Citat:
Ursprungligen postat av nonamekalle
Vad är då ditt motiv att elda upp pengarna? Ska man skydda sig mot mördare genom att begå självmord? Undvika tjuvar genom att sno från sig själv eller undvika våldtäktsmän genom att våldta sig själv?
På vilket sätt skyddar du dina pengar genom att förstöra dem?
Om du läser trådstarten igen så ser du att det var en högst hypotetisk fråga.
Om ni kunde slippa betala skatt genom att elda upp pengarna...
Utanför detta hypotetiska scenario finns det givetvis ingen anledning att elda upp pengarna. Men om det var ett bombsäkert sätt att slippa skatt, och inget annat sätt fanns, så skulle det vara helt rätt att utnyttja det.
Citat:
Ursprungligen postat av nonamekalle
Hur tänker du dig att sjukvård, skolor, vägbyggen, försvarsmakt, räddningstjänst, domstolar, ålderdomshem mm mm ska finansieras?
Utan att pistolhota mina grannar! Genom frivillig kooperation, antingen genom att var och en betalar för sig eller att alla som har något att vinna på något går ihop och samarbetar, allt beroende på vad som är bäst för situationen.
En motfråga, är du beredd att ta en pistol, bryta dig in i dina grannars hem och hota dem till livet ifall de inte finansierar Sveriges skola? Ifall du tycker att det skulle kännas lite obekvämt, eller rent av omoraliskt, så ser jag inte hur du moraliskt kan försvara att staten ska göra det i ditt ställe.
Tror du för övrigt att vi skulle strunta i att utbilda våra barn ifall staten inte tvingade oss till det under pistolhot? Jag tror tvärtom, ifall människor själva fick prioritera vad deras pengar gick till, så skulle skolor och äldrevård inte vara i närheten av lika underfinansierat som det är idag.
Citat:
Ursprungligen postat av Nurka
Med samma logik är du medbrottslig om du nyttjar något skattefinansierat då antar jag?
Det är inte omoraliskt att ta tillbaka det man har blivit bestulen på. Men om jag fick välja så skulle jag betala för de tjänster jag använder och slippa bli bestulen på hälften av allt jag skapar varje månad. Men nu får vi ju inte välja.
Citat:
Ursprungligen postat av Nurka
Vilket dödligt våld är det du talar om för övrigt?
Prova att sluta lyda statens order så lovar jag att du kommer få se på våld! Ifall du slutar betala skatt så kommer staten skicka beväpnade hantlangare som bryter sig in i ditt hem och försöker kidnappa dig. Ifall du försöker försvara dig mot detta angrepp kommer de trappa upp våldet till den nivå de anser nödvändigt för att du ska lyda. Vägrar du lyda statens order in i det sista så kommer staten döda dig. Att lida eller lyda, det är det val som staten ger dig!