2004-10-04, 06:58
Medlem
Dynamics avatar
I svergie ska vi tillåta religons frihet i den mån att den andra religonen ochså tillåter religons frihet :mad: och alla religoner som inte kan tillåta det bores föbjudas annars är det helt galet heller är jag ute och cyklar
Citera
2004-10-04, 07:16
Medlem
scratchys avatar
Tja, det är väl som med övriga demokratiska fri -och rättigheter. I en demokrati är det tillåtet att verka för demokratins avskaffande, så länge kampen inte medför att man begår andra brott, såsom våld, hot, skadegörelse. Religionsfrihet innebär att man får leva efter vilken religiös riktning man vill, så länge man inte kränker andras rättigheter. Den friheten innebär även en frihet att verka för att andras religionsfrihet avskaffas, hur dumt det än verkar.
Citera
2004-10-04, 07:50
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dynamic
I svergie ska vi tillåta religons frihet i den mån att den andra religonen ochså tillåter religons frihet :mad: och alla religoner som inte kan tillåta det bores föbjudas annars är det helt galet heller är jag ute och cyklar

Du är nog inte bara ute och cyklar - utan har nog cyklat in i dimman ...

Religionsfrihet innebär att man har rätt att tro på vilken religion som helst - och alla religioner har frihet att verka och försöka sprida sin lära.

Men - även de flesta religioner innerst inne anser att alla andra är fel och bör avskaffas - så fråntar detta inte dem rätten att missionera.

Däremot är ju tack och lov religionerna i Sverige underkastade statens lagar, så t ex människooffer är ju förbjudet.
Citera
2004-10-04, 08:51
Medlem
asa_odems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss

Religionsfrihet innebär att man har rätt att tro på vilken religion som helst - och alla religioner har frihet att verka och försöka sprida sin lära.

Men - även de flesta religioner innerst inne anser att alla andra är fel och bör avskaffas - så fråntar detta inte dem rätten att missionera.

Däremot är ju tack och lov religionerna i Sverige underkastade statens lagar, så t ex människooffer är ju förbjudet.

Religion över huvudtaget skall vara underkastade statens lagar.
Citera
2004-10-04, 19:58
Medlem
Himmelwagens avatar
Citat:

Och på vilken grund ska man definiera huruvida en religion tillåter religionsfrihet? Skulle man förbjuda kristendomen eftersom Bibeln tidvis talar om att ha ihjäl dom som börjar tillbe andra gudar?
Citera
2004-10-05, 21:14
Medlem
Dynamics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss

Jo du har rätt med detta stycke

Citat:
Men - även de flesta religioner innerst inne anser att alla andra är fel och bör avskaffas - .
´

Men Religion som hotar folk att det kommer gå åt helvete för dig om du inte håller på min Religion tycker jag låter fel..
Citera
2004-10-05, 21:17
Medlem
Dynamics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmelwagen
Och på vilken grund ska man definiera huruvida en religion tillåter religionsfrihet? Skulle man förbjuda kristendomen eftersom Bibeln tidvis talar om att ha ihjäl dom som börjar tillbe andra gudar?

Då ligger jag risigt till jag tror på Gud men jag tror ochså på Asa Gudarna.
Citera
2004-10-05, 21:19
Medlem
nasty.s avatar
Citat:
Men Religion som hotar folk att det kommer gå åt helvete för dig om du inte håller på min Religion tycker jag låter fel..
Just därför har vi religionsfrihet, så du kan välja en religion du gillar istället eller välja att inte tro.
Citera
2004-10-05, 21:20
Medlem
nasty.s avatar
Citat:
Då ligger jag risigt till jag tror på Gud men jag tror ochså på Asa Gudarna.
Vilken Gud tror du på förutom asa gudarna?
Citera
2004-10-05, 21:22
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:
Jo du har rätt med detta stycke

´

Då får du avstå från de allra flesta religioner.

Åtm de monoteistiska ("Du skall inga andra gudar hava utom Jahve ... etc") - dvs, judendom, kristendom och islams alla olika varianter.

Den enda som jag känner till som accepterar alla andra religioner är hinduismen. Men, det är väl mest för att de har ett myller av gudar redan - så en eller två till - spelar liksom ingen roll.

(Buddhismen är i mina ögon inte någon religion, mera filosofi - även om blandformer med hinduism, islam och/eller äldre östasiatiska religioner förekommer.)
Citera
2004-10-05, 23:03
Medlem
Dynamics avatar
Oj då det var vist känsligt att jag tror på Asa gudarna efter som jag läser bibeln och både är konfumerad och döpt så är jag Kristen. Jag har trott på Gud och Asa Gudarna sen jag var 5. år vet inte om jag trodde på gudar tidigare eftersom mitt minne är lite luddigt före det. Men det är kanske fel att konfumera mig då när jag faller på en av Guds budord men det kändes rätt sak att göra då och gör det fortfarande.
Citera
2004-10-05, 23:05
Medlem
Dynamics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nasty.
Vilken Gud tror du på förutom asa gudarna?

just Asa Gudarna och Gud inga mer...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in