2011-05-03, 12:02
Medlem
Jake88s avatar
Dom har installerat någon konstig vattenmätare här för ett tag sedan och nu tycker jag att vattnet i duschen har blivit kallare.Det går inte duscha så där varmt så det ångar i hela badrummet som jag brukar göra.

Finns det någon regel för vad varmt vattnet ska vara? För jag skulle tippa att det inte är mer än 35 grader nu, typ bara så att det är ljummet och då har jag kranen på max. Dom kanske har sänkt värmen på vattnet nu när vi får betala vårt eget vatten, så vi ska använda mer och dom kunna ta mer betalt ?
Citera
2011-05-03, 12:13
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Vattnet ska hålla minst 60 grader för att man ska slippa legionellabakterien.
Be någon kolla temperaturen.
Citera
2011-05-03, 12:37
Moderator
Arne.Ankas avatar
Varmvattnet ska hålla minst 50grader vid tappstället säger reglementet, 35grader är åt helvete för lågt och totalt oacceptabelt.
Citera
2011-05-03, 12:51
Medlem
shouldbetrusteds avatar
http://sv.wikipedia.org/wiki/Legionella
Citat:
Bakterierna trivs bäst vid en vattentemperatur på 40 grader celsius. För att döda bakterierna behöver man hetta upp vattnet till över 50 grader.

* Vid 50 grader kan det dröja många timmar innan alla Legionellabakterier dött.
* Vid 60 grader dör de på omkring tio minuter.
* Vid 70 grader tar det mindre än 1 minut.

Sveriges största legionellautbrott genom tiderna inträffade i köpcentrat Punkt, i Västerås 1979. Bakterien hade då letat sig in i ett kyltorn på husets tak och sedan spridits med luftkonditioneringssystemet.[

Kan du ta med och visa hyresvärden...
Citera
2011-05-04, 08:47
Medlem
Som sagt, över 50 °C mätt vid tappstället (=duschen/handfatet) ska du ha för att hålla fritt från legionella och andra otrevligheter. Dock vill man inte ha över ca 60 °C pga skållningsrisk för barn och sånt.
Citera
2011-05-08, 12:44
Medlem
Bam.Bams avatar
Lånar tråden lite. Jag har också problem med vattnet i min dusch, det håller inte temperaturen. Om jag ställer in kranen på nåt som känns behagligt tar det ett par sekunder, sen är vattnet antingen skållhett eller iskallt. Får justera och sen händer det igen. Jävligt irriterande! Man bränner sig och blir isad och att duscha är bara skitjobbigt. Har varit såhär i över ett år, jag har påpekt det flera gånger för värden, och de bytte kranen, men det hjälpte inte och nu gör de inget åt det. Har jag några rättigheter i det här fallet?

Och de andra kranarna i lägenheten håller temperaturen hur fint som helst, det är bara i duschen som det är så här.
Citera
2011-05-08, 14:22
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bam.Bam
jag har påpekt det flera gånger för värden, och de bytte kranen
Idioti för de är inte där problemet ligger utan att nånting påverkar vattentemperatur och tryck, exempelvis en felkopplad diskmaskin.

Kan bl.a åtgärdas genom att kranen byts ut mot en termostatblandare.
Citera
2011-05-08, 14:28
Moderator
Tystnads avatar
Om dom har bytt kranen och denna är helt ny ,skulle jag tippa på att det är "kortslutning" mellan varmvatten och kallvatten ledningen i någon lägenhet bredvid dig som delar samma ledningar.
Någon kan ha kopplat in en duschslang med avstängningsknapp på så att det är fullt tryck på slangen hela tiden (varm o kallv kranarna är då öppna hela tiden) men detta får man aldrig göra eftersom det då går in kallvatten i varmvatten nätet bakvägen och då uppstår sådana fenomen som du beskriver i grannlägenheterna.
Citera
2011-05-08, 14:56
Medlem
Bam.Bams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Idioti för de är inte där problemet ligger utan att nånting påverkar vattentemperatur och tryck, exempelvis en felkopplad diskmaskin.

Kan bl.a åtgärdas genom att kranen byts ut mot en termostatblandare.

Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Om dom har bytt kranen och denna är helt ny ,skulle jag tippa på att det är "kortslutning" mellan varmvatten och kallvatten ledningen i någon lägenhet bredvid dig som delar samma ledningar.
Någon kan ha kopplat in en duschslang med avstängningsknapp på så att det är fullt tryck på slangen hela tiden (varm o kallv kranarna är då öppna hela tiden) men detta får man aldrig göra eftersom det då går in kallvatten i varmvatten nätet bakvägen och då uppstår sådana fenomen som du beskriver i grannlägenheterna.

