• 1
  • 2
2011-05-02, 17:57
Medlem
God kväll.

Har bestämt mig för att börja spara lite pengar, hur mycket varje månad vet jag inte men någon tusenlapp. Aktier kan jag inget om så tänker hålla mig borta från det ett tag.

Så jag antar att jag får använda en fond eller ett sparkonto?

Vilket hade varit smartast av de två valen och vad är skillnaden?

Helt ärligt, kan inte ett skit om detta! Så finns det någon snäll själ som kan hjälpa mig starta mitt sparande lite?

Love,
TjurFitta
Citera
2011-05-02, 18:02
Bannlyst
En fond kan vara en jävla massa olika saker. Aktiefonder, räntefonder, hedgefonder, valutafonder etc. Alla har olika risk och olika avgifter.

Ska du spara på lång sikt utan att vilja riskera att torska pengarna så skulle jag satsa på en räntefond med låg avgift. Bör ge bättre avkastning än sparkonto och du riskerar inte att torska det.

Jag har för mig att Spiltan en billig räntefond som du kan köpa via dem direkt eller via Avanza och liknande.
Citera
2011-05-02, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etaro
En fond kan vara en jävla massa olika saker. Aktiefonder, räntefonder, hedgefonder, valutafonder etc. Alla har olika risk och olika avgifter.

Ska du spara på lång sikt utan att vilja riskera att torska pengarna så skulle jag satsa på en räntefond med låg avgift. Bör ge bättre avkastning än sparkonto och du riskerar inte att torska det.

Jag har för mig att Spiltan en billig räntefond som du kan köpa via dem direkt eller via Avanza och liknande.

Tänkte göra det lätt för mig själv och köpa det genom SwedBank.. hittade ingen av dem två när jag sökte efter det :S
Citera
2011-05-02, 19:30
Medlem
Blocket.ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TjurFitta
Tänkte göra det lätt för mig själv och köpa det genom SwedBank.. hittade ingen av dem två när jag sökte efter det :S

Undvik att spara i storbankerna. Då dom har begränsat utbud, och gärna lyfter fram sina egna fonder till skyn..

För att kunna spara i Avanza Zero så måste du vara kund hos Avanza..

Om jag vore dig så skulle jag köra på Tex Avanza Zero, Folksam aktiefond Asien, Länsförsäkringar Fastighetsfond, Spiltan Räntefond..

Välj ut 2-3 fonder du gillar och spara i..
Senast redigerad av Blocket.se 2011-05-02 kl. 19:35.
Citera
2011-05-02, 19:42
Bannlyst
Som blocket säger så skit i storbankerna om du skall vara seriös. De kommer tala upp sina egna fonder som fan. Dessutom blir det mycket högre avgifter.

Det är gratis att skapa ett konto på Avanza. Sen är det bara handla. Större utbud och mycket bättre möjligheter att ta del av neutral info om priser och avgifter.
Citera
2011-05-02, 22:06
Medlem
Jo.. jag förstår vad ni menar, men jag orkar inte med att ha andra konton överallt m.m.

Gick igenom "SwedBanks" fond grej om ni vet vad jag menar och köpte lite i Länsförsäkringar Fastighets hoppas dock jag gjorde rätt nu
Citera
2011-05-02, 22:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TjurFitta
Jo.. jag förstår vad ni menar, men jag orkar inte med att ha andra konton överallt m.m.

Gick igenom "SwedBanks" fond grej om ni vet vad jag menar och köpte lite i Länsförsäkringar Fastighets hoppas dock jag gjorde rätt nu

Får jag fråga vad meningen med tråden var om du ändå skiter högaktningsfullt i alla råd du får?
Citera
2011-05-02, 23:37
Medlem
Synd att du inte anammar råden i tråden. Men ifall du nån gång får lust att placera om innehavet:

Vilken sparhorisont räknar du med? Snackar vi 1, 10 eller 40 år/månader/dagar? Viktigt att ta hänsyn till om man vill göra en övervägd placering.

