Flashback bygger pepparkakshus!
2011-05-01, 23:21
Medlem
No_lifers avatar
Go kväll!

För några månader sen (Februari tror jag). Så ringde det en telefonförsäljare hem till mig. Pladdrar på med försäljaren på andra sidan luren ett bra tag. Var lite nojig att beställa, men i det tillståndet jag befann mig i så bestämde jag mig för att köra på efter många om och men. Minns att hon sa att dom kunde skicka hem ett brev till mig som jag kunde få kolla igenom och svara på ifall jag ville (på så sätt beställa tjänsten). Fick ett brev någon vecka senare och hade nästan glömt av att jag hade pratat med försäljaren, sket fullständigt i brevet. Fick några veckor senare en påminnelse, sket i den också, fick en till som jag också sket i. Vill ju inte ha tjänsten eller något. Så i fredags fick jag ett Inkassokrav från bolagen som äger tjänsten. Allt som allt blir det 510 kr och den kostar 299 från början.

Nu till min fråga: Kan jag göra något åt detta? Eller måste jag punga ut 500 spänn? Känns så jävla surt för ekonomin är rätt kass och måste lägga vartenda öre på student och bal som kommer denna månaden. Kan tänka mig att det inte är så lätt att komma undan med detta genom ett telefonsamtal till deras chef. Och till er som bara tänker skriva att det är mitt egna fel eller liknande ber jag snällt och vänligt att inte slösa någon tid i denna tråden för jag vet mycket väl om att jag egentligen inte har någon annan att skylla än mig själv.

Tack på förhand!
Citera
2011-05-01, 23:28
Medlem
RazorTongues avatar
Finns inget att diskutera, då det faktiskt ÄR så att DU har tabbat dig. Stå ditt kast och betala, och ta lärdom av det hela.
Citera
2011-05-01, 23:34
Medlem
michieffs avatar
De har med största sannolikhet bandat när du säger ja till tjänsten så ja du ska betala för det du ingår avtal i. Simple and plain.
Citera
2011-05-01, 23:37
Medlem
Du kan alltid ringa företaget i fråga och be att få ta del av inspelningen som troligtvis gjordes i samtalet, finns ingen sådan är det upp till företaget att styrka avtalet.

Är det så som michieff säger, att de har bandat den delen av samtalet där du kort säger ja till ett avtal, då har du nog svårt att slippa undan.
Citera
2011-05-01, 23:47
Medlem
No_lifers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilithi
Du kan alltid ringa företaget i fråga och be att få ta del av inspelningen som troligtvis gjordes i samtalet, finns ingen sådan är det upp till företaget att styrka avtalet.

Är det så som michieff säger, att de har bandat den delen av samtalet där du kort säger ja till ett avtal, då har du nog svårt att slippa undan.

Är ganska säker på att dom spelade in skiten. Fuck! Tack för svaren grabbar!

Tråden kan låsas.
Citera
2011-05-03, 00:29
Medlem
bullbys avatar
Kan ju till lägga att försäljaren måste säga att det spelas in för att det ska vara giltigt. Så du kan ju alltid testa med att ringa till företaget! Har du tur så är hela samtalet inspelat och så har försäljaren glömt att säga att orders bekräftelsen spelas in.
Citera
2011-05-03, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bullby
Kan ju till lägga att försäljaren måste säga att det spelas in för att det ska vara giltigt.

Nej?
Citera
2011-05-03, 01:19
Medlem
Frågan rent juridiskt är: Kan de BEVISA att du MOTTAGIT skiten? Om ej, spelar det ingen roll vad du gått med på och vad de kräver.
Senast redigerad av lazsaros 2011-05-03 kl. 01:22.
Citera
2011-05-03, 08:22
Medlem
Hej TS, jag har arbetat som programmerare och utvecklare før telefon salgs system i snart 3 år i Norge och hær kom det før ca 1.5 år sedan en lag om att man måste få ett skriftligt "på skrivande" av personen.
Detta ær så simpelt som att dom skickar ut ett sms eller att mail med information om tjænsten som du måste besvara med ett bekræftande JA eller något liknande, jag ær inte 100% men ær det inte samma lag vad gæller detta i sverige?
Det kan vara vært att kolla upp.
Och om jag hade varit du så hade jag ringt føretaget som sålde dig produkten och dragit en snyft historia, dom ær också mænniskor och vad jag har att erfara så vill dessa føretagen håller nere sin "klage %" så mycket som møjligt, och ett sælj spelar inte så stor roll før dom.

Lycka till!
Citera
2011-05-03, 17:20
Medlem
Är du kall och pengakåt, ungefär som telefonförsäljarna, kan du ju alltid fortsätta glömma breven från inkasso. Låta d gå till kronofogden-bestrid, tingsrätt-neka att du mottagit något. De får betala dig 500kr för besväret ("en timmes rådgivning på flashback" och vips har du vänt - till +.

Inte för att det e värt besväret. Men teoretiskt. Så länge de inte kan bevisa att du mottagit är det rätt kass deal för dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in