2011-05-03, 22:42
Medlem
bens0n1s avatar
Har en kompis som åkte över bron till danmark för att hämta 1kg hasch.
Han vart gripen i morse och är ostraffad förutom en rattfylla.

Vad kan han förvänta sig för straff?
2011-05-03, 22:45
Medlem
Sombreromannens avatar
ålder?

Tror han kommer få dryga böter och något fängelsestraff. 1 kilo räknas som grov smuggling tror jag.
2011-05-03, 22:46
Medlem
Röbbesnöbbes avatar
Jag tycker jävligt synd om din bror nu... Det är väl grovt narkotikabrott om jag inte har fel med den mängden väl? Det är 2 - 10 år på det. Sen är det ju smuggling också på det. Så han kan räkna med några år tyvärr :/
2011-05-03, 22:47
Medlem
"6 § Om en gärning som avses i 3 § gäller narkotika, döms för narkotikasmuggling till fängelse i högst tre år.
Om brottet är ringa, döms till böter eller fängelse i högst sex månader.
Om brottet är att anse som grovt, döms för grov narkotikasmuggling till fängelse, lägst två och högst tio år. Vid bedömningen av om brottet är grovt skall det särskilt beaktas om gärningen avsett en särskilt stor mängd narkotika, om gärningen ingått som ett led i en verksamhet som bedrivits i större omfattning eller yrkesmässigt, eller om verksamheten eller gärningen annars varit av särskilt farlig eller hänsynslös art." från http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20001225.htm

Antar att ett kilo anses vara ganska mycket, så det blir nog fängelse tyvärr.
2011-05-03, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bens0n1
Har en kompis som åkte över bron till danmark för att hämta 1kg hasch.
Han vart gripen i morse och är ostraffad förutom en rattfylla.

Vad kan han förvänta sig för straff?

501-1000g = 8 mån för innehav / 1 år överlåtelse.
2011-05-03, 22:51
Medlem
Citat:
6 § Om en gärning som avses i 3 § gäller narkotika, döms för narkotikasmuggling till fängelse i högst tre år.
Om brottet är ringa, döms till böter eller fängelse i högst sex månader.
Om brottet är att anse som grovt, döms för grov narkotikasmuggling till fängelse, lägst två och högst tio år. Vid bedömningen av om brottet är grovt skall det särskilt beaktas om gärningen avsett en särskilt stor mängd narkotika, om gärningen ingått som ett led i en verksamhet som bedrivits i större omfattning eller yrkesmässigt, eller om verksamheten eller gärningen annars varit av särskilt farlig eller hänsynslös art.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20001225.html

Sorry

Edit:

Bah, var lite för långsam.
2011-05-03, 23:20
Medlem
Passar kanske bättre i juridik delen men det blir nog runt 2 år som tidigare sagt. Åkte han bil eller tåg när de tog han?
2011-05-03, 23:57
Medlem
bens0n1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemligsnubbe
Passar kanske bättre i juridik delen men det blir nog runt 2 år som tidigare sagt. Åkte han bil eller tåg när de tog han?
Han är 23år.

Han tog tåget
2011-05-04, 03:26
Medlem
ronnie10s avatar
Hur fan lyckas man åka dit? Alltså kollas gränsen där, typ att tågresares väskor kollas igenom lite slumpmässigt? Det kan jag inte tänka mig, men har alltid åkt båt då jag dragit till Danmark och där kollas absolut ingenting. Bara kliva på båten, har aldrig sett någon få sin väska kollad, och sen bara att kliva av. Klart. Fan gränsen till Finland är ju till och med helt obevakad, bara att köra över med bil, alltså jag menar alltså att gränsen är helt öppen, sitter en snubbe i ett bås men är ingen bom eller så, bara köra över bron i 50 km/h . Så har aldrig fattat varför de smugglar diverse droger på båtar till stockholm det som kommer östeuropavägen, kanske är svårt att få från baltikum in i finland?
2011-05-04, 03:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ronnie10
Hur fan lyckas man åka dit? Alltså kollas gränsen där, typ att tågresares väskor kollas igenom lite slumpmässigt? Det kan jag inte tänka mig, men har alltid åkt båt då jag dragit till Danmark och där kollas absolut ingenting. Bara kliva på båten, har aldrig sett någon få sin väska kollad, och sen bara att kliva av. Klart. Fan gränsen till Finland är ju till och med helt obevakad, bara att köra över med bil, alltså jag menar alltså att gränsen är helt öppen, sitter en snubbe i ett bås men är ingen bom eller så, bara köra över bron i 50 km/h . Så har aldrig fattat varför de smugglar diverse droger på båtar till stockholm det som kommer östeuropavägen, kanske är svårt att få från baltikum in i finland?

dom går igenom tågen med hundar då och då
2011-05-04, 03:42
Medlem
Aj, har du hört något från honom?
2011-05-04, 03:48
Medlem
Sprayes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ronnie10

Det är aldrig några hundar ombord på båten om det inte är så att tullen har fått ett tips om ett stort lass som ska smugglas över.

Hundarna kan stå när du går AV båten, det är där du kan bli tagen om du har något med dig.

För övrigt så har jag ALDRIG sett en hund på tåget mellan Norreport <-> Helsingör.

Att man inte vill smuggla med bil är ganska självklart, tull, om den är där tittar efter bilar/förare/passagerare som passar in på stereotypen för smugglare (hört att det är mest biltyp dem brukar gå efter) äldre sunkig bil med sunkig förare -> första handsval att gå igenom.

Tar man båten och håller koll ordentligt på tull eller har ett system till hur man för över det så skulle jag säga att det är så obefintlig risk du någonsin kan få genom att smuggla.

Planering, planering, planering.

OnT: Blir förmodligen något fängelsestraff, var det egna pengar han köpte det för eller finns det någon ovanför han som la in pengarna till han? 1 kg är ganska mycket stålar ändå.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in