2011-05-02, 20:18
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ooskar
Du blir inte bestulen på någonting! Pengarna används för att ge dig en bättre livskvalitet i Sverige!
Skatt drivs in under hot om dödligt våld. Det är definitionsmässigt stöld.

Men ta det i rätt tråd:
https://www.flashback.org/t687253

Citat:
Ursprungligen postat av nonamekalle
Du har fått ett antal motiveringar till varför man ska betala skatt.
Man ska undvika skatt av samma anledning som man ska undvika mördare, tjuvar och våldtäktsmän. När någon våldför sig på dig eller din egendom så har du rätt till självförsvar, oavsett om angriparen heter Anders eller staten.
Senast redigerad av 2_Thumbs_Up 2011-05-02 kl. 20:23.
Citera
2011-05-02, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up

Man ska undvika skatt av samma anledning som man ska undvika mördare, tjuvar och våldtäktsmän. När någon våldför sig på dig eller din egendom så har du rätt till självförsvar, oavsett om angriparen heter Anders eller staten.

Vad är då ditt motiv att elda upp pengarna? Ska man skydda sig mot mördare genom att begå självmord? Undvika tjuvar genom att sno från sig själv eller undvika våldtäktsmän genom att våldta sig själv?
På vilket sätt skyddar du dina pengar genom att förstöra dem?

Hur tänker du dig att sjukvård, skolor, vägbyggen, försvarsmakt, räddningstjänst, domstolar, ålderdomshem mm mm ska finansieras?
Citera
2011-05-02, 21:12
Medlem
Citat:
Skatt drivs in under hot om dödligt våld. Det är definitionsmässigt stöld.

Men ta det i rätt tråd:
https://www.flashback.org/t687253

Med samma logik är du medbrottslig om du nyttjar något skattefinansierat då antar jag?

Vilket dödligt våld är det du talar om för övrigt?
Citera
2011-05-02, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carpedijem
Det var nog det dummaste jag hört. Vart fan tror du pengarna kommer ifrån dom bygger upp vårt samhälle osv osv? Du och andra tröga jävlar kan göra det och bo i en liten skiten by någonstans.

Visst, det suger att betala skatt. Men det finns också en anledning.
Du tycker det suger att betala skatt för att du blir av med pengar?
Jag tycker det suger att betala skatt för pengar går till helt saker och slösas bort, TS exempel borde filmas och sändas i TV som statuerande principiellt exempel.
Citera
2011-05-02, 21:32
Medlem
muppenwtfs avatar
Säg att jag kostar staten 10 000 kr per år och skattar 30 000 kr per år.
Då hade jag utan tvekan bränt 20 000
Citera
2011-05-02, 21:48
Medlem
Danneskjölds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjonsson
Om ni kunde slippa betala skatt genom att ta lika mycket pengar och elda upp eller spola ner toaletten, hade ni då gjort det?

Jag hade gjort det.

Utan tvekan hade jag gjort det. Det värsta med att betala skatt är inte att man blir bestulen, utan vetskapen om att man genom att låta staten gräva i ens fickor hjälper den att fungera och växa. Som att se parasiter långsamt äta upp en, frodas och fortplanta sig av energin i ens kropp, för att med hjälp därav gå vidare till nästa offer..
Citera
2011-05-02, 22:42
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Vad är då ditt motiv att elda upp pengarna? Ska man skydda sig mot mördare genom att begå självmord? Undvika tjuvar genom att sno från sig själv eller undvika våldtäktsmän genom att våldta sig själv?

På vilket sätt skyddar du dina pengar genom att förstöra dem?
Om du läser trådstarten igen så ser du att det var en högst hypotetisk fråga. Om ni kunde slippa betala skatt genom att elda upp pengarna...

Utanför detta hypotetiska scenario finns det givetvis ingen anledning att elda upp pengarna. Men om det var ett bombsäkert sätt att slippa skatt, och inget annat sätt fanns, så skulle det vara helt rätt att utnyttja det.

Citat:
Hur tänker du dig att sjukvård, skolor, vägbyggen, försvarsmakt, räddningstjänst, domstolar, ålderdomshem mm mm ska finansieras?
Utan att pistolhota mina grannar! Genom frivillig kooperation, antingen genom att var och en betalar för sig eller att alla som har något att vinna på något går ihop och samarbetar, allt beroende på vad som är bäst för situationen.

En motfråga, är du beredd att ta en pistol, bryta dig in i dina grannars hem och hota dem till livet ifall de inte finansierar Sveriges skola? Ifall du tycker att det skulle kännas lite obekvämt, eller rent av omoraliskt, så ser jag inte hur du moraliskt kan försvara att staten ska göra det i ditt ställe.

Tror du för övrigt att vi skulle strunta i att utbilda våra barn ifall staten inte tvingade oss till det under pistolhot? Jag tror tvärtom, ifall människor själva fick prioritera vad deras pengar gick till, så skulle skolor och äldrevård inte vara i närheten av lika underfinansierat som det är idag.

Citat:
Ursprungligen postat av Nurka
Med samma logik är du medbrottslig om du nyttjar något skattefinansierat då antar jag?
Det är inte omoraliskt att ta tillbaka det man har blivit bestulen på. Men om jag fick välja så skulle jag betala för de tjänster jag använder och slippa bli bestulen på hälften av allt jag skapar varje månad. Men nu får vi ju inte välja.

Citat:
Ursprungligen postat av Nurka
Vilket dödligt våld är det du talar om för övrigt?

