2004-10-05, 00:19
Medlem
Glömsk som man är så stog ju linskoket på plattan (på full effekt) i två timmar istället för tjugo minuter. Botten på stålkastrullen är nu helt svart/mörkbrun och luktar död apa. Så, min fråga är naturligtvis; hur får man lättast bort skiten? Läste i Tips & Tricks-tråden om Svinto, men finns det något bra rengörningsmedel som lämpar sig också? Diskmedel plus skrapa-med-bestick-tricket fungerade inte...
Citera
2004-10-05, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Northwave
Glömsk som man är så stog ju linskoket på plattan (på full effekt) i två timmar istället för tjugo minuter. Botten på stålkastrullen är nu helt svart/mörkbrun och luktar död apa. Så, min fråga är naturligtvis; hur får man lättast bort skiten? Läste i Tips & Tricks-tråden om Svinto, men finns det något bra rengörningsmedel som lämpar sig också? Diskmedel plus skrapa-med-bestick-tricket fungerade inte...

jo, det ska finnas speciellt medel som man häller i och låter stå i en halvtimme, sen har det liksom frätt upp allt som inte är metall. kom inte på vad det heter
Citera
2004-10-05, 00:39
Medlem
StigAllans avatar
Lägg maskindiskmedel och vatten i kastrullen och koka upp under uppsikt.
Har du tur så lossnar det fastbrända.
Citera
2004-10-05, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
jo, det ska finnas speciellt medel som man häller i och låter stå i en halvtimme, sen har det liksom frätt upp allt som inte är metall. kom inte på vad det heter
Nått man kan köpa i en vanlig livsmedelsaffär? Får hålla utkik...
Annars kom jag på idén att "låna" med lite natriumhypoklorit från jobbet och hälla i kastrullen.
Citera
2004-10-05, 03:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Northwave
Nått man kan köpa i en vanlig livsmedelsaffär? Får hålla utkik...
Annars kom jag på idén att "låna" med lite natriumhypoklorit från jobbet och hälla i kastrullen.

Kaustiksoda ?

Var bara jävligt noggran med att skölja rent kastrullen efteråt
annars mår din kropp inte så bra och du kommer vara tvungen att kontakta dom snälla tanterna på 112.
Citera
2004-10-05, 03:46
Medlem
La Chasses avatar
Annars kan du ju köra konstnärsvarianten. Det brukar jag göra.
Den innebär att man nöjer sig med att hälla i vanligt vatten i kastrullen,
helst kallt. Sedan får den stå där ett par dagar och vips! så har det lösts upp!

Det miljövänliga får du på köpet.
Citera
2004-10-05, 08:05
Medlem
crippas avatar
Lyssna på StigAllan!
Citera
2004-10-05, 09:39
Medlem
Nu var det länge sedan jag brände fast något men sandpapper har jag väl tagit till någongång.
Citera
2004-10-05, 09:50
Medlem
jugges avatar
Ta lite vatten i botten på kastrullen och gnugga bort skiten med en sockerbit(ej snabb bitsocker)

Lycka till
Citera
2004-10-07, 22:28
Medlem
prettygirls avatar
Släng kastrullen åt helvete och införskaffa en ny!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in