Citat:
Ursprungligen postat av Lykeion
Kan man ta sånna summor, borde man veta att det inte ligger någon momsplikt på artisteri...
Omg, varför behöver ni hyra ett jäkla släp? Ska ni släpa med en Marshall-vägg till första giget?
Spelar man egen musik, så kan det vara svårt att få betalt överhuvudtaget för sina spelningar. Man får vara tacksam för mat och öl i det stadiet. Tänk dig in hur arrangören tänker: Varför ska han ge er mer pengar, än vad det lönar sig att ta dit er? Alltså, hur många besökare extra lockar ni, jämfört med ett annat lokalt band som lirar helt gratis? Kan meddela att en arrangör skiter fullständigt i hur många timmar ni lagt i replokalen, att ni har långt till spelstället och inte får plats med era prylar i bilen o.s.v... Han ser bara till vad han kan göra för vinst på att ha er där. Det är inte välgörenhet de sysslar med.
Jag vill säga emot dig lite där... Har du inte reggat ditt band som typ ekonomiskförening eller någon typ av företag, utan fakturan är skriven på privatpersoner så måste man betala extra för sociala avgifter etc, blir lite som moms.
BEroende på vilken backline som finns kan man vara tvungen att ta med sig egna prylar på gigget, och om man av någon anledning skulle ha en Marshall-vägg som glad amatör är det väl klart att man tar med sig den? Den gör ju ingen nytta i en liten replokal liksom
Och som arrangör själv kan jag säga att man INTE skiter i detaljerna för bandet. Själv är jag alltid noga med att bandet ska åt minstone kunna gå +-0 på att spela. Men sen är väl kanske inte jag som random krog-arrangör, utan har ett brinnande intresse för den svenska hårdrocksscenen och sliter väldigt mycket ideellt för att främja densamma.