2011-05-04, 17:15
Medlem
MüsliMannens avatar
Hade lite tråkigt så fick för mig att göra en grafisk jämförelse mellan avkastningen om man använder sig av kapitalförsäkring mot att använda sig av en traditionell aktiedepå. Verkligen inga avancerade grejer men kanske kan vara intressant för nybörjare.

I fallet aktiedepå utgick jag från en reavinstskatt på 30% och en årlig avkastning på 7%.

I fallet kapitalförsäkring utgick jag från en årlig skattesats på 1,25% och även här en årlig bruttoavkastning på 7%: 0,07-0,0125=0,0575 alltså en årlig nettoavkastning på 5,75%

Detta ger ekvationerna:
Aktiedepå
Y1=(1.07^x-1)*0.7+1 (grön graf)
Kapitalförsäkring
Y2=1.0575^x (violett graf)

Y-axel=Sammanlagt kapital, y=2 är alltså en fördubbling av kapitalet
X-axel=Antal år

http://img59.imageshack.us/i/kfvsad.jpg/

Sammanfattning: För att tjäna på en vanlig aktiedepå bör du alltså inte sälja dina aktier på 23 år

Om ni vill göra egna grafer med andra procentsatser är det bara att tanka ner programmet gratis från http://www.graphmatica.com/

Övriga kommentarer? Har jag överhuvudtaget gjort rätt eller har jag missat något?
Senast redigerad av MüsliMannen 2011-05-04 kl. 17:19.
Citera
2011-05-04, 17:43
Medlem
Lommis avatar
Utdelningar är skattefria i KF.

Lägg till ett par % i utdelningar så kommer dina 23 år förvandlas till en evighet.
Citera
2011-05-04, 17:55
Medlem
MüsliMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lommi
Utdelningar är skattefria i KF.

Lägg till ett par % i utdelningar så kommer dina 23 år förvandlas till en evighet.
Jävlar ja, det glömde jag av, ja då kan vi lika gärna slänga tråden
Citera
2011-05-04, 18:46
Medlem
Farmstars avatar
Tänk på att du även kan använda schablonmetoden om (när) innehavet ökat > 400 procent. Detta ska väl dock inträffa lite innan år 24 om mina uträkningar är korrekta så sänker ju inte direkt tidspannet med den förväntade avkastning du räknat på.

Dock är det som Loomi skriver utdelningar som även det måste tas med i ekvationen.
Citera
2011-05-04, 19:58
Medlem
Det intressanta, då detta riktas mot nybörjare, är courtagekostnaden och antal affärer på ett år. KF courtage understiger väldigt sällan 99kr/affär i kontrast till avanza mini som har 9kr/affär. Då måste man alltså jämföra med det investerade kapitalet och antalet affärer.
Citera
2011-05-04, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MüsliMannen
Hade lite tråkigt så fick för mig att göra en grafisk jämförelse mellan avkastningen om man använder sig av kapitalförsäkring mot att använda sig av en traditionell aktiedepå. Verkligen inga avancerade grejer men kanske kan vara intressant för nybörjare.

I fallet aktiedepå utgick jag från en reavinstskatt på 30% och en årlig avkastning på 7%.

I fallet kapitalförsäkring utgick jag från en årlig skattesats på 1,25% och även här en årlig bruttoavkastning på 7%: 0,07-0,0125=0,0575 alltså en årlig nettoavkastning på 5,75%

Detta ger ekvationerna:
Aktiedepå
Y1=(1.07^x-1)*0.7+1 (grön graf)
Kapitalförsäkring
Y2=1.0575^x (violett graf)

Y-axel=Sammanlagt kapital, y=2 är alltså en fördubbling av kapitalet
X-axel=Antal år

http://img59.imageshack.us/i/kfvsad.jpg/

Sammanfattning: För att tjäna på en vanlig aktiedepå bör du alltså inte sälja dina aktier på 23 år

Om ni vill göra egna grafer med andra procentsatser är det bara att tanka ner programmet gratis från http://www.graphmatica.com/

Övriga kommentarer? Har jag överhuvudtaget gjort rätt eller har jag missat något?

Du kan inte räkna med att du skattar av värdestegringen varje år i en aktiedepå. Att skatta 30 % varje år på värdestegringen är inte samma sak som att skatta på en ackumulerad värdestegring vid slutdagen. Det enda som skattas direkt är utdelningarna.
Citera
2011-05-04, 21:16
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mquis
Det intressanta, då detta riktas mot nybörjare, är courtagekostnaden och antal affärer på ett år. KF courtage understiger väldigt sällan 99kr/affär i kontrast till avanza mini som har 9kr/affär. Då måste man alltså jämföra med det investerade kapitalet och antalet affärer.

Låter underligt att man skulle välja det billigaste alternativet vid val av aktiedepå och det dyraste vid val av KF.

Minicourtage för KF ligger på 29-39 kronor. I
Citera
2011-05-04, 21:23
Medlem
Du har räknat helt åt helsicke. Det du skattar på i en vanlig depå är utdelningarna och värdeökningen först när du säljer rubbet (Om du ens säljer aktierna någonsin.)

Lommi:
Var någonstans finns det 29kr i courtage för kf?
Citera
2011-05-04, 21:42
Medlem
Lommis avatar
Nordnet om man är medlem i UA.
Citera
2011-05-04, 22:01
Medlem
ZhongNanHais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caelus
Du kan inte räkna med att du skattar av värdestegringen varje år i en aktiedepå. Att skatta 30 % varje år på värdestegringen är inte samma sak som att skatta på en ackumulerad värdestegring vid slutdagen. Det enda som skattas direkt är utdelningarna.

precis vad jag tänkte påpeka... men hur räknar man då? hur gör man om det till en kontinuerlig graf? kanske inte går utan det går bara räkna på diskreta punkter
Citera
2011-05-04, 22:23
Medlem
Fördelen med KF är ju just det att du köpa och sälja utan skatta för vinsten. Det är ju oslagbart för traders ex. Ska man ligga lång kan man ju lika väl välja vanlig depå.
Citera
2011-05-04, 22:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Var någonstans finns det 29kr i courtage för kf?

Jag har en KF hos Avanza och betalar 39 kr
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in