2011-05-02, 13:05
Medlem
Jag har en ktm 450 sx-f med elstart bara. Så enda chansen att starta den om elstarten lägger av är att rulla igång aset i nerförsbacke.

Min fråga är då.. Är det bättre att lägga i en hög växel när man ska rullstarta igång en cross?
Eller ska man försöka på 1:an?

Jag vet att det krävs bra underlag och bra backe för att man ska lyckas!
Citera
2011-05-02, 13:14
Medlem
hellre en högre växel 2-3an så du inte låser det drivande däcket, underlag. ja du asfalt e ju aldrig fel då du får bra friktion mot det.
Citera
2011-05-02, 13:15
Medlem
Neontomtes avatar
2:ans växel, spring åta bara helvete och hoppa på och släpp kopplingen.
Kan bli krångligt med en 450
Citera
2011-05-02, 13:16
Medlem
Draedons avatar
Det är rätt hög komp på 1:an så peta i tvåan och rulla på.
Citera
2011-05-02, 13:17
Medlem
Avva66s avatar
Lycka till, möjligtvis att du får bakhjulet att rulla på högsta växeln.
Citera
2011-05-02, 13:19
Medlem
Jag lyckades nämligen i helgen.. har aldrig provat förut så det var väl en jävla tur att den drog igång för jag var mitt i skogen... eller grusväg iaf.

Hyffsad nerförsbacke och hoppa på å drog i ettan å den jäveln starta Men hade för mig att nån sagt att det är bättre med 2:ans växel. Men det kom jag på först nu.. men då vet man till nästa gång! Tack för det!
Citera
2011-05-02, 15:50
Medlem
Jag hade ett helvette med att starta min gamla cross när den stått några dagar, jag brukade snöra fast en bogserlina bakom bilen, lägga i trean och åka runt kvarteret tills den gick igång!
Citera
2011-05-04, 23:58
Medlem
grovsmides avatar
Rekommenderar inte bogsering med bil, det kräver erfarenhet av bilföraren men inte minst av killen på cykeln bakom, framför allt blir det ett jävla drag att hålla emot från stillastående eller låg fart så fysik är också bra. Lätt att man fladdrar åt helvete och inte fan vågar man koppla linan till styret på en 2-hjuling..

Är det möjligt (kan vara praktiskt olämpligt) så rekommenderar jag istället att ha draghjälp av en annan mc snett bakom som trycker dig framåt med foten mot svingen, bakskärm/bakram eller rent av ryggtavlan, vad som är lämpligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in