Citat:
Ursprungligen postat av stiglert
Synd att du inte anammar råden i tråden. Men ifall du nån gång får lust att placera om innehavet:
Vilken sparhorisont räknar du med? Snackar vi 1, 10 eller 40 år/månader/dagar? Viktigt att ta hänsyn till om man vill göra en övervägd placering.
Om du väljer att spara en längre period, 20 år, blir även avgifterna intressanta. En avgift på dryga 2%kan innebära att du förlorar hälften av det du sparar för mycket långa sparintervall. Då är indexfonder bättre på grund av deras låga avgift.
Detta är oerhört viktigt att tänka på och därför citerar jag detta och trycker lite extra på det.
Det som bestämmer var du skall sätta pengarna beror på följande:
1. Hur lång sparhorisont?
2. Vad för risk är du beredd att ta?
Du säger att du har Swedbank (har jag för mig). Lyssna aldrig aldrig aldrig på råd från dem om sparande. Det gäller naturligtvis alla storbanker som SEB, Nordea osv.
Skit sen i värdelösa "supersäkra" räntefonder som man måste ha vattenpass för att kunna se om kurvan förändras med tiden. Har du tex lån så är det alltid smartare att betala av dem istället för dessa skitiga räntefonder. Det enda räntefonder duger till är om du har 10 000 kr och du måste ha just 10 000 kr om typ 6 månader. Då duger räntefonden.
De duger faktiskt också om du lirar med ett par hundra millar och behöver avlastningar då och då av olika anledningar... typ.
Det är inte så ansträngande att starta ett konto på Avanza. När du väl gjort det så knyter du också din PPM till Avanza och eventuellt din IPS (individuellt pensionsparande). Vad du än gör så starta aldrig aldrig aldrig ett IPS-konto på Swedbank. Av flera orsaker, där den främsta är att de faktiskt lurar dig.
När du väl startat ett Avanzakonto och knytigt dina konton dit som jag sa så gör du från ditt lönekonto på Swedbank antingen en autogiro-pryl till Avanza eller så för du över pengar till Avanza när du betalar övriga räkningar.
Du borde nog också tänka på att starta dig en kapitalförsäkring och spara i. Om du gör det så gör aldrig aldrig aldrig det på Swedbank. Aldrig sa jag! Helt enkelt för att de lurar dig.
Nu har jag ingenting emot Swedbank får jag väl säga. Men jämfört med Avanza så liknar Swedbanks avgifter något som kan kallas lurendrejeri, minst sagt.
Om du eller någon annan vill ha en lätt hjälp med att förstå hur man sen skall sätta sina pengar i rätt sparande så kan jag berätta lite kort om det. Om seriöst intresse finns.