• 1
  • 2
2011-05-03, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blocket.se
När jag i framtiden kommer att få barn, så kommer jag nog att spara minst barnbidraget iaf.
Kommer främst bli i stabila bolag..

Ungefär så jag planerar att göra, ev. kommer jag sätta dem i en indexfond eller både och.

Citat:
Ursprungligen postat av meganegerdase
Herre gud TS! Har en bättre idé: Ge dina barn en bättre uppväxt istället för att ge dom en mille som avskedsgåva. Själv fick jag drygt 40k av föräldrarna, i lite fonder som de sparat.

Vad säger att du inte är en bra förälder bara för att man ger sina barn en stabil grund att stå på?
Citera
2011-05-03, 18:00
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meganegerdase
Herre gud TS! Har en bättre idé: Ge dina barn en bättre uppväxt istället för att ge dom en mille som avskedsgåva. Själv fick jag drygt 40k av föräldrarna, i lite fonder som de sparat.
Varken jag eller många av mina kompisar har fått någon mindre summa av våra föräldrar (jag fick mitt körkort betalt som kostade runt 6-7k).

Vad har vi fått annars? Ja, under 18 år kanske vi varit på nöjesfält (halvdagar) 3-4 gånger, campingsemester 1 vecka om året och sen inget mer. Då pratar vi om föräldrar med två stabila inkomster.

Mina barn kommer antagligen bli mer bortskämda än andras barn vad gäller allt. Vi kommer inte köpa mer till barnen än vad de behöver. På så sätt kan vi skämma bort dem och ändå lägga undan pengar för långsiktigt sparande (vilket antagligen är mer uppskattat i längden än de där Nike-skorna för 2000kr som de kunde ha i 3 månader).

Jag vet nog bättre om hur mina barn ska få en fin uppväxt än vad du gör.
Citera
2011-05-04, 22:56
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
Har nyligen börjat spara undan pengar åt mitt barn i avanza kapitalförsäkring barn. I dagsläget sätter jag över barnbidraget + en extra tusenlapp varje månad. Även gåvor till barnet (i form av pengar) kommer åka in på sparkontot.

Till en början kommer det bli diverse högriskaktier (när det fortfarande handlar om relativt små belopp), men när det börjar fyllas på kontot ska det övergå i lite säkrare aktier med stabil utdelning och långsiktig potential.

Riskspridningen kommer vara stor, många företag av alla storlekar och branscher. I princip en ny aktie varje månad.

Målet är att mitt barn ska få en bra start på livet på 18-årsdagen. Ett belopp på ca 800k hade inte varit dumt, helst runt miljonen. För min egen del kommer jag inte känna att jag behöver ställa upp med något ekonomiskt efter det.

I veckan köpte jag Mineral Invest International BTA. 3750st för 65 öre styck (knappt 2500kr). Eftersom jag själv har en del BTA i denna aktien och tror företaget har potential så kändes det som att 65 öre var ett bra pris. Hittills har det gått bra åtminstone
Man kan resonera på väldigt många sätt när det gäller just det. Vi sparar pengar till våra barn, men jag tror nog att vi kommer att vara med och hjälpa till under resans gång ändå. Det är dock en hårfin balans mellan att hjälpa och stjälpa så det gäller att man som förälder kommer med oväntade tillskott. Med det menar jag att barnet ifråga inte ska förvänta sig att det kommer ett "tillskott från föräldrarna några gånger per år" eftersom det lätt leder till att deras levnardsstandard ökar pga. av det.

Vi får, som många andra, ibland pengar/saker av våra föräldrar men jag sätter det som en personlig ära att aldrig räkna med det av just ovanstående anledningar. Vill vi köpa något som är lite dyrare ser vi till att vi kan lösa det själva. Det skulle aldrig falla mig in att vare sig be om pengar, eller förvänta mig att mina föräldrar skulle betala för oss. Däremot kan jag tycka att en enkel gest som när man är och handlar inför exempelvis familjetillställningar hos barnet är att man som förälder bara säger "jag tar det där" när barnet ifråga ska betala och det är givetvis under förutsättning att man har råd till det.
Citera
2011-05-05, 09:49
Medlem
SparkMans avatar
Köpte nyss 2800 aktier i Transeuro Energy för 0.61 NOK/st. Ännu en högrisk som backade ordentligt sen en urusel nyhet. Uppsidan är högre jämfört med för en vecka sedan så det känns som köpläge för långsiktigt sparande.
Citera
2011-05-05, 12:16
Medlem
Jag tänker spara en summa i mitt eget namn till varje barn, utan att berätta det för dem. Jag vill lära dem att inte lita på att andra ger dem saker utan att de ska bygga upp sina förmögenheter själva, som både jag och deras pappa har gjort sedan tonåren.

Förhoppningsvis kommer sparandet med bra avkastning ligga på runt en halv miljon var när barnen flyttar hemifrån, MEN jag skulle aldrig ge dem det i handen när de är 18-20 år. Extremt få ungdomar skulle kunna, och vilja, förvalta en gratis halvmiljon på ett ansvarsfullt sätt.

När det däremot är dags för husköp eller liknande, när de själva sparat ihop till handpenning och planerat lån osv, då kommer jag kunna överräcka pengarna med glädje. Förhoppningsvis ska detta spara dem närmare en miljon på lånet. Som sagt, hellre hjälpa än stjälpa.
Citera
2011-05-05, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fmea
Jag tänker spara en summa i mitt eget namn till varje barn, utan att berätta det för dem. Jag vill lära dem att inte lita på att andra ger dem saker utan att de ska bygga upp sina förmögenheter själva, som både jag och deras pappa har gjort sedan tonåren.

Förhoppningsvis kommer sparandet med bra avkastning ligga på runt en halv miljon var när barnen flyttar hemifrån, MEN jag skulle aldrig ge dem det i handen när de är 18-20 år. Extremt få ungdomar skulle kunna, och vilja, förvalta en gratis halvmiljon på ett ansvarsfullt sätt.

När det däremot är dags för husköp eller liknande, när de själva sparat ihop till handpenning och planerat lån osv, då kommer jag kunna överräcka pengarna med glädje. Förhoppningsvis ska detta spara dem närmare en miljon på lånet. Som sagt, hellre hjälpa än stjälpa.

Synd inställning tycker jag. Precis som du säger är det många ungdomar som inte fixar så mycket pengar. Jag är väl en av dem som gjorde det men ajg är så sjukligt snål så det var väl därför

Min flickvän fick näramre 200 000 efter att hennes pappa dog, dessa pengar var mamman dum nog och gav henne tillgång till när hon fyllde 16. Resultat 0 kronor när flickan var 18-19 pengarna hade gått på utemat till sig och klasskompisar i skolan, någon resa och en massa massa ren skit. Hade hon behållt dem hade hon sluppit csn osv.
Citera
2011-05-05, 18:11
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
Jag kommer lära mina barn värdet av pengar redan i låg ålder, precis som jag själv blev lärd. Ska se till att de blir precis lika ekonomiskt medvetna som jag är, därför kommer en stor klumpsumma gynna framtiden då större delen antagligen kommer att investeras i någonting (värdepapper, fastigheter, eget företag, etc.)

Många bäckar små...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in