2011-05-05, 01:21
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glasstarta
Min dator som är relativt nyformaterad och har windows 7 64-bit (med komponenterna
8GB Ram
quadcore 3.10GHz
450W nätagg)

har fått ett konstigt problem. Program börjar hänga sig, och de fryser då fast i allt ifrån 10 sekunder till 3 minuter innan man kan använda de igen. Det är som att allt internminne tar slut, när jag i själva verket har ca. 80% ledigt. Inte heller är det processorn som krånglar, för den ligger under 3% under hela tiden som jag surfar på firefox. Och för att få en uppfattning om hur ofta det fryser fast så har det gjort det 5-6 gånger nu under tiden som jag har skrivit detta inlägg. Allt funkade perfekt fram tills igåeår eftermiddag och jag började få det här problemet. Jag körde då CCleaner, körde Malwarebytes' anit malware i safe mode, och jag har även rensat registret. Jag upplevde samma typ av problem när jag satt på enbart 2GB RAM, men nu är ju inte det fallet, så vad kan det vara?
"Allt funkade perfekt fram tills igåeår eftermiddag och jag började få det här problemet."

Du får tänka efter vad du gjorde igår em innan detta hände?

När du säger att programmen/et hänger sig...
- är det din webläsare som hänger sig?
- vilka andra program?
- någon speciellt moment som du gör som triggar att det börjar gå långsamt t ex att du öppnar/letar/redigerar en fil/dokument?

tips: nästa gång programmet hänger sig, gå då genast in i antingen Task Managern eller Process Explorer (företrädes vis. du kan ersätta Process Explorern istället för Task Manager). för att se vilken process som gör att datorn börjar tugga.
Citera
2011-05-05, 01:32
Medlem
Tack för att du tog dig tid för att hjälpa mig, men jag har redan installerat nytt operativsystem och det löste det, så det var antagligen någon drivrutin som det hade blivit fel på. Och ja, det hade säkert gått att lösa med något verktyg, men det här är en helt okej lösning det med, för jag våldtar alltid mina datorer med filer de första månaden(erna) tills jag fyller mina hårddiskar och inser vad jag har gjort!

Hur som helst så hängde sig precis alla program! Allt från firefox till explorer. Och när jag kollade aktivitetshanteraren så var det inget som drog ovanligt mycket och allt låg på normala värden.
Senast redigerad av Glasstarta 2011-05-05 kl. 01:44.
Citera
2011-05-06, 01:33
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Tack för att du tog dig tid för att hjälpa mig, men jag har redan installerat nytt operativsystem och det löste det, så det var antagligen någon drivrutin som det hade blivit fel på. Och ja, det hade säkert gått att lösa med något verktyg, men det här är en helt okej lösning det med, för jag våldtar alltid mina datorer med filer de första månaden(erna) tills jag fyller mina hårddiskar och inser vad jag har gjort!

Hur som helst så hängde sig precis alla program! Allt från firefox till explorer. Och när jag kollade aktivitetshanteraren så var det inget som drog ovanligt mycket och allt låg på normala värden.
Hej,
"Bra" att det löste sig. Men en dålig lösning skulle jag säga. Vad gör du nästa gång det händer eller återkommer? Ominstallerar (installerar nytt) du OS:et igen då?

Att ominstallera är aldrig en bra lösning i det långa loppet utan bättre att ta reda på root cause som man säger men jag förstår att du gjorde det ändå....;-)

Lycka till :-)
Citera
2011-05-06, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Hej,
"Bra" att det löste sig. Men en dålig lösning skulle jag säga. Vad gör du nästa gång det händer eller återkommer? Ominstallerar (installerar nytt) du OS:et igen då?

