2004-10-04, 22:28
Medlem
pebs avatar
Ja, får man sämre kondition av det?
Jag har snusat i kanske 1,5 år och jag e ju rätt ung..

för övrigt vill jag bara säga att min polare e helt dum i huvet som säger att han vill börja snusa... (han har aldrig rökt elle snusat förut) Misstänker att han gör det för att de e 'coolt' kommentera gärna på det också
Citera
2004-10-05, 02:49
Medlem
nasty.s avatar
Är ingen expert men tobaksrök innehåller kolmonoxid som uppstår när tobaken glöder. Kolmonoxiden överförs sen via lungerna till blodet och hindrar dom röda blodkropparna att ta upp syre och syrebristen leder till sämre kondition. Därför borde inte snus försämra konditionen eftersom det inte uppstår kolmonoxid.

Snusar inte typ halva Sveriges fotbolls landslag?
Citera
2004-10-05, 13:35
Medlem
hehe jo nasty och hockey med

Nej man får inte sämre kondition tror jag det är ju tandköttet och magen som tar stryk tror det inte har nåt med konditionen att göra.
Citera
2004-10-05, 16:12
Medlem
kaytees avatar
Man får visst sämre kondition av att snusa. Niktotin och blodkärl och grejer.
Ngn annan svarade på det här: http://forum.flashback.info/scandina...=153407&page=1
Citera
2004-10-06, 18:46
Medlem
pebs avatar
Hmm hur ska ni ha det?

förästen i den tråden du länkade till skrev han:

"Tja... fördelarna mot cigaretter är ju att det inte är skadligt för lungorna, du får inte så mycket sämre kondition"

Notera: Inte SÅ mycket sämre kondition.. så det lär väll inte spela så stor roll... eller? + att som ni sa så snusar ju skit många ishockey & fotbolls spelare... Tack för alla svaren
Citera
2004-10-07, 10:09
Medlem
kaytees avatar
Hittade en tråd om det.

http://www.halso.info/forum/viewtopi...ighlight-.html

"Nikotinet höjer blodtrycket, ger ökad hjärtfrekvens och drar ihop kapilärerna. Detta ger en sämre syresättning av muskulatur.(...)

"(...)En försämrad syreupptagning hos snusande idrottsmän jämfört med icke snusande idrottsmän har noterats i norska studier.(...)"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in