2011-05-02, 09:19
Medlem
Hej!!
Jag skaffade en katt för ca 2 veckor sedan. Han är 7 mån och helvit. Han är tillgiven, bussig osv. Men det är en sak som förbryllar mig, han nyser. Och då menar jag mer än vad som kan tänkas normalt. Han har inga andra saker, han är helt frisk, men nyser.
Finns det nån här på fb som har nån aning om vad det kan vara??
Citera
2011-05-02, 09:21
Medlem
symbicorts avatar
Har du det dammigt hemma?
Citera
2011-05-02, 09:30
Medlem
Benvolios avatar
Ta fram städutrustningen och skrid till verket bara!
Citera
2011-05-02, 09:33
Bannlyst
Min katt brukar nysa rejält periodvis. Men efter några dagar / 1 vecka så slutar hon. Och det är alltid väldigt rent hemma hos mig. De blir väl förkylda de med ibland?
Citera
2011-05-02, 09:37
Medlem
Det är nog ingen fara - men om han inte slutar efter kanske drygt en vecka, så bör du nog ta kontakt med en veterinär.

Vår katt nös en hel del i höstas, men efter några dagar slutade han. Han var nog lite förkyld bara.

Citera
2011-05-02, 10:15
Medlem
Så länge inte allmäntillståndet är förändrat eller katten har flytningar från nos och/eller ögon så är det nog bara något skräp. Det brukar gå över.

För att slippa oroa sig så kan man vaccinera mot kattsnuva, då skräms inte katten lika mycket varenda gång den petat upp damm i näsan
Citera
2011-05-02, 23:47
Medlem
Tack för alla era svar.
Jag tycker inte det är så värst damigt här, bara lite isåfall. Reagerar dem på minsta lilla dam?
Citera
2011-05-03, 00:54
Medlem
TireFires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elenora
Tack för alla era svar.
Jag tycker inte det är så värst damigt här, bara lite isåfall. Reagerar dem på minsta lilla dam?

Ja är han inte kastrerad så är det mycket möjligt att han reagerar på minsta lilla dam (kanske dig om du är tjej)och blir då så exalterad så han nyser.

OnT: Har två själv och han min hane nös mycket i början, blev lite orolig då ha inte var vaccinerad mot något vid det tillfället men det har avtagit, nu nyser han inte mer än en vad en vanlig katt gör, knappt alls faktiskt. Inte läst hela tråden men om du inte vaccinerat honom mot det mesta, så är det dags.
En förkylning för katter är inte att leka med, kattsnuva är inget roligt kapitel för en katt.
Senast redigerad av TireFire 2011-05-03 kl. 01:00.
Citera
2011-05-05, 17:36
Medlem
[quote=TireFire]Ja är han inte kastrerad så är det mycket möjligt att han reagerar på minsta lilla dam (kanske dig om du är tjej)och blir då så exalterad så han nyser.

Exhalterad? Kan det verkligen vara så eller är det en egen idé/teori som du har?
Citera
2011-05-05, 19:42
Medlem
Om katten inte är vaccinerad så gör de när den slutat nysa.
Torka rent nosen om den är kladdig, håll koll om snoret blir färgat det kan leda till värre infektioner.
Tempen på en katt är ca 39 grader.
Citera
2011-05-05, 20:54
Medlem
TireFires avatar
[quote=Elenora]
Citat:
Ursprungligen postat av TireFire
Ja är han inte kastrerad så är det mycket möjligt att han reagerar på minsta lilla dam (kanske dig om du är tjej)och blir då så exalterad så han nyser.

Exhalterad? Kan det verkligen vara så eller är det en egen idé/teori som du har?

Det var ett ordskämt på din felstavning av "damm". Du skrev "dam". Varken seriöst eller roligt tydligen eftersom du inte förstod det.
Citera
2011-05-07, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elenora
Hej!!
Jag skaffade en katt för ca 2 veckor sedan. Han är 7 mån och helvit. Han är tillgiven, bussig osv. Men det är en sak som förbryllar mig, han nyser. Och då menar jag mer än vad som kan tänkas normalt. Han har inga andra saker, han är helt frisk, men nyser.
Finns det nån här på fb som har nån aning om vad det kan vara??
kanske giftiga blommor som den ätit av som kan irritera?
Det hände nämligen min katt men jag lyckades finna vilka blad det handlade om sparade visade som gjorde katten så hostig slemig men det kan skapa problem hos djur så kolla upp vad katten gör och var NOGA.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in