2011-05-01, 12:12
Bannlyst
Antagligen så är jag fail på att söka på google, men jag hittar satan i gatan i vart det står hur mycket luft det ska vara i däcken på min Baotian Classic -07!

Som den är just nu så "guppar" det väldigt mycket när jag kommer över 50-55, vilket gör det till en ren pina att köra mopeden.

Så ja, min fråga är om någon vet hur mycket bar det ska vara i dessa däck? Jag har kollat på däcken med, men hittar bara en jäkla massa siffer kombination och inget som är psi eller bar.

Yours,
Threetooth
Citera
2011-05-01, 12:33
Medlem
Rexxys avatar
Det är ju mycket en smaksak. Själv brukar jag köra med 2,5-3,0bar. Lättrullat vill jag ha det!
Citera
2011-05-01, 12:33
Medlem
Du kan ju utgå från storleken på däcken, och ta reda på hur mycket vikt det är som läggs på däcken när du sitter på den, plus lite packning om du så vill.

Försök ta reda på vad det är för storlek och sen googla lite.
Citera
2011-05-01, 12:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Akuji-kai
Du kan ju utgå från storleken på däcken, och ta reda på hur mycket vikt det är som läggs på däcken när du sitter på den, plus lite packning om du så vill.

Försök ta reda på vad det är för storlek och sen googla lite.

Well det är ju 80 kilo moppe och runt 90 kilo förare, men hur jag än försöker trixa med luften får jag inte bort det jävla guppandet!
Citera
2011-05-01, 12:40
Medlem
Är du säker på att det har med däcken att göra då? Kan det inte vara så att det är stötdämparna eller framgafflarna som strular?

Jag kommer ihåg att min moped började fjädra/guppa upp och ner när man kom upp i 50-60.
Och det berodde på att jag hade för lite olja i framgaffeln.
Citera
2011-05-01, 12:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Akuji-kai
Är du säker på att det har med däcken att göra då? Kan det inte vara så att det är stötdämparna eller framgafflarna som strular?

Jag kommer ihåg att min moped började fjädra/guppa upp och ner när man kom upp i 50-60.
Och det berodde på att jag hade för lite olja i framgaffeln.

Det kan du ju också ha rätt i, men den guppar liksom precis på samma ställe hela tiden :O
Även på låga hastigheter så guppar den, men då känner man det ju lite mer
Citera
2011-05-01, 13:54
Medlem
Avva66s avatar
Det är förmodligen obalans i hjulet, alternativt orunt däck. Jag fick slänga på 100gram bly på kompisens grabbs Baotian. Testa olika tryck, det kan bli bättre med lägre eller högre tryck.
Dock inte mer än 2.5 bar.
Citera
2011-05-01, 14:16
Medlem
INTPs avatar
Snurra på hjulen när moppen står på stödet, och kolla så däck och fälg verkligen är runt och sitter som det ska. Inte helt ovanligt att dessa slanglösa däcken hamnar fel på fälgen, och då får man ditt guppfenomen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in