Om du väljer att spara en längre period, 20 år, blir även avgifterna intressanta. En avgift på dryga 2%kan innebära att du förlorar hälften av det du sparar för mycket långa sparintervall. Då är indexfonder bättre på grund av deras låga avgift.
Citera
2011-05-03, 00:18
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stiglert
Synd att du inte anammar råden i tråden. Men ifall du nån gång får lust att placera om innehavet:

Vilken sparhorisont räknar du med? Snackar vi 1, 10 eller 40 år/månader/dagar? Viktigt att ta hänsyn till om man vill göra en övervägd placering.

Om du väljer att spara en längre period, 20 år, blir även avgifterna intressanta. En avgift på dryga 2%kan innebära att du förlorar hälften av det du sparar för mycket långa sparintervall. Då är indexfonder bättre på grund av deras låga avgift.

Detta är oerhört viktigt att tänka på och därför citerar jag detta och trycker lite extra på det.

Det som bestämmer var du skall sätta pengarna beror på följande:

1. Hur lång sparhorisont?

2. Vad för risk är du beredd att ta?

Du säger att du har Swedbank (har jag för mig). Lyssna aldrig aldrig aldrig på råd från dem om sparande. Det gäller naturligtvis alla storbanker som SEB, Nordea osv.

Skit sen i värdelösa "supersäkra" räntefonder som man måste ha vattenpass för att kunna se om kurvan förändras med tiden. Har du tex lån så är det alltid smartare att betala av dem istället för dessa skitiga räntefonder. Det enda räntefonder duger till är om du har 10 000 kr och du måste ha just 10 000 kr om typ 6 månader. Då duger räntefonden.
De duger faktiskt också om du lirar med ett par hundra millar och behöver avlastningar då och då av olika anledningar... typ.

Det är inte så ansträngande att starta ett konto på Avanza. När du väl gjort det så knyter du också din PPM till Avanza och eventuellt din IPS (individuellt pensionsparande). Vad du än gör så starta aldrig aldrig aldrig ett IPS-konto på Swedbank. Av flera orsaker, där den främsta är att de faktiskt lurar dig.

När du väl startat ett Avanzakonto och knytigt dina konton dit som jag sa så gör du från ditt lönekonto på Swedbank antingen en autogiro-pryl till Avanza eller så för du över pengar till Avanza när du betalar övriga räkningar.
Du borde nog också tänka på att starta dig en kapitalförsäkring och spara i. Om du gör det så gör aldrig aldrig aldrig det på Swedbank. Aldrig sa jag! Helt enkelt för att de lurar dig.

Nu har jag ingenting emot Swedbank får jag väl säga. Men jämfört med Avanza så liknar Swedbanks avgifter något som kan kallas lurendrejeri, minst sagt.

Om du eller någon annan vill ha en lätt hjälp med att förstå hur man sen skall sätta sina pengar i rätt sparande så kan jag berätta lite kort om det. Om seriöst intresse finns.
Citera
2011-05-03, 08:08
Medlem
Jag har helt missuppfattat era råd, jag trodde att ni inte ville att man skulle spara i Swedbank fonder (Som man söker efter.. om ni förstår vad jag menar).

Jag tänker spara lite pengar så länge jag har jobb, hur länge detta är vet jag inte, det kan vara mellan 1 år till 5 år. Tänkte bara att det är säkert smartare att spara pengar i en fond än att låta dem ligga kvar på kontot och det handlar inte om mycket till sparande heller.. så mycket ekonomin tilllåter (så mellan 500-2000kr antar jag varje månad). Är det ens lönt att starta en fond med kanske endast 10,000kr i?

Hur som helst; Ska ta mig orken och sätta upp ett konto Avanza ikväll (Ska bara läsa lite extra om det så jag vet var jag lägger mina pengar).

Jag vill ha det så enkelt, riskfritt och med så stor vinst möjligt för att vara riskfritt (The svensson dream!)

Sedan fråga; Hur ofta betalas räntan i fonden ut? Varje dag, månad eller årligen?
Senast redigerad av TjurFitta 2011-05-03 kl. 08:18.
Citera
2011-05-03, 11:03
Medlem
The_Aces avatar
Har du en buffert?
Det första du ska spara till är ett buffertsparande som bör vara åtminstone 2 - 3 månadslöner.
Detta ska ligga på ett lättillgängligt sparkonto så du snabbt kan plocka fram dem vid behov.
Citera
2011-05-03, 13:39
Medlem
Nej, det har jag inte.. tänkte fixa min buffert inom fonder eller är det korkat?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in