Citat:
Ursprungligen postat av ronnie10
Hur fan lyckas man åka dit? Alltså kollas gränsen där, typ att tågresares väskor kollas igenom lite slumpmässigt? Det kan jag inte tänka mig, men har alltid åkt båt då jag dragit till Danmark och där kollas absolut ingenting. Bara kliva på båten, har aldrig sett någon få sin väska kollad, och sen bara att kliva av. Klart. Fan gränsen till Finland är ju till och med helt obevakad, bara att köra över med bil, alltså jag menar alltså att gränsen är helt öppen, sitter en snubbe i ett bås men är ingen bom eller så, bara köra över bron i 50 km/h

. Så har aldrig fattat varför de smugglar diverse droger på båtar till stockholm det som kommer östeuropavägen, kanske är svårt att få från baltikum in i finland?
Det är aldrig några hundar ombord på båten om det inte är så att tullen har fått ett tips om ett stort lass som ska smugglas över.
Hundarna kan stå när du går AV båten, det är där du kan bli tagen om du har något med dig.
För övrigt så har jag ALDRIG sett en hund på tåget mellan Norreport <-> Helsingör.
Att man inte vill smuggla med bil är ganska självklart, tull, om den är där tittar efter bilar/förare/passagerare som passar in på stereotypen för smugglare (hört att det är mest biltyp dem brukar gå efter) äldre sunkig bil med sunkig förare -> första handsval att gå igenom.
Tar man båten och håller koll ordentligt på tull eller har ett system till hur man för över det så skulle jag säga att det är så obefintlig risk du någonsin kan få genom att smuggla.
Planering, planering, planering.
OnT: Blir förmodligen något fängelsestraff, var det egna pengar han köpte det för eller finns det någon ovanför han som la in pengarna till han? 1 kg är ganska mycket stålar ändå.