Att ominstallera är aldrig en bra lösning i det långa loppet utan bättre att ta reda på root cause som man säger men jag förstår att du gjorde det ändå....;-)

Lycka till :-)

Nu verkar det som att det återkommre, men endast när jag installerar saker på datorn. Kan det vara så att mina gamla hårddiskar är utnötta? Jag har två stycken från 2006 á 500GB 5500rpm?
Citera
2011-05-06, 12:19
Medlem
Buckshootas avatar
Citat:
Nu verkar det som att det återkommre, men endast när jag installerar saker på datorn. Kan det vara så att mina gamla hårddiskar är utnötta? Jag har två stycken från 2006 á 500GB 5500rpm?

Hur är tempen? Samt kan alltid vara bra med KillDisk för att verkligen överskriva allt på datorn till nollor det vill säga nollställa allt.
Citera
2011-05-06, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buckshoota
Hur är tempen? Samt kan alltid vara bra med KillDisk för att verkligen överskriva allt på datorn till nollor det vill säga nollställa allt.

Båda ligger på 37 grader och core på 39, så ser inga ovanligheter där.
Citera
2011-05-06, 12:54
Medlem
Buckshootas avatar
Citat:
Båda ligger på 37 grader och core på 39, så ser inga ovanligheter där.

KillDisk kan vara ett bra alternativt om du haft hårdisken så länge, jag kör vart 6:e månad för att försäkra mig om att allt försvinner.

EDIT:

Annars förstår jag inte varför detta problem händer om inte det är något hårdvara fel (?)
Citera
2011-05-06, 13:22
Medlem
Citat:
KillDisk kan vara ett bra alternativt om du haft hårdisken så länge, jag kör vart 6:e månad för att försäkra mig om att allt försvinner.

EDIT:

Annars förstår jag inte varför detta problem händer om inte det är något hårdvara fel (?)

Känns som att det inte är problemet eftersom att program bara hänger sig stup i kvarten och det liksom inte bara är lite långsamt. Det är ju verkligen hela datorn som låser sig. Nåja, nu har det funkat ett tag i varje fall, så jag får väl vara glad så länge det varar.
Citera
2011-05-06, 14:39
Medlem
Buckshootas avatar
Citat:
Känns som att det inte är problemet eftersom att program bara hänger sig stup i kvarten och det liksom inte bara är lite långsamt. Det är ju verkligen hela datorn som låser sig. Nåja, nu har det funkat ett tag i varje fall, så jag får väl vara glad så länge det varar.

Förstår din situationen pröva detta:

ComboFix på alla hårdiskar som är ikopplade, kanske något som stannat kvar och de är inte rena.
Chkdsk på båda hårdiskarna.
Alternativt KillDisk på båda.

Annars ser jag inget som kan eventuellt orsaka detta problem än hårdvara.
Citera
2011-05-06, 14:53
Medlem
Citat:
Förstår din situationen pröva detta:

ComboFix på alla hårdiskar som är ikopplade, kanske något som stannat kvar och de är inte rena.
Chkdsk på båda hårdiskarna.
Alternativt KillDisk på båda.

Annars ser jag inget som kan eventuellt orsaka detta problem än hårdvara.

Jo, visst är det så. Alla mina komponenter är under 1 år gamla, förutom då hårddiskarna. Men jag ska testa så mycket jag kan, får se vad som händer.

Edit: Jaha, körde chkdsk, sen försvann bara rutan. Vad ska man göra efter det?
Citera
2011-05-06, 15:12
Medlem
Buckshootas avatar
Citat:
Jo, visst är det så. Alla mina komponenter är under 1 år gamla, förutom då hårddiskarna. Men jag ska testa så mycket jag kan, får se vad som händer.

Edit: Jaha, körde chkdsk, sen försvann bara rutan. Vad ska man göra efter det?

http://www.youtube.com/watch?v=QnLaoElq2gY

Så här ska det se ut:

http://static.gulli.com/media/2009/gs_win7_chkdsk.jpg

När det är klart kommer en rapport fram och sparas på C:\
Citera
2011-05-06, 16:24
Medlem
Citat:
http://www.youtube.com/watch?v=QnLaoElq2gY

Så här ska det se ut:

http://static.gulli.com/media/2009/gs_win7_chkdsk.jpg