Prova att sluta lyda statens order så lovar jag att du kommer få se på våld! Ifall du slutar betala skatt så kommer staten skicka beväpnade hantlangare som bryter sig in i ditt hem och försöker kidnappa dig. Ifall du försöker försvara dig mot detta angrepp kommer de trappa upp våldet till den nivå de anser nödvändigt för att du ska lyda. Vägrar du lyda statens order in i det sista så kommer staten döda dig. Att lida eller lyda, det är det val som staten ger dig!
Citera
2011-05-03, 14:44
Medlem
Citat:
Prova att sluta lyda statens order så lovar jag att du kommer få se på våld! Ifall du slutar betala skatt så kommer staten skicka beväpnade hantlangare som bryter sig in i ditt hem och försöker kidnappa dig. Ifall du försöker försvara dig mot detta angrepp kommer de trappa upp våldet till den nivå de anser nödvändigt för att du ska lyda. Vägrar du lyda statens order in i det sista så kommer staten döda dig. Att lida eller lyda, det är det val som staten ger dig!

Nej, staten kommer inte döda dig. Däremot kommer staten sätta dig i fängelse så du inte kan använda samhällets gemensamma-skattefinansierade-resurser. Sluta bete dig som en parasit till samhället eller bosätt dig på en egen liten ö.
Svenska folket har faktiskt röstat fram ett parti som stödjer en stat som tar in skatt, det är bara rätta sig efter det gemensamma beslutet.
Citera
2011-05-03, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muppenwtf
Säg att jag kostar staten 10 000 kr per år och skattar 30 000 kr per år.
Då hade jag utan tvekan bränt 20 000

Vad händer den dagen du blir sjuk, hamnar i en trafikolycka eller helt enkelt blir pensionär? Då kommer du kanske betala 10 000 per år i skatt men kostar samhället 100 000. Hur finansierar du det?

Citat:
Om du läser trådstarten igen så ser du att det var en högst hypotetisk fråga. Om ni kunde slippa betala skatt genom att elda upp pengarna...

Utanför detta hypotetiska scenario finns det givetvis ingen anledning att elda upp pengarna. Men om det var ett bombsäkert sätt att slippa skatt, och inget annat sätt fanns, så skulle det vara helt rätt att utnyttja det.

Okej, antar att jag missuppfattade trådstarten då.

Citat:
Utan att pistolhota mina grannar! Genom frivillig kooperation, antingen genom att var och en betalar för sig eller att alla som har något att vinna på något går ihop och samarbetar, allt beroende på vad som är bäst för situationen.

Vem skulle frivillig ställa upp och betala din cancermedicin och sjukvård som kostar miljontals kronor?
Ska jag behöva dra mitt visakort innan räddningstjänsten kommer och släcker mitt hus?

Citat:
En motfråga, är du beredd att ta en pistol, bryta dig in i dina grannars hem och hota dem till livet ifall de inte finansierar Sveriges skola? Ifall du tycker att det skulle kännas lite obekvämt, eller rent av omoraliskt, så ser jag inte hur du moraliskt kan försvara att staten ska göra det i ditt ställe.

Om någon nyttjar samhällets resurser utan att vara med och betala för det, så är det inte mer än rätt att man vidtar de åtgärder som behövs. Du kan få nyttja min bil om du vill, men då måste först be om det och jag kan kräva att du betalar för dig, med vinst för min del.

Citat:
Tror du för övrigt att vi skulle strunta i att utbilda våra barn ifall staten inte tvingade oss till det under pistolhot? Jag tror tvärtom, ifall människor själva fick prioritera vad deras pengar gick till, så skulle skolor och äldrevård inte vara i närheten av lika underfinansierat som det är idag.

Jag är kanske imbecill men jag TROR att insatta politiker har bättre koll på vart våra skattepengar behövs än varje enskild människa. Sen kan jag väl hålla med om att vissa prioriteringar kan vara lite sneda, men det är väl bara att försöka rätta upp med hjälp av nästkommande val.

Citat:
Det är inte omoraliskt att ta tillbaka det man har blivit bestulen på. Men om jag fick välja så skulle jag betala för de tjänster jag använder och slippa bli bestulen på hälften av allt jag skapar varje månad. Men nu får vi ju inte välja.

Så du ska betala polisen varje gång de patrullerar genom din stad och du känner dig lite extra trygg? Du ska betala för din extremt dyra medicin när du blir sjuk? Du ska betala för din skolgång (70 000-200 000 per läsår på gymnasiet)?

Citat:

Jag antar att betala skatt är en av de överenskommelser man ingått med staten för att bli svensk medborgare. Det hela är egentligen väldigt enkelt, passar det inte så är det bara att lämna landet. Att de skulle döda dig har jag mycket svårt att tro, du får nog själv bruka väldigt mycket våld innan detta sker. Och brukar du så mycket våld tycker jag att "statens hantlangare" har all rätt att ta livet av dig.
Citera
2011-05-03, 19:04
Medlem
SparkMans avatar
Hade jag fått plocka ur den delen av skatten som går till bidragssnyltare så hade jag garanterat bränt de pengarna mitt framför ögonen på de som blir utan ersättning
Citera
2011-05-04, 00:12
Medlem
Rois avatar
Jag hade gjort det. Staten erhåller en mindre mängd pengar relativt näringslivet, vilket medför att skattetrycket sjunker(även om det är en droppe i havet). Det är inte direkt så att man förstör något av värde, eftersom pengars enda värde kommer av vad man kan köpa för dem.
Citera
2011-05-04, 14:19
Medlem
Brinkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjonsson
Om ni kunde slippa betala skatt genom att ta lika mycket pengar och elda upp eller spola ner toaletten, hade ni då gjort det?

Jag hade gjort det.
FB smartaste kommentar ever, genomtänkt (?)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in