2011-05-02, 23:25
Medlem
swasis avatar
Jag använder Acne medlet "Epiduo". Jag har fått några av de vanligaste biverkningarna... Jag har två frågor...

Nu till frågan om ansiktet är torrt ska jag använda t.ex "HTH" på kvällen innan man smörjer in salvan och på morgonen efter du tvättat ut salvan? Eller ska man helt enkelt bara sluta ett tag eller minska dosen du använder?

Sen säger dem att man inte ska vistas i solen... Är det så att man kan tvätta ut det och sen ska det inte vara några problem att vara ute i solen? Läste detta på något forum men det var någon fjortisar och litar inte på dem..

Tack i förhand för alla svar.
Citera
2011-05-02, 23:30
Medlem
RosaRutigPennas avatar
Använd en ansiktskräm och ha på istället för HTH.

Nej, det räcker inte att bara tvätta av ansiktet och sedan är det fritt fram att sola. För att få huden icke solkänslig så måste du sluta med medlet
Citera
2011-05-02, 23:32
Medlem
swasis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRutigPenna
Använd en ansiktskräm och ha på istället för HTH.

Nej, det räcker inte att bara tvätta av ansiktet och sedan är det fritt fram att sola. För att få huden icke solkänslig så måste du sluta med medlet

Vad är egentligen det farliga med att sola med medicinen?
Citera
2011-05-02, 23:41
Medlem
RosaRutigPennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swasi
Vad är egentligen det farliga med att sola med medicinen?
Huden är mer exponerad än vanligt, vilket ökar risken för brännskador
Citera
2011-05-04, 09:52
Medlem
Min läkare sade att det är ganska lugnt att vistas i solen med Epiduo. Jag fick Epiduo i stället för Duac av bl.a. den anledningen, eftersom Duac tydligen ska vara värre.

Men vad vet jag, jag började min behandling i november, så jag har inte riktigt hunnit vistas i stark sol särskilt länge.
Citera
2011-05-04, 17:26
Medlem
Min erfarenhet är att huden tunnas ut mycket av behandlingen. Se till att använda hög solskyddsfaktor när du solar.
Annat tips är nattkräm att smörja på efter att du behandlat med Epiduo.
Citera
2011-05-04, 17:55
Medlem
Digums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRutigPenna
Huden är mer exponerad än vanligt, vilket ökar risken för brännskador
Huden blir väl lika mycket exponerad oavsett om du använder kräm eller ej?
Du tunnar ut huden med Epiduo vilket gör den mindre motståndskraftig mot solljus, du kan bli mer röd och irriterad om du glassar i solen.
Citera
2011-05-04, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trekky76
Min erfarenhet är att huden tunnas ut mycket av behandlingen. Se till att använda hög solskyddsfaktor när du solar.
Annat tips är nattkräm att smörja på efter att du behandlat med Epiduo.

Hur märker man att huden tunnats ut? Sjätte sinne?
Citera
2011-05-06, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av javenne
Hur märker man att huden tunnats ut? Sjätte sinne?

Eh nej, men det märker man. Det är ju dessutom det som Epiduo gör... Jag kan inte ens klämma ut en pormask utan att de ytliga blodkärlen brister numer.
Citera
2011-05-12, 16:56
Medlem
meganegerdases avatar
Jag fick Epiduo för drygt en månad sen och slutade använda det nu i veckan pga att man har kunnat sola, vilket enligt mig ger bättre effekt än medel.

Får se om jag börjar igen sen, blev nämligen inte så mkt bättre på en månad och det står ju att resultat skall uppnås inom 1-4 veckor.

Kommer få tetralysal till hösten så väntar på det, antibiotika here i come<3
Citera
2011-05-12, 18:17
Medlem
swasis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trekky76
Eh nej, men det märker man. Det är ju dessutom det som Epiduo gör... Jag kan inte ens klämma ut en pormask utan att de ytliga blodkärlen brister numer.

Hade ingenaning att huden tunnas ut... det förklarar ju faktiskt att man börjar bläda direkt.
Citera
2011-05-13, 12:04
Medlem
Epiduo funkade skitbra för mig, har väldigt få finnar nu för tiden. Det som återstår är egentligen bara ärr och röda märken från tidigare finnar.

Btw, har du någon källa på att huden tunnas ut? Har aldrig hört det förr och jag tänker mig att det kan finnas fler än en anledning till att ni blöder snabbare... varför ni nu försöker överhuvudtaget.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in