2011-05-04, 23:32
Medlem
Jag har aldrig riktigt lärt mig det grundläggande när det gäller olika typer av kött och tänkte att det är på tiden att jag gör det.

Jag har läst lite på internet och förstått att det finns:
Ko/tjurkött = nötkött/oxkött
Lam-/fårkött
Fläskkött = griskött
Viltkött (älg, fågel m.m.)
Fisk

Men alltid när det är grillning brukar folk säga "Vad är det för kött? Jaha men då måste det grillas extra noga!". Vilka typer av kött är det som man måste grilla extra noga för att de inte ska vara dåligt att äta? Får de inte alls vara röda då eller?
Citera
2011-05-05, 02:46
Medlem
Negerturkens avatar
Gris/Kyckling skall vara genomstekt. har iosf ingen vetskap om vildfågel, men antar att dem också skall vara genomsteka, beronde på vilken ras(?)

Resten kan du göra som du vill

Mvh
Citera
2011-05-05, 06:51
Medlem
SportquattroS1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negerturken
Gris/Kyckling skall vara genomstekt. har iosf ingen vetskap om vildfågel, men antar att dem också skall vara genomsteka, beronde på vilken ras(?)

Resten kan du göra som du vill

Mvh
Vildfågel som tex gås och and är feta i köttet och kan nog stekas ordentligt. Men skogsfågel tex fasan ska inte stekas för hårt då den blir torr. Den kan gott vara rosa men inte rå invändigt. Kräver viss känsla helt enkelt.
Citera
2011-05-05, 07:09
Bannlyst
Jag flikar in med att lax-kött bör man alltid förvara i frysen runt två dygn innan tillagandet. Detta för att ta kål på eventuella parasiter.
Citera
2011-05-05, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krigsmat
Jag flikar in med att lax-kött bör man alltid förvara i frysen runt två dygn innan tillagandet. Detta för att ta kål på eventuella parasiter.

om man ska äta det rått, ja. Annars går det lika bra med rumstempererad!
Citera
2011-05-05, 09:38
Medlem
crusherzs avatar
www.svensktkott.se finns mycket bra information.

http://www.svensktkott.se/svenskt-kott/

I menyn till vänster väljer du sedan.
Citera
2011-05-05, 10:45
Medlem
Okej, då vet jag att det är främst fläsk- och kycklingkött som ska vara genomstekt. Så när man beställer fläsk- eller kycklingkött på restaurang kan man alltså inte välja mellan "well-done", "medium" och "rare"? Är det normalt bara nöt-/oxkött som man kan välja det på? När det står "stek" på menyn, är det då oftast nöt-/oxkött eller?

En sak till: Vad består blandfärs av (dvs köttfärs 30/70 eller 50/50 tex)?
Senast redigerad av jonas122 2011-05-05 kl. 10:51.
Citera
2011-05-05, 11:17
Medlem
crusherzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonas122
Okej, då vet jag att det är främst fläsk- och kycklingkött som ska vara genomstekt. Så när man beställer fläsk- eller kycklingkött på restaurang kan man alltså inte välja mellan "well-done", "medium" och "rare"? Är det normalt bara nöt-/oxkött som man kan välja det på? När det står "stek" på menyn, är det då oftast nöt-/oxkött eller?

En sak till: Vad består blandfärs av (dvs köttfärs 30/70 eller 50/50 tex)?

mm, tillagningsgrad brukar först och främst gälla vid nötkött men även en del vilt och viss fisk.

Blandfärs inehåller oftast 70% nötfärs och 30% fläskfärs och fetthalten ligger på 15-20%. I södra Sverige är det vanligt dock att man blandar hälften nötfärs och hälften fläskfärs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in