejör. För att få fortsatt studiemedel måste man klara 37,5 högskolepoäng. Men frågan är när? Alltså innan sommaren eller har man chans på omtentaperioden i augusti?
Citera
2011-05-05, 12:01
Medlem
Perfectkirbys avatar
Jag tror att när du klarat dina 37,5 poäng får du pengar igen, oavsett när det sker. Men tills dess, inga pengar för dig.

Om man måste ansöka på nytt om studiemedel efter att man klarat dom poängen vet jag inte. Vore bra om någon annan visste eftersom jag sitter lite i samma sits.
Citera
2011-05-05, 12:11
Medlem
Du har alla möjligheter att skriva omtentor i augusti. Det som sker är att du får dina pengar retroaktivt tills dina tentor är rättade och inmatade i systemet. Om du nu inte skulle klara tentorna i augusti så får du inte pengar retroaktivt. DU måste ha klarat dina 37.5 poäng. Har du haft några stora händelser i ditt liv under din studietid som har påverkat dina resultat negativt så kan du söka dispens. Sjukdom, bortgång av någon släkting eller dylikt.
Citera
2011-05-05, 12:22
Medlem
Citat:
Om du nu inte skulle klara tentorna i augusti så får du inte pengar retroaktivt

Men du menar med detta att sista datum är sista augusti då eller?
Citera
2011-05-05, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nippe45
Men du menar med detta att sista datum är sista augusti då eller?

Du har ett tillfälle att skriva dina omtentor i augusti. Vilka datum det är kan jag inte svara på. Men det står nog klart och tydligt någonstans. Vart pluggar du? och vilket program?
Men du kan nog förvänta dig att få pengarna lite senare än resterande då CSN och de som rättar tentorna kan vara sega ibland. Då dessa resultat måste komma in i systemet innan du får dina pengar.
Citera
2011-05-05, 13:03
Medlem
Jag har en kurs på 15p som är uppdelad i tre delkurser, D1, D2 och D3, på 5p vardera.

Jag har klarat alla utom D3 men har inte fått mina 10p registrerade ännu, det är typ som att D3 "håller inne" de andra delpoängen tills den är klar.

Detta gör att jag hamnar på 60 - 15 = 45p under mina Resultat till Sommaren, när jag egentligen har (eventuellt) klarat 55p.

Om jag skulle missa 8p på en tenta nu, skulle jag alltså hamna på 45-8 = 37p, när jag egentligen klarat 47p.

Om jag skulle söka studiemedel till nästa termin, skulle jag få avslag då eller har dem överseende med att jag egentligen läst och klarat nog poäng men det har bara inte registrerats?
Citera
2011-05-05, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av five.
Jag har en kurs på 15p som är uppdelad i tre delkurser, D1, D2 och D3, på 5p vardera.

Jag har klarat alla utom D3 men har inte fått mina 10p registrerade ännu, det är typ som att D3 "håller inne" de andra delpoängen tills den är klar.

Detta gör att jag hamnar på 60 - 15 = 45p under mina Resultat till Sommaren, när jag egentligen har (eventuellt) klarat 55p.

Om jag skulle missa 8p på en tenta nu, skulle jag alltså hamna på 45-8 = 37p, när jag egentligen klarat 47p.

Om jag skulle söka studiemedel till nästa termin, skulle jag få avslag då eller har dem överseende med att jag egentligen läst och klarat nog poäng men det har bara inte registrerats?

Det står oftast om delmomenten genererar poäng eller inte. Jag antar att det är Analys i en variabel vi pratar om? Då borde du ha fått 10 poäng för dina tentor som du har klarat av.

Skulle höra med den som är ansvarig för kursen och fråga hur det ligger till.

Oftast när det är en sådan stor kurs brukar de dela in poängmoment.

Har du klarat 2 tentor? Men missat den sista? Tentor generellt genererar poäng.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in