Aha, så kanske det är. Men gäller detta bara då grannen har diskmaskinen igång? Eller alltid? För det kvittar vilken tid på dygnet jag duschar, det är alltid såhär. Hur åtgärdar man det? Skäller ut grannen , eller ska jag säga åt värden att de får ta in en rörmokare?
Citera
2011-05-08, 16:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jake88
Dom har installerat någon konstig vattenmätare här för ett tag sedan och nu tycker jag att vattnet i duschen har blivit kallare.Det går inte duscha så där varmt så det ångar i hela badrummet som jag brukar göra.

Finns det någon regel för vad varmt vattnet ska vara? För jag skulle tippa att det inte är mer än 35 grader nu, typ bara så att det är ljummet och då har jag kranen på max. Dom kanske har sänkt värmen på vattnet nu när vi får betala vårt eget vatten, så vi ska använda mer och dom kunna ta mer betalt ?

Har svårt att se att det kommer ut 35 gradigt vatten från varmvattenberedaren. Troligen är din blandare inställd på att det inte går att få varmare. Så gör man bland annat på dagis för att barnen inte ska skålla sig.
Citera
2011-05-08, 17:10
Medlem
cineramas avatar
Svarar till "trådtjuven" (inte trådstarten):

Tänk på att det inte bara är felaktigt inkopplat diskmaskin som kan orsaka detta här. Våra nya vänner från mellanöstern brukar "installera" en duschgrepp till någon blandare så de kan tvätta sig i baken med det istället för toapappper. Om det är felaktigt installerat, dvs efter kranen och kranen står på max hela tiden och man använder det nya handtaget som kontroll, då blir det ju problem på samma sätt... Vattnet kan gå runt från varm till kall eller vice versa eftersom kranen hela tiden är öppen...

Bor det kanske mellanösternfolk i huset där du bor? Fråga dem om de har någon fiffig lösning där de tvättar baken efter toalettbesöket? Då kan de ju svara och om ja då har du hittat problemet.

Sedan ja alla dessa bänkdiskmaskiner. Men där brukar man åtminstone koppla loss ibland för att kunna ta vatten laga mat och spola av...
Tipsa gärna att ha på max kallt.

Men det vill ju inte människorna som tvättar underlivet så de har kranen konstant på "behagligt" medelläge... Så det är ju troligast att det är just sån här grej som spökar någonstans...
Be dem att installera rätt eller åtminstone stänga kranen på rätt ställe... Och inte bara på duschhandtaget...
Citera
2011-05-09, 16:43
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinerama
Svarar till "trådtjuven" (inte trådstarten):

Tänk på att det inte bara är felaktigt inkopplat diskmaskin som kan orsaka detta här. Våra nya vänner från mellanöstern brukar "installera" en duschgrepp till någon blandare så de kan tvätta sig i baken med det istället för toapappper. Om det är felaktigt installerat, dvs efter kranen och kranen står på max hela tiden och man använder det nya handtaget som kontroll, då blir det ju problem på samma sätt... Vattnet kan gå runt från varm till kall eller vice versa eftersom kranen hela tiden är öppen...Bor det kanske mellanösternfolk i huset där du bor? Fråga dem om de har någon fiffig lösning där de tvättar baken efter toalettbesöket? Då kan de ju svara och om ja då har du hittat problemet.

Sedan ja alla dessa bänkdiskmaskiner. Men där brukar man åtminstone koppla loss ibland för att kunna ta vatten laga mat och spola av...
Tipsa gärna att ha på max kallt.

Men det vill ju inte människorna som tvättar underlivet så de har kranen konstant på "behagligt" medelläge... Så det är ju troligast att det är just sån här grej som spökar någonstans...
Be dem att installera rätt eller åtminstone stänga kranen på rätt ställe... Och inte bara på duschhandtaget...

Eftersom sådant här är PK! PK ! nämnde jag aldrig detta i mitt svar ,men Cinerama har helt rätt exakt detta jag tänkte på ,har varit inblandad i ett par sådana "fall"

Ang diskmaskin: Oftast går dessa på en annan vattenledningstam så badrummen påverkas ej ,är det marklägenhet kan det dock inträffa
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in