2011-05-01, 11:54
Medlem
På min dator så är bildskärmen alldeles för ljus. Måste jämt ha den på lägsta "hacket" men den är ändå för ljus. Ibland får man ont i huvudet av den, så irriterande. Jag har provat att ladda ner Powerstrip, men den enda version jag lyckades få tag på som skulle passa W7 innehöll något virus. Några tips på hur man kan få ner ljusstyrkan?
Citera
2011-05-01, 12:00
Medlem
epost72s avatar
Är det en nyare skärm?
Har problemet uppstått plötsligt eller har det alltid varit så?
Har du testat att justera inställningarna för kontrast?
Citera
2011-05-01, 12:08
Medlem
Ja, den är från förra året, snart ett år gammal. Är en bärbar dator så kruxet är att det inte sitter några knappar på själva skärmen som jag kan ändra. Finns endast knappar för ljus på tangentbordet och inte för kontrast. I kontrollpanelen finns inte heller någon inställning för kontrast, endast samma ljusinställning som på tangentbordet.
Det är irriterande eftersom jag vet att det går, lyckades dra ner ljuset med powerstrip någon gång, och skärmen blir ju mörkare efter ett tag när man inte rört datorn. Verkar bara vara inställningsmöjligheterna som inte är tillräckliga.
Citera
2011-05-01, 13:55
Medlem
mikeyboys avatar
Om du har ATI/AMD eller Nvidia så kan man ändra ljus/kontrast/gamma ifrån dess egna kontrollpanel, vet ej om Intel har det .. men det tror jag nog.

Du borde kunna nå ATI/AMD & Nvidias Control panel via "höger klick" på tom yta på skrivbordet eller kunna se dess egna kontroll panel i "kontroll panelen"
Senast redigerad av mikeyboy 2011-05-01 kl. 13:57.
Citera
2011-05-01, 14:12
Medlem
Jag har ATI Catalyst Control center, om dte är det du menar? Hittar inställningar för att ändra storlek på bildskärmen där, men inget annat... Någon som vet vad jag ska gå in på?
Citera
2011-05-01, 14:21
Medlem
mikeyboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trudeluttan
Jag har ATI Catalyst Control center, om dte är det du menar? Hittar inställningar för att ändra storlek på bildskärmen där, men inget annat... Någon som vet vad jag ska gå in på?

Ska gå å starta upp min laptop där jag har ATI/AMD.. brb
Citera
2011-05-01, 14:22
Bannlyst
Citat:

Annars kan man ställa in detta i BIOS, iaf på min bärbara..
Citera
2011-05-01, 14:36
Medlem
mikeyboys avatar
Citat:

ja det är "ATI Catalyst Control center" jag menar.

När du klickar på "ATI Catalyst Control center"

borde du få upp:

1: ett fönster där du får välja mellan "enkla" "eller avancerade" inställningar! om detta välj "avancerat" sedan "nästa" då kommer du rätt in i kontrollpanelen.

2. När du klickar på "ATI Catalyst Control center" så kommer du rätt in i kontrollpanelen.

men ialla fall inne i "ATI Catalyst Control center" så har du en vänster meny! rubriken heter "Grafik inställningar" där har du en hel rad med olika rubriker.. leta efter "Färg" klicka på färg då får du upp ljus / kontrast / gamma justerings staplar.

se här: http://farm6.static.flickr.com/5262/...01a3c0ed_b.jpg
Senast redigerad av mikeyboy 2011-05-01 kl. 14:49.
Citera
2011-05-01, 15:19
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikeyboy
ja det är "ATI Catalyst Control center" jag menar.

När du klickar på "ATI Catalyst Control center"

borde du få upp:

1: ett fönster där du får välja mellan "enkla" "eller avancerade" inställningar! om detta välj "avancerat" sedan "nästa" då kommer du rätt in i kontrollpanelen.

2. När du klickar på "ATI Catalyst Control center" så kommer du rätt in i kontrollpanelen.

men ialla fall inne i "ATI Catalyst Control center" så har du en vänster meny! rubriken heter "Grafik inställningar" där har du en hel rad med olika rubriker.. leta efter "Färg" klicka på färg då får du upp ljus / kontrast / gamma justerings staplar.

se här: http://farm6.static.flickr.com/5262/...01a3c0ed_b.jpg
Vill bara tillägga att i nyare versioner av CCC ser det lite annorlunda ut, men det heter fortfarande samma.
Citera
2011-05-01, 15:43
Medlem
Nu hittade jag det! Enormt tacksam! Skönt att slippa få ont i ögonen!
Citera
2011-05-01, 17:52
Medlem
mikeyboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Vill bara tillägga att i nyare versioner av CCC ser det lite annorlunda ut, men det heter fortfarande samma.

aa ok tack för info.. bra å veta! har gått över till Nvidia på min speldator.. så har inte så mycke koll på ATI/AMD längre.
Citera
2011-05-01, 17:54
Medlem
mikeyboys avatar
Citat:
Nu hittade jag det! Enormt tacksam! Skönt att slippa få ont i ögonen!

jappsen du är välkommen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in