2011-05-04, 13:33
Medlem
treochenhalvs avatar
Ännu en noobfråga av en sån som mig. Jag har en volvo 940 med fulltrycksturbo. Vad är egentligen skillnaden mellan lättrycks och fulltrycks?
Citera
2011-05-04, 13:59
Medlem
hainrishs avatar
mer kräm i en fulltrycks turbo.
Citera
2011-05-04, 14:05
Medlem
Skillnaden är som det låter, lättrycksturbo är lättrycksturbo och full/högtrycksturbo har högre tryck.
Citera
2011-05-04, 14:08
Medlem
treochenhalvs avatar
Jo jag antar att det är bättre effekt i en fulltrycks. Men det jag funderat över är:
När jag gasar så pyser det ju ut luft genom någon ventil antar jag. Ger jag rejält med gaspådrag hör man en riktig "andning", gör man inte det på en lättrycks?
Citera
2011-05-04, 14:12
Medlem
treochenhalvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maik-
Skillnaden är som det låter, lättrycksturbo är lättrycksturbo och full/högtrycksturbo har högre tryck.

Jo det kunde t.o.m jag lista ut
Citera
2011-05-04, 14:16
Medlem
hainrishs avatar
jo men inte lika tydligt
Citera
2011-05-04, 18:31
Medlem
Yuri Andropovs avatar
Enda skillnaden mellan 940 LTT och 940 FTT är att LTT laddar 0,3 bar, medan FTT laddar 0,6 bar.
Citera
2011-05-04, 19:30
Medlem
z0mfg(ish)s avatar
Tekniska skillnaden (om jag inte minns helt fel) är wastegateklockan, d.v.s. den som släpper ut tryck när du nått 0,3 bar. Denna kan bytas till en från B230FT (fulltryckaren) så laddar du lika mycket som en fulltryckare (men har nämnvärt lägre försäkring och det är nog fan ingen som märker om du skulle smälla).
Citera
2011-05-04, 22:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av treochenhalv
Ännu en noobfråga av en sån som mig. Jag har en volvo 940 med fulltrycksturbo. Vad är egentligen skillnaden mellan lättrycks och fulltrycks?

Mer problem med fulltrycks.
Citera
2011-05-04, 22:08
Medlem
treochenhalvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hainrish
jo men inte lika tydligt

Det är ju det där ljudet som är trevligt att höra på tycker jag
Citera
2011-05-04, 22:08
Medlem
treochenhalvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z0mfg(ish)
Tekniska skillnaden (om jag inte minns helt fel) är wastegateklockan, d.v.s. den som släpper ut tryck när du nått 0,3 bar. Denna kan bytas till en från B230FT (fulltryckaren) så laddar du lika mycket som en fulltryckare (men har nämnvärt lägre försäkring och det är nog fan ingen som märker om du skulle smälla).

Precis, jag har ju försäkring för en lättrycks så den är inte alls dyr.

Tack för svaret!
Citera
2011-05-04, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av treochenhalv
Jo jag antar att det är bättre effekt i en fulltrycks. Men det jag funderat över är:
När jag gasar så pyser det ju ut luft genom någon ventil antar jag. Ger jag rejält med gaspådrag hör man en riktig "andning", gör man inte det på en lättrycks?
Det gör man, dock ett mycket lägre ljud eftersom du har lägre tryck.... möjligt att man inte hör det alls genom volvons ljuddämpade luftburk .

Om man VILL går det att se om man varit och skruvat på laddtrycket eftersom armen på tryckklockan är fast på lågtryckaren medans fulltryckarens går att justera (går förstås att lösa med brickor!). har aldrig hört att något försäkringsbolag varit så nitiska och kontrollerat det .
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in