2011-05-05, 01:21
Citat:
"Allt funkade perfekt fram tills igåeår eftermiddag och jag började få det här problemet."
Ursprungligen postat av Glasstarta
Min dator som är relativt nyformaterad och har windows 7 64-bit (med komponenterna
8GB Ram
quadcore 3.10GHz
450W nätagg)
har fått ett konstigt problem. Program börjar hänga sig, och de fryser då fast i allt ifrån 10 sekunder till 3 minuter innan man kan använda de igen. Det är som att allt internminne tar slut, när jag i själva verket har ca. 80% ledigt. Inte heller är det processorn som krånglar, för den ligger under 3% under hela tiden som jag surfar på firefox. Och för att få en uppfattning om hur ofta det fryser fast så har det gjort det 5-6 gånger nu under tiden som jag har skrivit detta inlägg. Allt funkade perfekt fram tills igåeår eftermiddag och jag började få det här problemet. Jag körde då CCleaner, körde Malwarebytes' anit malware i safe mode, och jag har även rensat registret. Jag upplevde samma typ av problem när jag satt på enbart 2GB RAM, men nu är ju inte det fallet, så vad kan det vara?
8GB Ram
quadcore 3.10GHz
450W nätagg)
har fått ett konstigt problem. Program börjar hänga sig, och de fryser då fast i allt ifrån 10 sekunder till 3 minuter innan man kan använda de igen. Det är som att allt internminne tar slut, när jag i själva verket har ca. 80% ledigt. Inte heller är det processorn som krånglar, för den ligger under 3% under hela tiden som jag surfar på firefox. Och för att få en uppfattning om hur ofta det fryser fast så har det gjort det 5-6 gånger nu under tiden som jag har skrivit detta inlägg. Allt funkade perfekt fram tills igåeår eftermiddag och jag började få det här problemet. Jag körde då CCleaner, körde Malwarebytes' anit malware i safe mode, och jag har även rensat registret. Jag upplevde samma typ av problem när jag satt på enbart 2GB RAM, men nu är ju inte det fallet, så vad kan det vara?
Du får tänka efter vad du gjorde igår em innan detta hände?
När du säger att programmen/et hänger sig...
- är det din webläsare som hänger sig?
- vilka andra program?
- någon speciellt moment som du gör som triggar att det börjar gå långsamt t ex att du öppnar/letar/redigerar en fil/dokument?
tips: nästa gång programmet hänger sig, gå då genast in i antingen Task Managern eller Process Explorer (företrädes vis. du kan ersätta Process Explorern istället för Task Manager). för att se vilken process som gör att datorn börjar tugga.